تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس و مواردی که باید از آن‌ها مطلع باشید


روش های تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس

یکی از منابع تامین انرژی برای دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف، باتری یو پی اس است. این دستگاه به صورت بدون وقفه، میزان انرژی لازم را ایجاد کرده و در حقیقت بین برق شهری و دستگاه مورد نظر قرار داده می‌شود. این دستگاه داری کاربردهای بسیاری است که از بین آن‌ها می‌توان به کاربرد در زمان قطعی برق اشاره کرد. مانند هر تجهیز دیگری این باتری‌ها نیاز به نگهداری به روشی مناسب دارند. همچنین در صورت مواجه شدن با مشکل، برای رفع آن‌ها روش‌های مشخصی وجود دارد. به دلیل اهمیت موضوع، در این مطلب به بررسی روش‌ های تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس برای دارندگان این باتری‌ها و همچنین کسانی که کار تعمیر این تجهیزات را بر عهده دارند، پرداخته می‌شود.

باتری یو پی اس چیست و چگونه کار می‌کند؟

پیش از بررسی تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس، به طور مختصر در خصوص این باتری‌ها و نحوه کار آن‌ها صحبت می‌شود. یو پی اس در معنای لغوی مخفف عبارت منبع تغذیه بی‌وقفه است. در واقع این باتری توان لازم برای بار مصرفی را فراهم می‌کند. به کمک انرژی که به صورت ذخیره‌شده در این دستگاه وجود دارد، می‌توان تجهیزات مختلفی را تغذیه کرد. به همین دلیل است که باتری‌های یو پی اس در زمان قطعی برق کاربرد بسیاری پیدا می‌کنند.

وقتی برق قطع شود یو پی اس به طور خودکار و بی‌وقفه وارد مدار شده و تغذیه لوازم را شروع می‌کند. همچنین باتری یو پی اس می‌تواند در برابر نوسانات برقی نیز به خوبی از تجهیزات محافظت کند و از این نظر باعث جلوگیری از هزینه‌های تعمیر و تعویض شود. بنابراین وجود چنین باتری در مکان‌ها و مراکزی که نیاز به وجود انرژی و منبع همیشگی و بدون وقفه دارند و همچنین باید از تجهیزات در برابر عواملی مثل نوسانات، بالا رفتن ولتاژ و رعد و برق و… محافظت شود، بسیار کاربردی است. اما برای تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس، نکات و موارد مهمی وجود دارد که باید حتما از آن‌ها مطلع باشید. در ادامه مطلب به طور دقیق‌تری در خصوص این موضوع مهم که باعث جلوگیری از خرابی این باتری‌ها می‌شود، صحبت خواهد شد.

نکات مهم در تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس

همانطور که اشاره شد باتری‌های یو پی اس باتری‌هایی کاربردی هستند که با ذخیره انرژی امکان تغذیه‌رسانی به تجهیزات مختلف را در هر زمان و به صورت بدون وقفه فراهم می‌کنند. اما در نگهداری و تعمیر چنین باتری‌هایی باید به نکات کلیدی و مهمی توجه داشت. بنابراین اگر به هر نحوی با این تجهیزات سر و کار دارید، توصیه می‌کنیم که حتما مواردی را که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند با دقت دنبال کرده و آن‌ها را رعایت کنید.

دلیل خرابی باتری‌های یو پی اس

در ابتدای بحث نکات تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس بد نیست در خصوص دلیل خرابی این باتری‌ها اطلاعاتی را داشته باشید. باتری‌های یو پی اس که از نوع الکتروشیمیایی هستند، می‌توانند انرژی را در خود ذخیره کنند. اما به هر ترتیب این انرژی با گذشت زمان از بین می‌رود. باید به این نکته توجه کنید که حتی اگر به بهترین شکل ممکن از این باتری‌ها نگهداری کنید، پس از اتمام عمر آن‌ها مجبور به تعویضشان خواهید بود. اما با رعایت این نکات قطعا عمر مفید بیشتری را از این باتری‌ها شاهد خواهید بود.

یکی از دلایل اصلی خرابی باتری‌های یو پی اس، عدم استفاده از آن‌ها به مدت طولانی است. اگر تعداد زیادی از این باتری‌ها را در اختیار دارید، باید توجه کنید که عدم شارژ شدن آن‌ها به مدت طولانی می‌تواند باعث کاهش همیشگی ظرفیت باتری شود. توصیه می‌شود در صورت در اختیار داشتن باتری‌های زیاد، هر سه ماه یکبار آن‌ها را شارژ کرده که از خرابی آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین می‌توان با تنظیم دمای محیطی که باتری‌ها در آن‌ قرار دارند، از خرابی آن‌ها جلوگیری کرد. بهترین دما در محدوده 10 درجه سانتی‌گراد است.

تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس و هر آن چه که باید بدانید

یکی دیگر از دلایل خرابی باتری‌ها، بالا رفتن شدید دما است؛ باتری‌ها برای کار در دمای محیط طراحی شده‌اند و بالا رفتن دما باعث کاهش ظرفیت آن‌ها می‌شود. گفتنی است که هر 8 درجه افزایش دما، می‌تواند 50 درصد عمر مفید باتری را کم کرده و باعث خرابی آن شود. همچنین پایین بودن دما به مقدار زیاد نیز اثر منفی روی آن‌ها دارد.

یکی دیگر از دلایل عمده خرابی این باتری‌ها، نوسانات و ولتاژ نامناسب است که آسیب جدی به آن‌ها وارد می‌کند. بنابراین همواره ولتاژ را در محدوده مشخص‌شده حفظ کنید. از دیگر دلایل خرابی باتری یو پی اس، باید به استفاده اشتباه از آن‌ها اشاره کرد.

نشانه‌های خرابی باتری یو پی اس

در ادامه بررسی روش‌های تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس، به بررسی علائم خرابی این باتری‌ها می‌پردازیم. در حقیقت چگونه متوجه شویم که باتری یو پی اس دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد؟ یکی از اصلی‌ترین نشانه‌ها، عدم شارژ باتری است. در این حالت حتی اگر از تمام مسیرها و اتصالات اطمینان حاصل کردید و همچنان باتری شارژ نمی‌شد، باید به خرابی آن شک کنید.

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی، ندادن بک‌آپ است. در صورتی که در ارائه بک‌آپ توسط باتری یو پی اس مشکل و مانعی را یافتید، باید به بررسی علت آن بپردازید و آن را به عنوان یکی از فاکتورهای خرابی باتری در نظر بگیرید. همچنین روشن نشدن چراغ هشدار باتری هم می‌تواند نشانه جدی و مهمی از خرابی باتری یو پی اس باشد که در این حالت نیز باید به سرعت نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. روشن نشدن یو پی اس هم علامت دیگری است که می‌تواند خرابی باتری را نمایان کند. البته در بعضی موارد روشن نشدن یو پی اس تنها به دلیل خرابی باتری نیست و ممکن است منشا دیگری داشته باشد. اما به هر روی باید این علامت را به عنوان یکی از علائم خرابی باتری های یو پی اس جدی گرفت. در انتها باید به موارد دیگری همچون نمایش پیام خطا و عدم روشن شدن چراغ تعویض باتری یو پی اس اشاره کرد که این موارد باید عیب‌یابی شده و در صورت نیاز تعمیرات یا تعویض احتمالی باتری صورت بگیرد.

چگونگی عیب یابی باتری های یو پی اس

روش‌های عیب‌یابی باتری‌های یو پی اس

اکنون که با دلایل عیب و خرابی و همچنین علائم آن‌ها آشنا شدید، باید به بررسی روش‌های عیب‌یابی این باتری‌ها بپردازیم. به هر حال در بحث روش تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس این مورد بسیار مهم است که عیب‌یابی دقیقی صورت گرفته و از مشکل و ایراد در باتری مطمئن شد. سپس در ادامه می‌توان روش تعمیر مناسبی را در نظر گرفت یا در حالتی که خرابی گسترده‌ای اتفاق افتاده، باتری را تعویض کرد.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تشخیص خرابی باتری، قطع برق شهری است؛ در صورتی که یو پی اس بتواند در این حالت انرژی را تامین کند، مشکلی در آن وجود ندارد. اما روش مطمئن و اصولی‌تر آن استفاده از باتری تستر است.

استفاده از دستگاه مولتی‌متر یکی از روش‌هایی است که می‌تواند تا حد زیادی خرابی باتری را تشخیص دهد. بعد از جدا کردن باتری‌ها، به کمک مصرف‌کننده جریان متناوب که جریان آن به میزان 20 درصد از جریان نامی باتری است، ظرفیت آن تخلیه شده و همزمان با مولتی‌متر ولتاژ دو سر باتری بررسی می‌شود. اگر این ولتاژ بین 12.5 تا 11.4 ولت بود، باتری سالم و بدون مشکل است. در صورتی که این ولتاژ زیر 11.4 ولت بود، باتری دچار خرابی شده است. دستگاه تستر نیز روش دیگری است که بدون نیاز به مصرف‌کننده و مولتی‌متر به طور خودکار فرآیند قبلی را تکرار کرده و ولتاژ را نشان می‌دهد.

برای بررسی روش تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس می‌توان از روش‌های مختلفی جهت اطلاع از عیب باتری استفاده کرد. به طور مثال در برخی شرایط امکان خارج کردن همه باتری‌ها به دلیل تعداد بالا وجود ندارد و باید پس از جدا کردن بارهای اصلی از یو پی اس و قطع ورودی تمام خروجی‌ها، با استفاده از فرمول مقدار جریان مصرفی باتری از مشکل‌دار بودن باتری اطمینان حاصل کنید.

بهترین روش برای نگهداری از باتری‌های یو پی اس

در ادامه بحث بررسی تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس باید به بهترین روش‌های نگهداری از این باتری‌ها برای جلوگیری از بروز مشکل و خطا در آن‌ها اشاره کرد. در زیر مهم‌ترین این موارد آورده شده است که پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش عمر مفید باتری حتما این موارد را با دقت بررسی کنید.

 

جلوگیری از وارد شدن ضربه

یکی از مواردی که ممکن است آسیب جدی به باتری وارد کند، وارد شدن ضربه به آن است. بنابراین در زمانی که قصد جابجایی آن را دارید، حتما با دقت و به صورت آهسته عمل کنید که باتری ضربه‌ای نبیند. حتما باتری یو پی اس را در محلی نگهداری کنید که امکان ضربه خوردن به آن وجود نداشته باشد و همچنین با قرار دادن آن در محلی کاملا صاف، از سقوط و ضربه به آن جلوگیری کنید. علاوه بر این، قرار دادن باتری به صورت برعکس یا به پهلو نیز به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

سرویس دوره‌ای باتری را فراموش نکنید!

باتری‌های یو پی اس به دلیل حساسیت بالا، نیاز به سرویس‌های دوره‌ای دارند. در سرویس‌های دوره‌ای موارد مهمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و افراد متخصص در صورت وجود مشکل در باتری، با روش‌های اصولی به آن پی می‌برند. یکی از مواردی که در سرویس دوره‌ای بررسی می‌شود، میزان اسید باتری‌ها است. نمایندگی‌های فروش باتری‌های یو پی اس سرویس‌های دوره‌ای این باتری‌ها را ارائه می‌کنند که برای این منظور می‌توانید با آن‌ها در ارتباط بوده و از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

توجه به دمای محیط

در بخش علل خرابی باتری یو پی اس نیز اشاره شد که دمای محیط تاثیر بسیاری روی سلامت باتری دارد. افزایش دما می‌تواند آثار مخربی روی باتری یو پی اس گذاشته و با کاهش ظرفیت آن به مرور، باتری را بلااستفاده کند. در این حالت پیشنهاد می‌شود از تابش مستقیم نور خورشید به باتری یو پی اس جلوگیری کرده و دمای محیط قرارگیری آن را نیز همواره کنترل کنید. می‌توان از تجهیزات کنترل‌کننده و خنک‌کننده دمای محیط استفاده کرد یا تهویه مناسبی را در محیط قرار داد که از بالا رفتن دما به صورت موثری جلوگیری شود.

شارژ صحیح باتری یو پی اس

از موارد مهم دیگر در روش‌های تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس باید به شارژ مناسب و صحیح آن اشاره کرد. این روش مهم‌ترین موردی است که طول عمر مفید باتری را افزایش می‌دهد. انتخاب یو پی اس مناسب و شارژ دقیق و اصولی آن باعث استفاده بهینه از باتری‌های یو پی اس می‌شود. استفاده از یو پی اس با شارژ شناور یکی از گزینه‌های مناسبی است که می‌توان مدنظر قرار داد.

به کار بردن باتری‌های سالم در کنار باتری‌های فرسوده

در آخر باید به استفاده از باتری‌های کاملا سالم در کنار باتری‌های قدیمی و فرسوده هم اشاره شود. باتری‌های قدیمی که زمان زیادی از کارکرد آن‌ها گذشته و عمر چندانی برای آن‌ها باقی نمانده‌ است، به دلیل مقاومت داخلی بالایی که در آن‌ها وجود دارد، زمان پشتیبانی را کاملا کاهش می‌دهند. پس در نکات نگهداری از باتری‌های یو پی اس حتما به این نکته نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

روش‌های تعمیر کردن باتری خراب یو پی اس

روش تعمیر و چگونگی آن برای باتری‌های یو پی اس

روش های تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس متعدد هستند که نکات مهمی درباره آن‌ها وجود دارد. رعایت این نکات باعث بالا رفتن عمر باتری و همچنین استفاده مجدد از آن‌ها می‌شود. حال در این بخش به بررسی روش تعمیر و چگونگی آن پرداخته می‌شود. در ابتدا به این سوال پاسخ داده می‌شود که آیا اصلا امکان تعمیر باتری‌های یو پی اس وجود دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت تعمیر و احیا کردن باتری‌هایی که عمر مفیدشان تمام شده و همچنین باتری‌هایی که بک‌آپ تایم ندارند، ممکن نیست. پس بهتر است پیش از تعمیر از تاریخ تولید باتری‌ها، زمان شروع به کار و همچنین آخرین مقدار بک‌آپ تایم مطلع شوید.

اما باتری‌هایی که به دلیل عدم استفاده طولانی و انبار شدن و همچنین استفاده غلط، الکترودهای‌ سربشان کاملا سولفاته نشده باشد را می‌توان به روش‌هایی تعمیر کرد. نکته مهم و بسیار کلیدی این است که کلیه فرآیندهای تعمیر باید توسط افراد باتجربه و ماهر انجام شده که از آسیب جدی به باتری و یو پی اس جلوگیری شود. همچنین در تعمیر باتری‌های یو پی اس باید توجه شود که نوع صنعتی این باتری‌ها با نوع معمولی‌شان تفاوت دارد. در ادامه به روش‌های تعمیر این باتری‌های کاربردی اشاره می‌شود.

روش شوک ولتاژی

از روش‌های مرسوم برای احیا و تعمیر باتری‌های UPS شوک ولتاژی است که توسط بسیاری از تعمیرکاران و متخصصان انجام می‌شود. این روش به این صورت است که با استفاده از منبع تغذیه قابل تنظیم، بیش از دو برابر ولتاژ باتری مربوطه را به آن وصل می‌کنند. اگر باتری 12 ولت باشد، باید بیشتر از 24 ولت به آن وصل شود. در ادامه بعد از وصل کردن منبع به باتری معیوب، باتری شارژ شده و پس از جدا کردن آن نیز باتری دشارژ خواهد شد. سپس در صورتی که ولتاژ باتری یو پی اس کاهش پیدا کرد، تعمیر باتری و احیا آن نیز به درستی پیش رفته است و می‌تون از مراحل ترمیم اطمینان پیدا کرد. در ادامه مراحل ترمیم نیز باید منبع تغذیه را روی ولتاژ مناسبی قرار داد و به مدت 6 الی 12 ساعت شارژ کرد.

در تمامی مراحل باید به این نکته توجه کرد که دمای باتری از دمای مشخصی بالاتر نرود که باعث آسیب به باتری شود. پس همواره دمای باتری را در طول احیا کنترل کنید.

نکات مهم در تعمیر و احیای باتری یو پی اس

در ادامه بررسی تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس در خصوص نکات مهم تعمیر و احیای آن صحبت می‌شود. توجه به این نکات قبل و در حین تعمیر و احیا اهمیت زیادی دارد. در سیستم یو پی اس، باتری بخش مهم، حیاتی و البته گران آن است. به دلیل قیمت بالای باتری، احیای آن در صورتی که امکان تعمیر وجود داشته باشد، در دستور کار قرار می‌گیرد. پس همواره قبل از تعویض از امکان تعمیر و احیای آن مطمئن شوید. در ادامه اگر احیا کردن باتری نیز نتوانست باعث عملکرد مناسب آن شود، باید تعویض باتری در دستور کار قرار بگیرد و تعویض آخرین راه حل این مسئله است.

برای جلوگیری از تعمیرات و تعویض‌های احتمالی، مراقبت از باتری و دقت به نکاتی که به آن‌ها اشاره شد بسیار مهم است که بتوان از عمر مفید باتری به طور کامل استفاده کرد. تاریخ تولید باتری و میزان ولتاژ آن از عوامل بسیار مهم در احیای باتری هستند. به دلیل فرآیند تولید باتری‌های یو پی اس و مواد سمی که در آن وجود دارد که از لحاظ محیط زیستی نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد، تعمیر و احیای آن می‌تواند به‌صرفه بوده و از هزینه اضافی جلوگیری کند. بنابراین تا زمانی که باتری عمر مفیدی دارد و می‌توان آن را احیا کرد، باید این کار را انجام داد و برای چند مرتبه از آن استفاده کرد. روش شوک الکتریکی روشی مناسب و مرسوم برای احیای باتری بوده که باید به طور تخصصی انجام شود که امکان استفاده مجدد از باتری را فراهم کند.

بک آپ باتری های یو پی اس

قیمت و هزینه تعمیر و تعویض باتری یو پی اس

یکی دیگر از موارد مهم در تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس قیمت و هزینه آن‌ها است که همواره چالشی برای مشتریان به حساب می‌آید. قیمت بالای باتری‌های یو پی اس به دلیل وجود سرب در ساختار آن‌ها است. اما در کنار آن، استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته و گران برای تولید چنین باتری‌هایی نیز از دلایل دیگری هستند که روی قیمت بالای آن‌ها تاثیر دارند. بدیهی است که تعمیر و تعویض چنین باتری‌هایی به دلایل گفته شده نیازمند هزینه تقریبا بالایی باشد. همچنین مواد سمی و آلوده‌ای که در این باتری‌ها وجود دارد روی قیمت بالای آن‌ها تاثیر دارد.

پس پیش از تعمیر یا تعویض باتری یو پی اس باید حتما به این موارد دقت کنید و با توجه به بودجه خود، بهترین تصمیم ممکن در این زمینه را بگیرید. مراکز و مجموعه‌های تخصصی زیادی وجود دارند که با بررسی شرایط و قیمت آن‌ها، باید بهترین انتخاب ممکن را کرده و مجددا از این تجهیز کاربردی استفاده کنید.

جمع‌بندی

باتری‌های یو پی اس و سیستم یو پی اس یکی از تجهیزات مهم و کاربردی هستند که با ذخیره انرژی در مواقع ضروری، امکان تغذیه کردن لوازم دیگر را فراهم می‌کنند. این باتری‌ها مانند هر باتری دیگری دارای عمر مشخصی هستند و با گذشت عمر مفید دیگر امکان استفاده ندارند. اما با رعایت نکاتی می‌توان عمر مفید آن‌ها را افزایش داد و به بهترین شکل ممکن از این باتری‌ها استفاده کرد.

همچنین به منظور جلوگیری از هزینه‌های اضافه و مسائل محیط زیستی، احیا و تعمیر دوباره باتری‌های یو پی اس بهترین راهکار ممکن برای استفاده دوباره از آن‌ها است که پیش‌تر به این موارد پرداخته شد. با مطالعه و رعایت نکات تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس می‌توان به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کرد و از تهیه باتری‌های گران‌قیمت جدید جلوگیری کرد. تعویض آخرین راه ممکن برای استفاده مجدد از این تجهیزات است و باید قبل از تعویض از خرابی و عدم استفاده از باتری به طور کامل مطمئن شد.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *