فرق استابلایزر با محافظ برق چیست؟

فرق-استابلایزر-با-محافظ-برق

به دلیل مشکلات ناشی از نوسانات و قطع و وصل ناگهانی برق، وسایل الکتریکی دچار آسیب های جدی از قبیل سوختگی قطعات مهم و بی مصرف شدن می شوند که همین امر موجب تولید تجهیزاتی برای اصلاح ولتاژ ورودی به دستگاه های الکتریکی شده است. اگرچه وظیفه همه ی آن ها اصلاح جریان می باشد اما دارای تفاوت هایی نیز با یکدیگر هستند. فرق استابلایزر با محافظ برق بیشتر مربوط به کارایی های این دو دستگاه است. در این مقاله با مقایسه استابلایزر و محافظ برق می توان به شما عزیزان برای خرید استابلایزر خانگی و محافظ برق کمک شایانی کرد.

 

مقایسه استابلایزر با محافظ برق

استابلایزر چیست؟  استابلایزرها تجهیزاتی برای تنظیم و تثبیت کننده ولتاژ هستند که در زمان افت، نوسان و یا هر گونه نویز و خطا در شبکه موجب رفع اتوماتیک آن ها می شوند. عدم ایجاد آلودگی های صوتی از مزایای این تجهیزات است که به دلیل کاربرد تکنولوژی روز دنیا(Servo.  SYS) در آن ها است. در حقیقت عمده ترین عامل خرابی تجهیزات و لوازم برقی، نویزها، نوسانات و قطع و وصل و کم و زیاد شدن ولتاژ برق شهر می باشد.

مشکلات ناشی از برق موجب آسیب های جدی در  قسمت های حساس و گران‌قیمت لوازم منزل و صنعتی از قبیل موتور، کمپرسور، پاور و غیره می شود. برای حفاظت از لوازم برقی خانگی، صنعتی و اداری مانند کولر های گازی، یخچال، لباسشویی و مواردی چون سیستم های صوتی و تصویری و کامپیوتر استفاده از استابلایزر ها الزامی می باشد.

امروزه فروشندگان این نوع تجهیزات در قبال اشکالات به وجود آمده در دستگاه های بدون استابلایزر هیچ گونه گارانتی و ضمانتی ارائه نمی کنند. هزینه های ناشی از خسارات احتمالی و عملکرد نا مطلوب تجهیزات بسیار بیشتر از هزینه های پیشگیری(خرید استابلایزر) است.

محافظ ها، مجهز به یک برد الکترونیکی هستند که در زمان افت یا افزایش ولتاژ برق شهری که به دلایل سرقت کابل های برق، قطع شدن به دلیل حوادث طبیعی، اشکال در خطوط انتقال برق از نیروگاه هاو… اتفاق می افتد، مانع از آسیب به تجهیزات می گردد.

از محافظ ها برای حفاظت از لوازم برقی خانگی، صنعتی و اداری مانند کولر های گازی، یخچال، لباسشویی و مواردی چون سیستم های صوتی و تصویری و کامپیوتر استفاده می شود

ویژگی ممتاز دیگر این نوع تجهیزات، مدار تاخیر جهت وصل مجدد برق شهر با زمان معین است، این سیستم به دلیل بدوی و ساده بودن نمی تواند یک محافظ مطمئن و کامل برای دستگاه ها و سیستم های الکتریکی باشد. اما استابلایزرها به دلیل ویژگی های برجسته ای که دارند می توانند محافظ بسیار مطمئنی برای لوازم برقی باشند. همین امر موجب تفاوت استابلایزر و محافظ برق شده است.

جهت راهنمای خرید استابلایزر می‌توانید با متخصصین و مشاورین این حوزه نیز مشورت نمایید.

مهم ترین تفاوت استابلایزر با محافظ برق

مهم-ترین-تفاوت-استابلایزر-با-محافظ-برق

مهم ترین ویژگی هایی که تفاوت و فرق استابلایزر و محافظ برق را به خوبی نشان می دهند عبارت اند از:

1. تثبیت برق شهر:

به دلیل نوسان در برق شهری استفاده از استابلایزرها توانسته با تثبیت ولتاژ به میزان قابل توجهی عمر و راندمان تجهیزات مختلف مصرف کننده را بالا ببرد. قرار گرفتن یک استابلایزر در ورودی برق می تواند تجهیزات برقی و سیم کشی های داخلی را در مقابل اختلالات برق شهری محافظت نماید. وجود استابلایزر در مناطقی که برق به شدت ضعیف می باشد می تواند تا 25% هزینه ها را کاهش دهد.

 

2. محافظت در مقابل اتصال کوتاه:

اگر اتصالی در خروجی و یا مدار های داخلی استابلایزر رخ دهد خیلی سریع دستگاه به صورت اتوماتیک توسط میکروکنترلر تعبیه شده در آن موجب قطع خروجی می شود و به این ترتیب از هر گونه ایراد و مشکل برای مصرف کننده جلوگیری می شود.

 

3. کاهش هزینه مصرف برق:

کاهش-هزینه-مصرف-برق-تفاوت-محافظ-برق-با-استابلایزر

افت و افزایش قابل توجه ولتاژ برق شهر موجب اختلال در عملکرد تجهیزات و وسایل الکتریکی خانه و دیگر فضاهایی که از وسایل الکتریکی استفاده می کنند، می شود و قادر است به طور قابل توجهی توان نامی و راندمان الکتروموتور را پایین بیاورد که این امر می تواند موجب پایین آمدن دور الکترو موتور و گرم شدن آن شود که طبیعتا تلفات انرژی افزایش می یابد و کارشناسان معتقدند این افرایش مصرف برق تا 25% است.

محافظ برق یکی از در دسترس ترین و ارزان‌ترین راهکارها جهت محافظ از تجهیزات الکتریکی می باشد. محافظ در صورت تغییرات شدید ولتاژ، جریان را قطع و با تاخیر مختصری پس از وصل شدن جریان و همچنین پایداری ولتاژ، دوباره آن را وصل می کند.

محافظ برق در اصل وسیله ای جهت ایجاد نمودن جریان ورودی بی نوسان می باشد و این کار را بدون کوچکترین تغییري در جریان ورودی وسایل الکتریکی(Load) انجام می دهد. تغییرات جزئی و پیوسته ولتاژ برق ممکن است موجب نیم سوز شدن دستگاه ها شود و جالب است بدانید گارانتی معمولا شامل نیم سوز شدن دستگاه نیست.

محافظ نوسان گیر برق با قطع برق از سوختن دستگاه جلوگیری می کند. اما تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر علاوه بر محافظت در برابر سوختن از نیم سوز شدن نیز جلوگیری می کند.

 

کلام آخر

استابلایزر یا محافظ برق هر دو برای محافظت از تجهیزات الکتریکی تولید می شوند اما می توان بر حسب اینکه چه انتظاری از یک دستگاه دارید و ویژگی ها و همچنین تفاوت محافظ برق و استابلایزر دستگاه مناسب و کاربردی را خریداری کنید.

استفاده از هر محافظ برق برای تعداد محدودی دستگاه الکتریکی امکان‌پذیر است در حالی که یک استابلایزر برای یک فضا و دستگاه های مختلف آن کافی می باشد. کارایی استابلایزرها در محافظت از تجهیزات بیشتر است و این مهمترین فرق محافظ برق و استابلایز است.

در این مقاله سعی شد تا به مقایسه محافظ برق و استابلایزر پرداخته شود، حال اگر شما قصد خرید بهترین استابلایزر را دارید می توانید با گروه کیان صنعت در ارتباط باشید همچنین این مجموعه در زمینه تعمیر این دستگاه نیز فعالیت دارد و یکی از معتبرترین  نمایندگی استابلایزر است.

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *