تعویض باتری یو پی اس

تعویض باتری یو پی اس

باتری در یو پی اس، نقش منبع تغذیه را ایفا می‌کند. در صورتی که باتری عملکرد مناسبی نداشته باشد، سیستم یو پی اس هم با مشکل مواجه خواهد شد. به هر حال باتری‌ها هم عمر مفید خاص خود را دارند و بعد از گذشت این مدت، باید تعویض شوند. اما تعویض باتری یو پی اس چگونه انجام می‌شود؟ بهترین زمان برای تعویض و جایگذاری باتری یو پی اس چیست؟ در ادامه مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا باتری‌های یو پی اس قابلیت تعویض دارند؟

اولین موردی که بعد از کار نکردن یا کارایی ضعیف سیستم یو پی اس به ذهن اکثر افراد می‌رسد، تعویض سیستم یو پی اس است. البته این کار ممکن است هزینه زیادی روی دست شما بگذارد. به جای عوض کردن کل سیستم، می‌توانید تعویض باتری یو پی اس را در دستور کار قرار دهید. بهتر است بدانید که اکثر مشکلات مربوط به سیستم یو پی اس از باتری آن است.

خرید و تعویض انواع باتری‌های یو پی اس، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما خواهد شد. همچنین باعث راه‌اندازی و بهبود کارایی سیستم یو پی اس می‌شود. با این اوصاف دلیلی برای تعویض سیستم یو پی اس وجود ندارد. کافیست باتری مناسب دستگاه خود را خریداری و با باتری قدیمی جایگزین کنید.

بهترین زمان تعویض باتری یو پی اس

باتری هم مثل هر تجهیزات دیگری، عمر مفیدی دارد. معمولا باتری‌های یو پی اس، بین 1 تا 2 سال عمر مفید می‌کنند. اگر باتری عمر مفید خود را طی کرده باشد، بعد از قطعی برق، سیستم یو پی اس قادر به راه‌اندازی دستگاه‌ها نخواهد بود. البته خرابی باتری یو پی اس، علائم و نشانه‌هایی دارد که می‌توانید آنها را پیگیری کنید.

تعویض باتری یو پی اس راهکار نهایی برای رهایی از ناکارآمدی یو پی اس نیست. برای جلوگیری از خرابی باتری‌ها، بهتر است از سرویس‌ها و خدمات دوره‌ای و منظم غافل نشوید. به هر حال حتی اگر سرویس باتری را هم به موقع انجام دهید، عمر مفید باتری یو پی اس به پایان می‌رسد. در این حالت مجبور به تعویض خواهید بود.

تعویض باتری یو پی اس

نحوه تعویض باتری یو پی اس

برای این کار ابتدا باید باتری را از دستگاه یو پی اس خارج کنید. این کار نیاز به تخصص دارد. با این حال بهتر است با مراحل تعویض و خارج کردن باتری یو پی اس آشنایی داشته باشید. در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

1. اتصال دستگاه به برق را چک کنید

طبیعتا وقتی قصد خارج کردن باتری از یو پی اس را دارید، نباید سیستم به برق متصل باشد. در غیر این صورت سیستم یو پی اس دچار مشکل خواهد شد. همچنین بهتر است تمام بارها را از یو پی اس خارج کنید.

2. باتری را از یو پی اس جدا کنید

برای خارج کردن و تعویض باتری یو پی اس، باید باتری را از فیوز جدا کنید. این فیوز از پشت دستگاه قابل دسترسی است. خارج کردن باتری از دستگاه بسیار ساده است و زمان زیادی نمی‌گیرد. با برداشتن پوشش جلوی دستگاه، خیلی راحت می‌توانید باتری را خارج کنید. این کار باعث می‌شود که گارانتی دستگاه هم تحت‌الشعاع قرار نگیرد. دقت داشته باشید که قاب جلویی دستگاه در هنگام باز کردن دچار آسیب نشود.

3. اتصالات بین باتری‌ها را قطع کنید

اغلب یو پی اس‌ها از تعداد زیادی باتری استفاده می‌کنند که این باتری‌ها معمولا به یکدیگر متصل هستند. برای تعویض باتری یو پی اس، باید اتصالات آن را از سایر باتری‌ها جدا کنید. برای این کار کافیست ترمینال منفی و بعد ترمینال مثبت را باز کنید. هنگام جداسازی باتری مورد نظر از سایر باتری‌ها، باید تمام نکات ایمنی را در نظر داشته باشید. چرا که یک اشتباه ممکن است باعث آتش‌سوزی و خرابی یو پی اس شود.

4. باتری جدید را جایگذاری کنید

بعد از خروج باتری قدیمی، نوبت به قرار دادن باتری جدید به جای آن می‌شود. برای این کار باید همان مراحل خارج کردن باتری را به صورت معکوس انجام دهید. هنگام قرار دادن باتری جدید، باید تمام نکات احتیاطی را رعایت کنید.

5. باتری جدید را متصل کنید

اگر دستگاه یو پی اس شما از چند باتری بهره می‌برد، باید باتری جدید را به دستگاه و سایر باتری‌ها متصل کنید. در این مرحله از اتصال قطب‌های مثبت و منفی در جای خود اطمینان حاصل کنید.

6. باتری جدید را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کنید

فیوزی را که در مرحله اول تعویض باتری یو پی اس جدا کردید، به باتری جدید متصل کنید. قبل از اتصال دستگاه‌های مصرف‌کننده، بهتر است باتری تازه نصب شده را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کنید. به این ترتیب می‌توانید کارایی باتری یو پی اس را هم مورد سنجش قرار دهید.

تعویض باتری یو پی اس

بهترین برندهای باتری یو پی اس را بشناسید

قبل از تعویض باتری یو پی اس، باید با برندهای معتبر این حوزه آشنایی داشته باشید. برندهای زیادی اقدام به تولید باتری یو پی اس کرده‌اند، اما همه آنها قابل اطمینان نیستند. البته انتخاب برند باتری یو پی اس، تمام ماجرا نخواهد بود. باید به تاریخ ساخت باتری هم توجه داشته باشید. بهتر است از تاریخ تولید باتری، بیشتر از 6 ماه نگذشته باشد.

برخی نکات مهم که هنگام تعویض باتری یو پی اس باید رعایت کنید

رعایت برخی نکات در تعویض باتری‌های یو پی اس، باعث می‌شود که با بیشترین بهره‌وری این کار را انجام دهید. بهتر است قبل از نصب باتری جدید، محفظه‌ها را تمیز کنید. از دیگر نکات مهم در تعویض این باتری‌ها، عبارتند از:

  • هر گونه خوردگی موجود را با جوش شیرین از بین ببرید.
  • کابل‌ها را علامت‌گذاری کنید تا با مشکل برنخورید.
  • اتصالات را به صورت کاملا صحیح ببندید.
  • احتمال برق‌گرفتگی DC برای نصاب وجود دارد. تمام مسائل ایمنی باید در این مورد رعایت شود.
  • هر گونه اتصال شل یا نامتعارف را جدی بگیرید.
  • بهتر است برای اتصال کابل‌ها و سایر قطعات از انواع واشر استفاده کنید.

علائم و نشانه‌های تعویض باتری یو پی اس

اغلب سیستم‌های یو پی اس، هشدارهای خاصی را برای جایگزینی باتری جدید با فرسوده ایجاد می‌کنند. این هشدار واضح‌ترین علامت یو پی اس، برای تعویض باتری است. از طرف دیگر برخی از یو پی اس‌ها، دارای گزینه خاصی برای اعلام خرابی هستند. این اعلام خرابی روی نمایشگر دستگاه نشان داده می‌شود. به این ترتیب از خرابی بیش از حد باتری و یو پی اس جلوگیری می‌شود.

تعویض باتری یو پی اس

نکاتی برای افزایش عمر مفید باتری یو پی اس

قبل از این که نیاز به تعویض باتری یو پی اس پیدا کنید، بهتر است با رعایت برخی نکات ساده، عمر مفید باتری را افزایش دهید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • سیستم یو پی اس را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.
  • برنامه سرویس و نظارت دوره‌ای و منظم داشته باشید.
  • باتری یو پی اس را در بازه‌های زمانی خاص کالیبره کنید.
  • باتری یو پی اس را با شرایط سالم و صحیح انبار کنید.

کلام پایانی

باتری یو پی اس دارای عمر مفید مشخصی است. وقتی عمر مفید به پایان می‌رسد، تعویض باتری یو پی اس اجتناب‌ناپذیر می‌شود. تعویض این باتری مراحل خاصی دارد که باید طبق آن مراحل پیش بروید. هر چند که بهتر است این کار را به نصاب‌های حرفه‌ای بسپارید. برای جایگذاری باتری جدید، لازم است که کلیه اتصالات باتری مورد بررسی قرار بگیرند. در صورتی که اشتباهی در نصب باتری صورت بگیرد، سیستم یو پی اس به مشکل برخواهد خورد. البته بهترین کار پیشگیری از خرابی باتری یو پی اس با رعایت برخی نکات است. به این ترتیب عمر باتری یو پی اس افزایش پیدا خواهد کرد و تعویض باتری به زمان دیگری موکول خواهد شد.

1/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *