باتری UPS کرکره برقی

باتری UPS کرکره برقی

امروزه کرکره‌های برقی به سادگی کرکره‌های قدیمی نیستند. کرکره‌های قدیمی سازوکار بسیار ساده‌ای داشتند و به صورت دستی باز و بسته می‌شدند. در صورتی که کرکره‌های برقی امروزی با استفاده از ریموت به سادگی، بالا و پایین می‌روند. این کرکره‌ها با استفاده از جریان برق کار می‌کنند و در صورت نبود جریان برق از یو پی اس کمک می‌گیرند. شاید این سوال ایجاد شود که خود یو پی اس‌ها از کدام منبع تغذیه می‌کنند؟ باتری UPS کرکره برقی، تنها منبع تغذیه این دستگاه‌ محسوب می‌شود. در این مطلب به بررسی انواع باتری یو پی اس مناسب کرکره برقی می‌پردازیم.

باتری UPS کرکره برقی؛ آشنایی با یو پی اس

گاهی بنا به دلایلی ممکن است برق با مشکل مواجه شود. در این مواقع از یو پی اس استفاده می‌کنند. یو پی اس نوعی دستگاه تولید برق در مواقع اضطراری است. از این دستگاه برای تامین برق برخی دستگاه‌های مهم به صورت دائمی استفاده می‌شود. یو پی اس چه کاربردی در کرکره‌های برقی دارد؟

همانطور که می‌دانید امروزه وجود کرکره برقی برای پارکینگ‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و … اهمیت زیادی پیدا کرده است. از آنجایی که کرکره‌ها با برق کار می‌کنند در صورت قطعی برق، باز و بسته کردن کرکره با مشکل مواجه خواهد شد. به همین دلیل وجود یک یو پی اس تامین‌کننده برق برای این کرکره‌ها ضروری است. خود یو پی اس‌ها از نظر کارکرد به دو دسته آفلاین و آنلاین دسته‌بندی می‌شوند:

  • یو پی اس آفلاین: این نوع UPSها فقط در زمان قطعی برق فعالیت می‌کنند. طبیعتا بعد از برقراری برق اصلی، یو پی اس آنلاین از مدار خارج و روی حالت آماده به کار قرار خواهد گرفت.
  • یو پی اس آنلاین: این دستگاه‌ها همواره در مدار قرار دارند و کار تبدیل جریان از مستقیم به متناوب را انجام می‌دهند. کار این دستگاه‌ها نگهداری شارژ برق در هنگام نیاز است.

موارد استفاده از UPS در کرکره برقی

همانطور که اشاره کردیم، یو پی اس‌ها دارای انواع مختلفی هستند و از نظر مشخصات و ظرفیت هم با یکدیگر متفاوتند. یو پی اس‌ها را منبع تغذیه بدون توقف هم می‌نامند. چرا که وظیفه محافظت بدون وقفه از وسایل مصرف‌کننده را بر عهده دارند. برخی از مهم‌ترین موارد مصرف این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • جلوگیری از آسیب به سخت‌افزارها در پی قطعی ناگهانی برق
  • فراهم کردن امکان دسترسی به برنامه‌ها و شبکه‌ها در عین اجتناب از خرابی
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به اطلاعات و داده‌های مهم

ضرورت وجود باتری برای UPS کرکره برقی

باید بدانید که وجود باتری UPS کرکره برقی، برای کارکرد درست این دستگاه ضروری است. در واقع عملکرد یو پی اس، بدون وجود باتری با مشکل مواجه می‌شود. این باتری‌ها از نظر عملکرد تفاوت زیادی با سایر باتری‌ها دارند. باتری یو پی اس کرکره برقی معمولا از نوع سرب اسیدی هستند. البته به طور کلی باتری‌های UPS انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • اسید سرب یا سیلد اسید
  • نیکل کادمیم
  • سیلور آلکاین
  • لیتیوم یون

با توجه به تکنولوژی ساخت و ساختار این باتری‌ها، هر کدام دارای کارکردهای خاص خود هستند. همچنین هر کدام از این باتری‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. همانطور که اشاره کردیم، باتری‌های یو پی اس اسید سرب طول عمر بالاتری دارند.

باتری UPS کرکره برقی

چرا باید در کرکره برقی از یو پی اس استفاده کرد؟

در صورت قطعی برق، چگونه می‌توان اقدام به باز و بسته کردن کرکره برقی کرد؟ طبیعتا اگر یو پی اس وجود نداشته باشد، مشکلات زیادی در باز و بسته کردن کرکره‌ها خواهید داشت. از طرف دیگر وجود باتری UPS کرکره برقی به جلوگیری از سوختن موتور آن کمک زیادی می‌کند. یو پی اس‌ها به نوعی رابط یا کنترل‌کننده جریان الکتریکی بین کرکره و برق شهری هستند. به این ترتیب در زمان قطع برق یا نوسان آن، آسیبی متوجه کرکره و قطعات حساس آن نخواهد شد.

خود یو پی اس هم جریان برق مورد نیاز را از طریق باتری‌هایی که دارد تامین می‌کند. به این ترتیب هیچ خللی در باز و بسته کردن کرکره برقی در زمان قطعی برق به وجود نخواهد آمد.

نکاتی که هنگام انتخاب باتری UPS کرکره برقی باید در نظر داشته باشید

اینکه چه نوع باتری را برای یو پی اس انتخاب کنید، اهمیت زیادی در بهبود عملکرد این دستگاه‌ها دارد. به یاد داشته باشید که برخی از دستگاه‌ها، فقط نوع خاصی از باتری‌ها را در خود جای می‌دهند. به هر حال عوامل زیادی در انتخاب یک باتری مناسب برای UPS کرکره برقی نقش دارند که در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

  • برخی باتری‌ها از نظر اندازه ممکن است تناسبی با یو پی اس نداشته باشند. به همین دلیل هنگام خرید باتری UPS کرکره برقی، حتما باید به ابعاد و خصوصیات فیزیکی آن توجه داشته باشید.
  • نوع کارکرد دستگاه یو پی اس هم تاثیر زیادی در انتخاب باتری دارد. برخی باتری‌ها ممکن است عملکرد قوی‌تری داشته باشند.
  • باتری یو پی اس، منبع تغذیه این دستگاه محسوب می‌شود. به همین دلیل شارژ این دستگاه‌ها وابستگی زیادی به توان باتری دارد. انتخاب باتری با توان مناسب، کمک زیادی به بهبود عملکرد یو پی اس شما خواهد کرد.
  • به خدمات پس از فروش باتری یو پی اس توجه داشته باشید. برخی باتری‌ها دارای گارانتی مناسبی نیستند. ترجیحا باتری‌هایی را انتخاب کنید که دارای گارانتی یا ضمانت هستند.
  • مدت زمان بک آپ باتری UPS کرکره برقی، باید مناسب باشد. این فاکتور به دلیل پشتیبانی از دستگاه در هنگام قطعی برق اهمیت بسیار بالایی دارد.

انواع یو پی اس در کرکره برقی

آشنایی با طرز کار UPS کرکره برقی

بعد از آشنایی با باتری UPS کرکره برقی، بهتر است با طرز کار انواع یو پی اس هم آشنا شوید. به طور کلی یو پی اس‌ها از دو قسمت اصلی تشکیل شده‌اند؛ بخش ذخیره‌سازی باتری با ظرفیت مناسب و بخش کنترل جریان برق شهری. بخش ذخیره‌سازی باتری به صورت خودکار برق باتری را وارد مدار جریان می‌کند. به این ترتیب کار باز و بسته کردن کرکره برقی هم ساده‌تر می‌شود. بخش کنترل جریان برق شهری هم در هنگام قطعی برق از سوختن قطعات حساس کرکره برقی جلوگیری می‌کند.

بررسی قیمت باتری UPS کرکره برقی

یکی از عوامل مهمی که در انتخاب باتری یو پی اس باید به آن توجه داشته باشید، قیمت است. کیفیت و آپشن‌هایی که یک باتری یو پی اس دارد، تاثیر زیادی روی قیمت نهایی آن می‌گذارد. هر چقدر کیفیت یک باتری بالاتر باشد، قیمت آن هم بالاتر خواهد بود. همچنین برخی باتری‌ها دارای ضمانت یا گارانتی هستند که نسبتا قیمت بالاتری دارند.

باتری‌های ضعیف و بی‌کیفیت، علاوه‌بر آسیب به یو پی اس، باعث خرابی کرکره برقی هم می‌شوند. به همین دلیل سراغ باتری‌های بی‌کیفیت و نامطمئن نروید. به طور کلی عوامل زیادی روی قیمت باتری UPS کرکره برقی تاثیر می‌گذارند. ایرانی یا خارجی بودن باتری، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت باتری یو پی اس است. به هر حال شما باید با توجه به اهداف و نیاز خود اقدام به خرید باتری کنید.

باتری UPS کرکره برقی

کلام پایانی

به هر حال در بسیاری از فروشگاه‌ها، پارکینگ‌ها و … وجود کرکره برقی ضروری است. کرکره‌ها با جریان برق شهری کار می‌کنند. در صورتی که این جریان به هر دلیلی قطع شود، عملکرد کرکره برقی مختل خواهد شد. استفاده از یو پی اس برای کرکره برقی، باعث جلوگیری از این اختلال می‌شود. یو پی اس دستگاهی است که بین جریان برق شهری و دستگاه قرار می‌گیرد و کار تامین انرژی الکتریکی کرکره برقی را انجام می‌دهد. به همین دلیل انتخاب یو پی اس مناسب برای کرکره برقی اهمیت زیادی دارد. باتری UPS کرکره برقی هم باید به نوعی انتخاب شود که عملکرد دستگاه دچار مشکل نشود. باتری یو پی اس کرکره برقی از نظر فیزیکی، ظرفیت و قیمت با هم متفاوت هستند که شما باید بر اساس نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *