تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس

تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس

همه دستگاه‌ها و تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای عمر مفید هستند. باتری یو پی اس هم از این قاعده مستثنی نیست. یو پی اس‌ها برای عملکرد بهینه و مناسب به باتری با کارایی بالا نیاز دارند. این مهم فقط با نگهداری مناسب باتری در دمای مناسب امکان‌پذیر می‌شود. اساسا تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس چیست؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی جامع این موضوع بپردازیم.

با یو پی اس بیشتر آشنا شوید

برای درک بهتر تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس، بهتر است ابتدا با این دستگاه آشنایی مختصری داشته باشید. یو پی اس، یک منبع تغذیه الکتریکی است. وظیفه اصلی این دستگاه، تامین برق مورد نیاز تجهیزات مختلف به صورت دائم و بدون وقفه است. یو پی اس ابتدا انرژی الکتریکی را ذخیره‌سازی می‌کند و به صورت دائم آن را به دستگاه‌های مصرف‌کننده می‌رساند.

دستگاه یو پی اس کارایی بسیار زیادی دارد. وقتی برق شهری قطع می‌شود، دستگاه یو پی اس وارد عمل خواهد شد. در این حالت یو پی اس انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری خود را به دستگاه‌های مصرف‌کننده می‌رساند. به این ترتیب برق این دستگاه‌ها به صورت دائم تامین خواهد شد تا نیازی به تنظیم مجدد دستگاه هم وجود نداشته باشد. همچنین از آسیب دیدن تجهیزات مختلف در برابر نوسان برق جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در اغلب مشاغل صنعتی و سازمانی که اطلاعات و تجهیزات حساسی دارند از انواع یو پی اس استفاده می‌کنند.

یو پی اس‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو اشاره کرد. هر کدام از انواع یو پی اس‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس

معرفی مهم‌ترین قطعات و تجهیزات انواع یو پی اس

قبل از پرداختن به موضوع تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس، بهتر است با قطعات مهم و اصلی این دستگاه آشنا شوید. به طور کلی دستگاه یو پی اس از اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • مبدل DC به AC
  • باتری
  • سوئیچ
  • یکسوکننده شارژ

یو پی اس‌ها انواع مختلفی دارند که این قطعات در همه آنها یکسان هستند. هر کدام از انواع یو پی اس، ممکن است ظرفیت و توان متفاوتی داشته باشد. برای انتخاب بهترین یو پی اس، باید توان مصرفی مورد نیاز دستگاه‌های خود را محاسبه کنید.

تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس

بررسی تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس

در کشور ما اغلب شهرها به صورت متوسط در فصل تابستان 40 درجه سانتی‌گراد و در فصل زمستان هم منفی 10 درجه را تجربه می‌کنند. این در صورتی است که بهترین عملکرد باتری یو پی اس در دمای 20 درجه سانتی‌گراد است. هر چقدر دمای اتاق به دمای مناسب یو پی اس نزدیک‌تر باشد، عمر این دستگاه هم افزایش پیدا خواهد کرد. در غیر این صورت، یو پی اس خیلی زود دچار مشکل خواهد شد.

به هر حال هر دستگاهی در دمای خاصی بهترین عملکرد را دارد. یو پی اس هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل باید سعی در فراهم کردن دمای محیطی مناسب، برای دستگاه یو پی اس خود داشته باشید. با این اوصاف بهترین دما برای عملکرد مناسب یو پی اس کدام است؟

بررسی مناسب‌ترین دما برای عملکرد مناسب یو پی اس

تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس ثابت شده است. هر چقدر این دما به ایده‌آل یو پی اس نزدیک باشد، نه تنها شاهد عملکرد بهینه و مناسب یو پی اس خواهید بود، بلکه عمر مفید دستگاه هم بیشتر خواهد شد. بهترین دما برای عملکرد مناسب یو پی اس کدام است؟

معمولا یو پی اس‌ها در دمای بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند. این دما دقیقا بهترین دمای اتاق محسوب می‌شود. برای حفظ عملکرد یو پی اس، بهتر است دستگاه را همیشه در این دما نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که یکی دیگر از شرایط مهم نگهداری از باتری، خشک و خنک بودن محل نگهداری است.

تاثیر گرما بر دستگاه یو پی اس

همانطور که اشاره کردیم، بهترین دما برای نگهداری از یو پی اس، بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. در صورتی که محل نگهداری از یو پی اس، دمایی بیشتر از این میزان را داشته باشد، عملکرد باتری تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس بسیار زیاد است. اگر دمای نگهداری از یو پی اس، بالاتر از 30 درجه سانتی‌گراد باشد، طول عمر دستگاه هم کاهش پیدا خواهد کرد. برخی از مهم‌ترین تاثیرات گرما بر دستگاه یو پی اس، عبارتند از:

  • تغییر شکل فیزیکی باتری
  • از کار افتادن باتری
  • خراب شدن تجهیزات یو پی اس
  • افزایش احتمال آتش‌سوزی دستگاه
  • غیرفعال شدن الکترودهای باتری یو پی اس

به طور کلی اگر یو پی اس در دمای بالا نگهداری شود، آسیب‌های جدی زیادی خواهد دید. هر چقدر باتری یو پی اس داغ‌تر شود، فعل و انفعالات شیمیایی آن هم افزایش پیدا می‌کند. همین مسئله باعث کاهش عمر باتری یو پی اس خواهد شد. اگر عمر یو پی اس کمتر شود، طبیعتا هزینه‌های شما برای تعمیر و خریداری مجدد دستگاه هم افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر سرما بر عملکرد باتری یو پی اس

شاید جالب باشد بدانید که تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس، فقط محدود به گرما نمی‌شود. سرمای بیش از حد هم می‌تواند باعث مختل‌شدن عملکرد دستگاه شود. البته منظور از سرما، دمای بیش از حد پایین است. برای مثال عملکرد باتری یو پی اس در دمای منفی 20 درجه سانتی‌گراد متوقف خواهد شد. با این حال در دمای خنک هم ممکن است عملکرد باتری 20 درصد کاهش داشته باشد.

بنابراین سرما هم روی عمر باتری یو پی اس تاثیر می‌گذارد. اگر باتری یو پی اس از نوع لیتیوم یون باشد، دمای پایین باعث ایجاد پوشش لیتیومی روی آند می‌شود. همین موضوع ظرفیت و عمر باتری لیتیوم را کاهش می‌دهد. شاید تجربه کرده باشید که باتری خودروهای سواری هم در سرمای شدید از کار می‌افتد. همین مسئله در مورد دستگاه یو پی اس هم صدق می‌کند.

بررسی مهم‌ترین عوامل خرید باتری یو پی اس

باتری در یو پی اس نقش حیاتی و تعیین‌کننده دارد. به همین دلیل برای خرید باتری یو پی اس، باید دقت کافی به خرج دهید. علاوه‌بر این باید تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس را هم در نظر داشته باشید. به هر حال برای خرید باتری یو پی اس مناسب، باید معیارهایی را در نظر بگیرید که برخی از مهم‌ترین آنها، عبارتند از:

  • مدت زمان مورد نیاز برای پشتیبانی
  • توان مصرفی مورد نیاز
  • قابلیت تنظیم پارامترها
  • تعداد باتری‌های مورد نیاز
  • داشتن گارانتی یا ضمانت خدمات پس از فروش

باتری خریداری شده برای یو پی اس، باید توان مصرفی مناسبی داشته باشد تا بتواند نیاز دستگاه‌های مصرف‌کننده را به خوبی تامین کند. در صورت بالا بودن میزان توان مصرفی، باید از باتری‌های خارجی که ظرفیت بیشتری دارند برای یو پی اس استفاده کنید.

تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس

چند توصیه مهم برای افزایش عمر باتری یو پی اس

اگرچه تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس، ممکن است باعث کاهش عمر آن شود، اما می‌توان با رعایت برخی نکات عمر باتری‌ها را افزایش داد. پرواضح است که باتری هم مثل هر قطعه دیگری، عمر مفید مشخصی دارد. عمر مفید یک قطعه تا زمانی است که بازدهی و کارایی مفیدی داشته باشد. در صورتی که یک قطعه بازدهی لازم را نداشته باشد، فرسوده خواهد شد. برای این که یک باتری یو پی اس با بیشترین عمر مفید را داشته باشید، باید نکاتی را در نظر بگیرید. این نکات عبارتند از:

  • قرار دادن باتری یو پی اس در دمای مناسب (بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد)
  • استفاده از باتری‌های سالم به جای باتری‌های فرسوده
  • انتخاب باتری مناسب
  • شارژ مناسب باتری یو پی اس
  • بازدید و سرویس دوره‌ای و منظم باتری یو پی اس

به هر حال خرید باتری یو پی اس به تنهایی ضامن عملکرد مناسب آن نخواهد بود. برای این که بیشترین و بهترین بازدهی را از باتری دریافت کنید، باید شرایط نگهداری مناسب آن را هم به وجود بیاورید.

راهکارهایی برای قرار دادن دمای اتاق در محدوده مناسب باتری یو پی اس

با توجه به تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس، باید دمای اتاق را در بهترین حالت قرار دهید تا باتری عملکرد مناسبی داشته باشد. برای این که بتوانید دمای اتاق را در محدوده مناسب باتری یو پی اس قرار دهید، باید راهکارهای زیر را رعایت کنید:

  • سیستم تهویه مناسب: این سیستم به شما کمک می‌کند تا در مناطق بسیار گرم یا سرد، دمای اتاق متعادل و مناسبی داشته باشید.
  • کاهش مصرف وسایل گرمایشی: برخی دستگاه‌ها ممکن است باعث افزایش دمای اتاق شوند؛ برای مثال اجاق گاز، فر، بخاری، شوفاژ و … . در صورت امکان باید مصرف این دستگاه‌ها را کاهش دهید.
  • استفاده از عایق‌های حرارتی: برخی مواد از جمله فوم، پنبه و … می‌توانند تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس را کاهش دهند. به این ترتیب که از عبور گرما به داخل دستگاه جلوگیری می‌کنند.
  • باز کردن درب و پنجره: گاهی برای متعادل کردن دمای داخل اتاق، باید درب و پنجره را باز بگذارید. این کار علاوه‌بر تهویه هوای محیط، باعث خنک‌تر شدن دما هم می‌شود.
  • کاهش وسایل روشنایی: افزایش روشنایی در محیط، ممکن است باعث افزایش دما شود. به همین دلیل بهتر است وسایل روشنایی اتاق را تا حد امکان کاهش دهید.
  • استفاده از فن مناسب: یکی دیگر از راهکارهای مهم کاهش گرمای محیط باتری یو پی اس، استفاده از فن است. بهترین جای قرارگیری فن در نزدیکی باتری یو پی اس است.

توجه به نشانه‌های مهم کاهش عمر باتری یو پی اس

افزایش یا کاهش دما، ممکن است باعث فرسودگی باتری یو پی اس شود. به همین دلیل بهترین راه برای پیشگیری از فرسودگی باتری، توجه به علائم کاهش عمر باتری یو پی اس است. باتری یو پی اس بعد از هر بار شارژ و دشارژ، کاهش عمر را تجربه می‌کند. باتری‌ها در ابتدای عمر مفید خود زمان برق‌دهی بالاتری دارند. در صورتی که این زمان به مرور زمان کاهش پیدا کرد، یعنی عمر باتری در حال کاهش است.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس پرداختیم. باتری یو پی اس عمر مفیدی دارد که در صورت فراهم کردن دمای محیطی مناسب، می‌توانید عمر مفید آن را افزایش دهید. بهترین دما برای باتری یو پی اس، بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. در صورتی که دمای محیط باتری بیشتر یا کمتر از این مقدار شود، عمر باتری کاهش پیدا می‌کند. همچنین عملکرد باتری هم با مشکل مواجه خواهد شد. به همین دلیل بهتر است حدالامکان، دمای مناسبی را برای باتری یو پی اس فراهم کنید.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *