تاریخچه دوربین های مداربسته


قبل از پرداختن به مبحث تاریخچه دوربین های مدار بسته بهتر است تعریفی از خود این سیستم محبوب امنیتی ارائه دهیم. دوربین های مدار بسته یا همان close_circuit television (CCTV) به عنوان یک سیستم تلوزیونی تعریف می شود که در آن سیگنال ها به منظور نظارت و ایجاد امنیت مانیتور می شوند. این سیستم امنیتی محبوب را شاید بتوان جزء جامع ترین سیستم های نظارتی و ارتقای سطح امنیت و کنترل در حوزه های مختلف نامید.

تاریخچه دوربین های مداربسته
تاریخچه دوربین های مداربسته

تاریخچه دوربین های مدار بسته

برای بررسی تاریخچه دوربین های مدار بسته، رشد این تکنولوژی را در سه برهه زمانی بررسی می کنیم.

  • دوربین های اولیه
  • دوربین های نظارتی
  • دوربین های مدرن

دوربین های اولیه

طبق تاریخچه دوربین مدار بسته اولین بار در سال ۱۹۴۲ این سیستم طی آماده سازی و راه اندازی موشک V2 در کشور آلمان  مورد استفاده قرار گرفت. به منظور نظارت بر مراحل راه اندازی، یک مهندس دوربین خامی را در داخل جعبه ای ایجاد نمود تا تصاویر زنده راه اندازی را به مانیتوری که در فاصله ای متناسب از دوربین قرار داشت انتقال دهد.

 

تاریخچه دوربین های مداربسته
تاریخچه دوربین های مداربسته

در اواخر جنگ، آمریکایی ها از تکنولوژی مشابهی برای نظارت بر اجرای آزمایشات اتمی خویش استفاده نمودند. چند سال بعد نیز در آمریکا، شرکتی به نام وریکون (Vericon) سعی کرد دوربین های مدار بسته را به بازی های تجاری عرضه کند. البته این سرمایه گذاری ناموفق بود و امروزه عده بسیار اندکی از آن یاد می کنند.

دوربین مدار بسته برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در حالی وارد انگلستان شد که پلیس مترو پولیتان (Metropolitan) دو دوربین موقت را برای تماشای مردم در طول سفر خانواده سلطنتی تایلند به لندن به میدان ترافالگار معرفی کرد.

یک سال بعد، سیستم حمل و نقل لندن، دوربین های مدار بسته دائمی را برای کمک به امنیت شبکه راه آهن خود نصب نمود.

بعد ها دوربین های مدار بسته به سایر نقاط لندن و لیورپول نیز ارسال شدند اما با توجه به هزینه های نصب بسیار بالا و مشکلات مربوط به کابل دوربین ها، پیشرفت چشم گیری مشاهده نشد.

تاریخچه دوربین های مدار بسته حاکی از آن است که این سیستم در ابتدا دولتی بود و در واقع برای نظارت پلیس در دهه ۱۹۶۰ استفاده می شد، اگرچه در اواخر دهه و با پیشرفت تکنولوژی کم کم سیستم های دوربین مدار بسته به خیابان ها و حتی مغازه ها نیز معرفی شدند.

نخستین سیستم امنیتی منزل که شامل دوربین مدار بسته بود توسط ماری وان بریتن براون (Marie Van Britten Brown) در سال ۱۹۶۹ اختراع شد.

نسخه اولیه شامل چهار حفره در درب جلویی و یک دوربین بود. فیلم این دوربین امکان اتصال به تلوزیون را داشت و می شد آن را نگاه کرد، هم چنین یک میکروفون دو طرفه برای گفت و گو نیز تعبیه شده بود.

در این سیستم در صورتی که شخص آشنا بود با استفاده از کنترل از راه دور درب باز می شد و در غیر این صورت زنگ هشدار به صدا در می آمد.

دوربین های نظارتی

در دهه ۱۹۷۰ با ظهور ضبط های ویدئو کاست (VCR) دوربین های مدار بسته زنده جای خود را به دوربین های نظارتی دادند. به این مفهوم که دوربین ها تصاویر را برای تجزیه و تحلیل آتی ضبط می کردند. این فناوری گامی بسیار بزرگ در گسترش کاربرد این سیستم و نقطه عطفی در تاریخچه دوربین مدار بسته بود.

در سال ۱۹۷۴ برای اولین بار دوربین های مدار بسته جهت نظارت بر ترافیک در جاده های اصلی منجر به داخل و خارج از لندن مورد بهره برداری قرار گرفت. و تنها یک سال بعد بود که برای بار نخست در تاریخچه دوربین مدار بسته، این سیستم جامع امنیتی و نظارتی برای مسابقات فوتبال نیز مورد استفاده قرار گرفت.
درست در همین حین بود که سیستم های امنیتی دوربین مدار بسته وارد بازار های تجارت جهانی شدند. در این زمان دوربین های مدار بسته بصورت دستی کنترل می شدند و تنها تصاویری سیاه و سفید را به دست می دادند. با این حال با استقبال گسترده شرکت ها، ایستگاه های بنزین و بانک ها مواجه شدند. به رغم تمامی کم و کاست ها این تکنولوژی توانست جای خود را در بازار تثبیت کند و به عنوان فناوری ای در حال توسعه محبوبیت یابد.

صنایع دیگر نظیر شرکت های بیمه و … نیز از دوربین های مدار بسته برای اجرای قانون و رد ادعاهای دروغین استفاده می نمودند. از این نقطه به بعد بود که فیلم های ویدئویی ضبط شده توسط دوربین مدار بسته به عنوان مدرک پای تقریباً ثابت در دادگاه های خانواده شد.

با تمام این اوصاف، دوربین های مدار بسته اولیه دارای نکات ضعف بسیار زیادی بودند. نوار های این دوربین ها مدام نیاز به تعویض داشت و یا حتی می توانستند از بین بروند و فرسوده شوند. دوربین های مدار بسته ویدئویی در نور کم یا تاریکی نمی توانستند کار کنند. اما به رغم تمام این مشکلات و محدودیت ها، دوربین مدار بسته در طول این دهه و در دهه های آتی رشد نمود.

دوربین های مدار بسته مدرن

تاریخچه دوربین های مداربسته
تاریخچه دوربین های مداربسته

پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، دوربین مدار بسته بخشی جدایی ناپذیر از امنیت بین المللی شد. سازمان های دولتی و انتظامی بعد از این واقعه به صورت مداوم تعداد دوربین های نظارتی را افزایش دادند، به طوری که در حال حاضر بیش از ۵.۹ میلیون دوربین در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرد.

همان طور که زمان و تکنولوژی پیش می رود، دوربین های مدار بسته نیز ارتقا می یابند به طوریکه امروزه نرم افزار تشخیص چهره نیز برای دوربین های مدار بسته معرفی شده است. در سال های اخیر محبوبیت دوربین های مدار بسته آنالوگ با ظهور دوربین های IP (که داده ها را از طریق اینترنت دریافت و ارسال می نمایند) کاهش یافته است. هم اکنون فیلم های گرفته شده توسط دوربین های مدار بسته را می توان در گوشی های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های مشابه مشاهده کرد.

همانند سایر تکنولوژی های روز، دوربین های مدار بسته نیز به شدت در حال پیشرفت هستند. اتصال به اینترنت، ضبط های HD و توانایی ارتباط با دستگاه های هوشمند در چند سال اخیر به ارتقای امنیت منازل و ساختمان های اداری و تجاری و حتی خودرو ها سرعت و شدت بخشیده است.

همان طور که مطالعه کردید، ما در این مقاله تاریخچه دوربین مدار بسته را بیان کردیم. گروه کیان صنعت، شرکتی معتبر در زمینه مشاوره، فروش و راه اندازی دوربین مداربسته است. کارشناسان فروش، خدمات مشاوره رایگان را در زمینه دوربین مدار بسته ارایه می دهند. به شما پیشنهاد می کنیم قبل از تصمیم گیری نهایی و سفارش دوربین مدار بسته، با کارشناسان فروش گروه کیان صنعت تماس بگیرید و از راهنمایی آن ها استفاده کنید تا بهترین انتخاب ها را داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *