اطمینان از منبع تغذیه بدون وقفه با باتری UPS آسانسور

باتری UPS آسانسور

برای برخی افراد اتفاق افتاده که پس از قطع برق، در آسانسور برای چند دقیقه یا چند ساعت محبوس شوند. این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد، به‌خصوص برای کودکان و افراد مسن احتمال دارد خسارت‌های جانی بیشتری در پی داشته باشد. هیچ‌کس مایل نیست که حتی به مدت چند دقیقه در آسانسور به دلیل قطع برق حبس باشد. این اتفاق در آسانسورهای قدیمی ممکن بود پیش بیاید، اما امروزه اکثر آسانسورها مجهز به باتری UPS آسانسور هستند که از این پیشامد ناگوار جلوگیری می‌کند. در ادامه خواهید فهمید که این دستگاه چگونه عمل می‌کند.

باتری UPS آسانسور برای قطعی برق

باتری UPS آسانسور چیست؟

کلمه UPS مخفف (Uninterruptible Power Supply) به معنی منبع تغذیه اضطراری است که از آن در مواقعی که منبع ورودی برق اصلی قطع شده یا از کار می‌افتد، برای تأمین منبع تغذیه جایگزین استفاده می‌کنند. این دستگاه الکتریکی در رفع بیشتر مشکلات معمول برق در مناطق تجاری و مسکونی کمک کرده و قابلیت ذخیره‌سازی انرژی در باتری و استفاده از آن در مواقع ضروری را دارد.

دستگاه UPS از 3 بخش اصلی شارژر، باتری و اینورتر (مبدل) تشکیل شده است. یک UPS بالابر که منبع تغذیه سه فاز است، آسانسور را همزمان با شارژ باتری‌ها، تغذیه می‌کند. برای توصیف بهتر این دستگاه می‌توان از اصطلاح راه‌حلی برای انرژی پشتیبانی آسانسورها یاد کرد. این باتری با در نظرگرفتن تعدادی فاکتور مهم مثل ظرفیت موتور آسانسور، استفاده از آن در یک منطقه مسکونی یا تجاری، مدت زمان قطع برق مشترک، نوع آسانسور و غیره تولید می‌شود.

چگونگی کار باتری یو پی اس در آسانسور

هنگامی که برق قطع شود و منبع اصلی تأمین نشود، باتری مد (در حالت باتری قرار گرفتن) به طور خودکار روشن می‌شود تا خروجی 3 طرفه که به تغذیه بارهای متصل کمک می‌کند، بتواند تولید شود. آسان‌ترین بخش کار، زمان بازیابی منبع تغذیه اصلی است که UPS به صورت اتوماتیک آسانسور را به منبع اصلی انتقال داده و دوباره شارژ باتری‌ها را شروع می‌کند. مدت زمان بین نقص اصلی و شروع پشتیبانی حدود 15 تا 20 میلی‌ثانیه است.

اگر بخواهیم راحت‌تر کار دستگاه را توضیح دهیم، باید بگوییم وقتی به طور ناگهانی برق قطع شود، باتری UPS آسانسور شما را در مدت زمان 30 ثانیه به نزدیک‌ترین طبقه موجود می‌برد.

باتری یو پی اس برای آسانسور

خصوصیات دستگاه UPS

  • این دستگاه به طور کامل خودکار است و نیازمند دخالت دست نیست.
  • طراحی آن به‌گونه‌ای بوده که برای نصب در هر مکانی مثل اتاق آسانسور، زیر راه پله و غیره دارای اندازه مناسبی باشد.
  • از مهم‌ترین خصوصیات باتری، این است که استفاده از آن کاملا امن است چون از برق استفاده می‌کند و از سوخت‌های قابل اشتعال استفاده‌ نمی‌کند.
  • از نظر ساختاری این دستگاه به طور کامل پایدار است.
  • باتری UPS آسانسور با محیط زیست سازگار بوده و اصلا صدا، نویز و آلودگی هوایی ایجاد نمی‌کند.
  • باعث افزایش طول عمر آسانسور می‌شود.
  • به باتری‌های داخلی و خارجی اتصال پیدا کرده و در زمان نیاز، برق تک‌فاز یا سه فاز آسانسور یا وسیله برقی دیگری را فراهم می‌کنند.
  • با استفاده از یک سیستم تولید برق دارای ظرفیت بالا، با اطمینان می‌توان از این دستگاه در بخش‌های صنعتی، مسکونی و تجاری بهره برد.

کاربردهای دستگاه UPS

باتری یو پی اس، دستگاه فوق‌العاده‌ای برای کاهش ناکارامدی ناشی از کمبود برق و خراب شدن خطوط اصلی هستند. دستگاه UPS این توانایی را دارد که برق پشتیبانی آسانسور و بالابر را بدون هیچ تأخیری فراهم کند.

این باتری‌ها سیستم‌های تولید برق کاملی در نظر گرفته می‌شوند که توانایی راه‌اندازی مجدد آسانسور و بالابر را در انواع مؤسسات صنعتی، مسکونی و تجاری دارند. باتری UPS آسانسور در اندازه‌های متفاوتی وجود دارد و انواع معمولی که مورد مصرف قرار می‌گیرند، معمولا می‌توانند بین 3 الی 8 ساعت پشتیبانی باتری را تأمین کنند.

استفاده از یو پی اس هنگام قطع برق در آساسنور

نحوه نگهداری از دستگاه UPS برای آسانسور

از آنجایی که این دستگاه بسیار مفید است، باید نگهداری از آن را هم به خوبی انجام داد. برای این کار تکنسین آسانسور باید به صورت ماهانه برای سرویس آن، از باتری تست مجازی بگیرد. بدین گونه که به طور دستی، زمانی که آسانسور در حال حرکت است، برق آن را قطع کرده که سیستم اضطراری شروع به کار کند و باتری دشارژ شود. این تست باید به صورت ماهانه انجام شود و اگر باتری ماهانه دشارژ نشود، سرعت خرابی آسانسور افزایش یافته و طول عمر مفید آن کاهش می‌یابد.

لذا علاوه بر ضرورت انجام تست برای بررسی وضعیت باتری، باید برای دشارژ شدن باتری هم این تست انجام شود. پس حتی اگر از آسانسور استفاده نمی‌کنید، انجام این تست ضروری است.

سخن پایانی

حبس شدن در آسانسور هنگام قطع برق، وضعیت نامناسبی است که خوشبختانه به واسطه دستگاه‌های مختلف رفع شده است. باتری یو پی اس با تامین برق آسانسور هنگام قطع برق، کمک می‌کند که آسانسور به فعالیت خود ادامه دهد و افراد بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آسانسور بیرون بیایند. نصب این باتری به کمک متخصص صورت می‌گیرد و لازم هست که هر ماه وضعیت عملکرد آن چک شود.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *