فرق UPS و ژنراتور چیست ؟

فرق-یو-پی-اس-و-ژنراتور

همان گونه که می‌دانید هدف اصلی در هر دو سیستم یو پی اس و ژنراتور تامین برق پشتیبان در هنگام قطع ناگهانی برق است. به همین خاطر هر دو را جزئی از سیستم های برق اضطراری به حساب می آوریم اما اگر بخواهید فرق یو پی اس و ژنراتور را بدانید با ما همراه باشید.

تفاوت استابلایزر ها با یو پی اس این است که استابلایزر سبب جلوگیری از نوسانات برقی خواهد شد.شما می توانیدجهت اطلاع از قیمت استابلایزر با مشاورین این حوزه نیز مشورت نمایید.

یو پی اس چیست؟

یو-پی-اس

یو پی اس سیستم تغذیه بی وقفه یا همان منبع برق اضطراری است. یو پی اس یک دستگاه الکتریکی است که برق اضطراری را زمانی که به طور معمول منبع برق ورودی شبکه برق قطع می شود به بار تحویل می دهد.

در واقع یو پی اس علاوه بر محافظت از دستگاه های الکتریکی حساس، باعث ثابت ماندن جریان برق تقویتی می شود و به آنلاین ماندن برنامه های حساس کمک شایانی می کند. انرژی الکتریکی تولیدی یوپی اس توسط سیستم شامل باتری ها و مبدل ها؛ که جزئی از خود یوپی اس هستند، تامین می شود.

 

ژنراتور چیست؟

ژنراتور-چیستمولد الکتریکی یا ژنراتور برق به ماشینی گفته می شود که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. ژنراتور عبارت است از مجموع یک ژنراتور و یک موتور که به هم متصل شده و انرژی الکتریکی تولید می کنند. این انرژی از سوختن بنزین، گاز یا گازوئیل به وجود می آید.

 

تفاوت ups و ژنراتور

در این قسمت درباره فرق یو پی اس و ژنراتور مواردی را ذکر می‌کنیم.

  • وضیعت برق رسانی:

وضیعت برق رسانی در یو پی اس بدون وقفه است. وضیعت برق رسانی در ژنراتور به این ترتیب است که بعد از قطع برق شبکه شهری استارت زده می شود. زمان وقفه در ژنراتورهای اتوماتیک بین 12 تا 30 ثانیه و در ژنراتورهای معمولی نیاز به اپراتور است که موجب اتلاف وقت زیادی می شود.

  • وضیعت جریان خروجی:

وضیعت خروجی در یو پی اس به صورت خروجی فیلتر شده و سینوسی کامل 220 ولت می باشد که هیچ گونه آسیبی به دستگاه های مصرف کننده نمی رساند. وضیعت خروجی در ژنراتور به طوری است که امکان تغییر زیاد فرکانس و ولتاژ هنگام اضافه و کم شدن بار وجود دارد.

  • وضیعت نگهداری:

در یو پی اس نیاز به نگهداری در فواصل زمانی نسبتا طولانی وجود دارد. وضیعت نگهداری در ژنراتور طوری است که نیاز به نگهداری قطعات مکانیکی و الکتریکی و مراقبت دائمی وجود دارد. همچنین کنترل سوخت رسانی یکی از کارهایی است که همیشه باید در این مورد دقت شود و نیز باید فیلترهای سوخت و روغن در مدت زمان مشخصی تعویض شوند تا به دستگاه آسیبی نرسد.

  • شرایط حمل و نقل:

حمل و نقل یو پی اس ساده وآسان است. حمل و نقل ژنراتورها کار ساده‌ای نیست و برای حمل و نقل آن ها باید از وسایل خاصی مانند جرثقیل استفاده شود.

  • چگونگی نصب:

نصب یو پی اس هیچ گونه پیچیدگی ندارد، شما می‌ توانید این دستگاه‌ را به وسیله کارشناسان یوپی اس نصب کنید. نصب و راه‌اندازی ژنراتور یک کار زمان بر می باشد چون معمولا ژنراتورها دستگاه های بزرگی هستند و برای نصب آن ها نیاز به زیر سازی وجود دارد و فضای مناسبی را باید برای نصب و راه‌اندازی ژنراتورها مد نظر داشته باشید.

  • آلودگی محیطی:

دستگاه یو پی اس دستگاهی است که تقریبا هیچ آلودگی ندارد و دستگاهی است که دوست دار محیط زیست می باشد. ژنراتورها متأسفانه برخلاف دستگاه های یوپی اس آلودگی صوتی دارند چون در زمان کار سروصدای زیادی دارند و هم به خاطر سوخت فسیلی که مصرف می کنند باعث آلودگی هوا می شوند.

  • مدت زمان برق دهی یا کارکرد:

زمان برق دهی دستگاه ها متفاوت است و یو پی اس با توان پایین حداکثر تا 4 ساعت برق دهی مقرون به صرفه ای دارد. ژنراتورها محدودیتی در زمینه مدت زمان تامین برق اضطراری ندارند و در صورت تامین سوخت مصرفی، برق اضطراری را به صورت مداوم تامین نمایند. در یو پی اس با توجه به طراحی دستگاه و آمپر-ساعت باتری، میزان بکاپ (زمان برق‌دهی) متفاوت بوده اما مناسب استفاده در فضاهایی است که با قطعی موقت برق مواجه هستند.

  • نحوه اسقرار:

در یو پی اس، امکان نصب و راه‌اندازی پس از اتمام کار ساختمان وجود دارد. به دلیل حجم بالای دستگاه ژنراتور، باید در مرحله طراحی ساختمان محل استقرار ژنراتور مشخص شود چون ممکن است پس از اتمام بنا این احتمال وجود داشته باشد که نتوان ژنراتور را به داخل ساختمان انتقال داد.

  • اساسی ترین مقایسه یو پی اس و ژانراتور:

یکی از اساسی ترین تفاوت هایی که می توانید در بین ژنراتور و یو پی اس قائل شوید این است که یو پی اس بلافاصله پس از قطع برق شهری به طور خودکار برق اضطراری را راه‌اندازی می کنند و اساس کار UPS تبدیل جریان DC (ذخیره شده در باتری های یوپی اس) به جریان AC متناوب می باشد. ولی ژنراتورها معمولا زمانی را صرف می کنند تا بتوانند برق اضطراری را جایگزین برق شهری بکند.

یکی دیگر از محصولات پرفروش ما استابلایزر است. اگر قصد خرید استابلایزر را دارید راهنمای خرید استابلایزر را مطالعه کنید.

 

چه تفاوت دیگری بین دستگاه یو پی اس و دستگاه مولد برق اضطراری وجود دارد؟

فرق-UPS-و-ژنراتور

تفاوت یو پی اس و ژنراتور تغییر فرکانس آن به علت تغییر سرعت موتور می باشد که سبب به هم خوردن فرکانس ها در لوازم برقی می شود و ممکن است باعث آسیب به دستگاه های برقی شود.

 

قیمت UPS

برای آگاهی از قیمت ups بهتر است از متخصصان  و کارشناسان گروه کیان صنعت کمک بگیرید چون کارشناسان این گروه راهنمایی های خوبی در مورد یو پی اس و قیمت آن و به شما ارائه می دهند.

 

یو پی اس بهتر است یا دیزل ژنراتور

با توجه به خصوصیات و ویژگی هایی که برای هر دستگاه برشمردیم می توانید راجع به انتخاب خود تصمیم بگیرید، در این زمینه می توانید از گروه کیان صنعت راهنمایی بخواهید و انتخاب خوب و مناسبی داشته باشید.

 

سخن آخر

در این مطلب پاسخ سوالاتی مانند یو پی اس یا موتور برق کدام بهتر است؟ یا وظیفه موتور برق و ups چیست؟ داده شد. برای آشنایی بیشتر می‌توانید از کارشناسان گروه کیان صنعت کمک بگیرید؛ زیرا گروه کیان صنعت سابقه چندین ساله در مورد تعمیر یو پی اس و فروش و نصب و راه‌اندازی انواع دستگاه های یو پی اس و ژنراتور و همچنین فروش باتری یو پی اس را دارد.

 

سوالات متداول در خصوص فرق UPS و ژنراتور

چه فرقی بین یوپی اس و ژنراتور هست؟

هردو به عنوان پشتیبان برق اضطراری به حساب می آیند و هر کدام کاربردهای خاصی دارند که با مطالعه این مقاله می توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

ایا گروه کیان صنعت خدمات پس از فروش دارند؟

بله، شما می‌توانید از خدمات این شرکت بهره‌مند شوید.

عمر مفید کدام دستگاه بیشتر است؟

؟ عمر مفید یو پی اس بیشتر است.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *