نحوه محاسبه توان یو پی اس


یکی از اصلی ترین نکات بعد از خرید یو پی اس محاسبه توان یو پی اس است. زیرا این باتری در زمان قطع برق باید بتواند با بالاترین توان، برق دستگاه های متصل را تامین کند. پس باید در انتخاب یک باتری با توان بالا ،دقت لازم را اشته باشید. باید با محاسبه توان مصرفی ups آشنا شوید تا بتوانید بهترین نوع باتری یو پی اس را انتخاب کنید ما در این مقاله به نحوه محاسبه توان یو پی اس می پردازیم.

 

طریقه محاسبه توان یو پی اس

یو پی اس یک دستگاه برقی است که وظیفه تامین برق دستگاه های مختلف برقی مانند کامپیوتر، دوربین، کرکره برقی و غیره را در زمان قطعی برق بر عهده دارد. البته اصلی ترین وظیفه این باتری جلوگیری از نوسانات برق می باشد.

برای اینکه بتوانید یو پی اس مناسبی برای تجهیزات موجود انتخاب کنید باید توان تمام دستگاه های وابسته به آن را محاسبه کنید. هر چه توان یو پی اس شماتوان بالاتری داشته باشد بهتر میتوان دستگاه های متصل را پشتیبانی کند.

 

فرمول محاسبه توان یو پی اس

دستگاه های یو پی اس بازدهی بیشتر از 95 درصد دارند. این یو پی اس ها می توانند با توجه به توان مصرفی شان تا مدت زمان مشخصی بر طبق فرمول زیر برق خروجی را تامین کنند.

فرمول محاسبه توان یو پی اس

طریقه محاسبه زمان پشتیبانی باتری

 برای در نظر گرفتن المان هایی مانند مقدار زمان پشتیبانی و میزان بک آپ ساعت و ولتاژ باطری دستگاه ساعت پشتیبانی را بر مبنای آمپر ساعت به دست آورد

 

طریقه محاسبه زمان پشتیبانی باتری

 

  • مثال : به عنوان مثال، توان مصرفی دستگاه ها برابر با 2000 وات است و شما  می خواهید به میزان 2 ساعت هنگام قطعی برق از دستگاه ها استفاده کنید یا به زبان ساده تر، به 2 ساعت، ساعت پشتیبانی نیاز دارید.

با در نظر گرفتن این که دستگاه 2000 وات مصرف دارد می توانید ups KVA3 یا ups KVA5 را انتخاب کنید که پیشنهاد ما باتری KVA5 می باشد. از آن جایی که ولتاژ هر کدام از باتری ها 48 ولت است پس بر طبق فرمول زیر می توان محاسبه توان خروجی یا زمان پشتیبانی را به دست آورد.

محاسبه زمان پشتیبانی باتری

محاسبه توان یو پی اس برای دوربین

نحوه محاسبه توان یو پی اس برای دوربین مدار بسته به شکل زیر است که باید هنگام خرید یو پی اس به آن دقت کنید.به طور معمول توان مصرفی هر دوربین مدار بسته 15 وات و مانیتور آن 100 وات می باشد.

 ابتدا باید میزان زمانی که می خواهیم از باتری استفاده کنید را در نظر بگیرد. لازم به ذکر است که حدود 30% از توان یو پی اس صرف راه اندازی خود یو پی اس می شود. حالا برای به محاسبه توان ups باید طبق فرمول زیر عمل کنید. واحد محاسبه توان UPS بر اساس کیلو ولت آمپر یا KVA می باشد.

تعداد باطری × ولتاژ باطری/توان مصرفی × تعداد ساعت های بکاپ = آمپر ساعت باطری در سیستم برق اضطراری

  • معمولا توان هر دوربین مدار بسته حدود 12 وات است
  • توان هر دستگاه DVR یاNVR حدود 70 وات است
  • توان هر مانیتور حدود 100 وات است

 

نحوه محاسبه زمان مصرفی ups برای دوربین

برای بدست آوردن زمان مصرفی ups طبق فرمول به موارد ذیل نیاز است :

  • محاسبه- توان مصرفی کل کرکره های برقی. (p )
  •  ولتاژ باطری که معمولا 12 ولت هستند.( vbat )
  •  تعداد باطری ها ( N )
  •  آمپر باطری ها ( A BAT )

0.8% در فرمول نشان دهنده ضریب توان در داخل یو پی اس ها می باشد.

 

محاسبه توان یو پی اس برای کرکره برقی

به طور مثال: فرض کنید جمع توان مصرفی کل کرکره های برقی و سوئیچ های ما در یک 500 وات باشد. شما قصد داریم به مدت دو ساعت از برق پشتیبانی کنند. باتری مناسب برای این پروژه به شکل زیر است:

قدم اول انتخاب ups مناسب با توجه به توان 500 وات و 30% اتلاف انرژی یو پی اس هاست که پیشنهاد ما یوپی اس 1kva یا 1.2kva lمی باشد. بنابراین بر طبق همان فرمول بالا، میزان آمپر هر باتری را بسته به میزان بک آپ برق دستگاه ها می توان به دست آورد.

 

محاسبه توان مصرفی یو پی اس برای کامپیوتر

نحوه محاسبه توان خروجی یو پی اس به این شکل است که اگر اداره ای 6 تجهیزات عدد کامپیوتر داشته باشد و توان هر کامپیوتر 250 وات فرض کنید ، توان مجموع کامپیوترها برابر 1500 وات می شود. حالا  اگر بخواهیم یو پی اس با 30 درصد بیشتر از توان خودش محاسبه کنیم، برابر 1950 وات می شود. در اين حالت دستگاه مناسب 3KVA خواهد بود.

محاسبه تعداد باطری یو پی اس مورد نیاز

 در ادامه بعد از اینکه بر طبق فرمول بالا مقدار باطری به دست آمد با در نظر گرفتن ولتاژ باتری دستگاه UPS می توانید تعداد باتری های مورد نیاز را نیز محاسبه کنید به شکل زیر:

 

محاسبه تعداد باطری یو پی اس مورد نیاز

چون ولتاژ باطری 48v می باشد نیاز به 4 باطری 100AH ، 12v است.

 

تعیین باتری مورد نیاز

به عنوان مثال اگر یوپی اس شما با دو باتری 12 ولت و55 آمپر ساعت برای تامین برق یک کامپیوتر 300 وات لازم است که بیشتر از 3.3 ساعت برق کامپیوتر را تامین کند

در نتیجه با باطری 83AH ، می توانید 2 ساعت هنگام قطعی برق از دستگاه تان استفاده کنید. اولین آمپر پر قدرتی که به شما پیشنهاد می کنیم 100AH است.

سخن آخر

برای داشتن یک یو پی اس پر قدرت که تا ساعت ها بتواند برق مورد نیاز شما را در صورت قطعی برق تامین کند، محاسبه توان یو پی اس اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی چگونگی محاسبه توان خروجی یو پی اس پرداخته شد. پس با در نظرگرفتن مدت زمان مورد نیاز و ساعت بک آپ می توان، توان خروجی دستگاه های را بسته به توان مصرفی شان محاسبه کرد. برای تصمیم گیری بهتر در خصوص خرید این ups می توانید راهنمای خرید یو پی اس را مطالعه کنید. گروه کیان صنعت در زمینه فروش یو پی اس با توان مورد نیاز شما آماده پاسخگوی به سوالات شما کاربران عزیز می باشد.

5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *