تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس

قرار دادن باتری در ماشین

باتری خودرو تأمین‌کننده انرژی برای مدت بسیار کوتاهی، از شروع استارت تا روشن شدن اتومبیل است و در حالت خاموش بودن موتور انرژی موردنیاز برای سیستم الکتریکی را فراهم می‌کند. باتری‌های یو پی اس هم با تأمین انرژی در مدت قطع برق و در زمان اختلالات اتصال به سیستم‌های الکتریکی کمک می‌کنند. با در نظر گرفتن شباهت این دو باتری آیا می‌توان از آنها به‌جای یکدیگر استفاده‌کرد؟ تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس در چیست؟ اگر این سؤالات برای شما هم پیش آمده است، در ادامه برای پاسخ به آنها به مقایسه این دو باتری می‌پردازیم.

تفاوت در ساختار، مهم‌ترین تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس

قبل از پرداختن به تفاوت باتری خودرو و باتری یو پی اس، بهتر است این دو باتری را از نظر ساختار با یکدیگر مقایسه کنیم.

ظاهر یک باتری یو پی اس از نوع سربی

ساختار انواع باتری‌های یو پی اس

در واقع باتری‌های یو پی اس دارای 3 نوع متفاوت هستند:

  • باتری‌های سیلد لید اسید که دارای ساختار سربی هستند و نوع رایج باتری‌های یو پی اس به‌شمار می‌روند.
  • باتری‌های لیتیومی که نوع پرکاربردتر باتری‌های یو پی اس بوده و دارای لیتیوم به عنوان عضو اصلی در ساختار خود هستند.
  • باتری‌های مرطوب مثل نیکل کادمیوم که انواع گوناگونی دارند، اما گران‌تر و از نظر ایمنی خطرناک‌تر هستند.

این ‌باتری‌ها کارایی متفاوتی با یکدیگر دارند و این موضوع به‌خاطر ساختار گوناگون آنها است. به‌طور مثال باتری‌های سربی دارای طول عمر 5 تا 10 سال بوده و مدل‌های بسیاری دارند.

شکل ظاهری یک باتری ماشین معمولی

ساختار باتری ماشین

باتری‌های خودرو در واقع با واکنش اسید سولفوریک بر صفحه‌های سربی که غوطه‌ور در مایع هستند، کار می‌کنند. این باتری‌ها از نوع سربی- اسیدی بوده و به‌طور معمول از ولتاژی برابر با 12 ولت برخوردارند.

تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس در چیست؟

از لحاظ ظاهری شباهت زیادی بین باتری ماشین و یو پی اس وجود دارد، اما تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس در موارد بسیاری از نظر عمر باتری، نحوه عملکرد و همچنین قیمت باتری‌ها است.

1.    تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس در طول عمر

با خالی شدن باتری‌های یو پی اس آسیبی به صفحات باتری وارد نمی‌شود و در صورت استفاده از ترفندهای افزایش عمر باتری یو پی اس، می‌توان عمر باتری‌ها را تا دو برابر فزایش داد. به طور مثال عمر باتری‌های یو پی اس معمولا 3 تا 5 سال است، اما با به‌کارگیری نکات نگهداری تا 10 سال قابل استفاده خواهند بود.

باتری خودرو اما کاملاً متفاوت است. با تخلیه کامل باتری ماشین، انرژی ذخیره شده آن کاهش می‌یابد. این کاهش انرژی ماشین، باعث آسیب دیدن صفحات سربی و کاهش عمر باتری خواهد شد. عمر مفید باتری‌های ماشین معمولاً حدود 2 تا 3 سال است و بعد از آن به‌تدریج اسید داخل باتری خاصیت خود را از دست می‌دهد.

2.    تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس از نظر عملکرد

بارزترین تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس در نحوه کار باتری‌ها است. باتری‌های یو پی اس برای پشتیبانی استفاده می‌شوند و جریان ثابتی را دریافت می‌کنند. این باتری‌ها با دریافت جریان ثابت به مدت طولانی کار کرده و هدف اصلی آنها تامین جریان کم به طور پیوسته و طولانی مدت به تجهیزات الکتریکی است.

اما عملکرد باتری‌ خودرو دقیقا برعکس باتری یو پی اس است. باتری‌ خودرو با دریافت جریانی با مقدار زیاد، در زمان بسیار کوتاهی، برای روشن شدن ماشین کار می‌کند. درحقیقت هدف اصلی این باتری‌ها روشن شدن اتومبیل است.

3.    قیمت متفاوت باتری‌های یو پی اس و باتری خودرو

باتری‌های خودرو در مقایسه با باتری‌های یو پی اس از پتانسیل بیشتری برخودار هستند، اما در عین حال هزینه تولید باتری‌های یو پی اس نسبت به باتری خودرو به دلیل استفاده از سرب در آنها، بسیار بالاتر است و طبیعتا با قیمت بالاتری هم فروخته می‌شوند.

درست است که باتری‌های یو پی اس از باتری‌های خودرو گران‌تر هستند، اما به دلیل قابلیت‌های بی‌شمار و طول عمر بالاتر، مقرون‌به‌صرفه‌تر به شمار می‌روند.

تفاوت ساختار باتری ماشین و باتری یو پی اس در وجود صفحات سربی غوطه‌ور در مایع، در باتری خودرو

امکان جابه‌جایی باتری خودرو با باتری یو پی اس

پس از بررسی تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا این دو باتری قابلیت استفاده به جای یکدیگر را دارند؟ پاسخ خیر است! زیرا با این که هر دو باتری‌ها از ولتاژ 12 ولت برخوردار هستند، اما عملکرد و ساختار این دو باتری کاملا متفاوت است.

استفاده از باتری ماشین به جای باتری یو پی اس

شما می‌توانید یو پی اس را با باتری ماشین هم روشن کنید، اما پس از مدت کوتاهی ولتاژ خروجی به شدت افت کرده و به دستگاه مصرف‌کننده‌ آسیب می‌رساند. همچنین باید بدانید که باتری‌های ماشین دارای اسید باتری هستند و این اسید در واقعیت هیچ محافظی ندارد.

بنابراین اگر باتری ماشین را به جای باتری یو پی اس به دستگاه UPS وصل کنید، اسید باتری خیلی سریع از باتری به بیرون نشت می‌کند و در محیط بسته احتمال ایجاد خطرات زیادی از جمله انفجار را به وجود می‌آورد.

استفاده از باتری یو پی اس به جای باتری خودرو

با قرار دادن باتری یو پی اس در اتومبیل، مشکل‌ساز خواهید شد؛ زیرا با این کار باعث بروز اشکالات زیادی در عملکرد دیگر قطعات ماشین می‌شوید. سپس خسارت‌های جبران ناپذیری به خودرو شما وارد می‌شود. این باتری‌ها نسبت به باتری خودرو قدرت کمتری برای روشن کردن ماشین دارند و فشار زیادی به خودرو وارد می‌کنند.

در پایان

علاوه بر شباهت ظاهری باتری‌های یو پی اس و باتری ماشین، اما این باتری‌ها تفاوت‌های زیادی با هم دارند. با معرفی و بررسی تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس از نظر ساختار، عملکرد و حتی قیمت متوجه شدیم که این باتری‌ها قابل استفاده به جای یکدیگر نیستند.

در واقع باتری‌های خودرو برای مدت کوتاهی استفاده می‌شوند و باتری‌های یو پی اس به طور پیوسته باید وظیفه رساندن جریان ثابت را انجام دهند.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *