فرار از تاریکی با یو پی اس برای تجهیزات و سیستم های روشنایی

استفاده از یو پی اس برای روشنایی

تا سال‌های گذشته، تامین برق سیستم روشنایی برای مکان‌های عمومی مانند مراکز خرید و همچنین ادارات چالشی هزینه‌بر بود. قطعی برق شهری نیز که ممکن است خسارات زیادی به تجهیزات اداری یا تجاری وارد کند، باعث شده تا راهکار‌های جدیدی برای رفع این مشکل ارائه شوند. از جمله مهم‌ترین آن منبع‌های تغذیه یو پی اس هستند که قابلیت شارژ شدن با برق شهری و استفاده از انرژی آن برای مواقع ضروری را فراهم کردند. این روز‌ها، یو پی اس برای سیستم روشنایی، یکی از الزامی‌ترین ابزارهای زیرساختی درنظر گرفته می‌شود. با فناوری یو پی اس، دیگر نیاز نیست که از ژنراتور‌های گازوییلی که آلودگی محیطی و صوتی زیادی تولید می‌کردند استفاده کنیم. به سادگی با نصب پنل‌های یو پی اس در بخشی از محیط اداره، می‌توان همواره از جریان دائمی و بدون نوسان برق بهره‌مند بود.

با فناوری یو پی اس سیستم روشنایی مداوم دیگر چالش نخواهد بود. در ادامه مطلب قصد معرفی این محصول و بررسی آن را داریم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا بیشتر در مورد این محصول، مصارف خانگی و تجاری آن صحبت کنیم.

یو پی اس (UPS) چیست؟

منبع تغذیه بدون وقفه ترجمه انگلیسی این محصول است (Uninterruptible Power Source) که به اختصار یو پی اس(UPS) نامیده شده است. همانطور که از اسم محصول پیداست، یو پی اس‌ها باتری‌هایی هستند که قابلیت شارژ شدن با برق شهری را دارند.

منبع‌ تغذیه‌هایی قدرتمند، بی‌وقفه و بدون آلودگی محیطی که نیاز اساسی هر شرکت یا محیط تجاری است. تصور کنید نبود برق حتی برای چند ساعت چه آسیبی می‌تواند به کسب و کار و تجهیزات یک مرکز تجاری وارد کند. از طرف دیگر سرور‌های اطلاعاتی شرکت‌ها که بسیار نسبت به نوسانات برق حساس هستند ممکن است با مشکلاتی از قبیل، از دست رفتن اطلاعات سرور و خرابی سخت افزاری روبه‌رو شوند.

همچنین تصور کنید بدون منبع تغذیه مجزا، یک قطعی برق چند ساعته چطور می‌تواند ارائه خدمات یک ارگان مهم مانند بانک را مختل کند. اینجاست که دستگاه‌های یو پی اس به‌عنوان بهترین راهکار معرفی می‌شود. در ادامه به جزییات بیشتر خواهیم پرداخت.

یو پی اس برای روشنایی

اهمیت استفاده از یو پی اس برای روشنایی

یو پی اس‌ها به صورت‌های باتری‌هایی الکترونیکی طراحی شده‌اند، پس برای شارژ شدن نیازی به ژنراتور‌های سوخت فسیلی نیست. این منبع‌ها در زمان متصل بودن برق شهری 220 ولت، به صورت خودکار شارژ شده و با قطعی برق اقدام به تامین انرژی مجموعه می‌کنند.

یو پی اس‌ها بسته به نوع استفاده‌ای که دارند، در انواع متفاوتی تولید شده‌اند. قطعا مقدار انرژی مورد نیاز یک مصرف‌کننده خانگی یا یک دفتر اداری کوچک، با یک دیتا سنترعظیم و استفاده‌های صنعتی متفاوت است. این محصولات می‌تواند ابعادی مانند یک کیس کامپیوتر داشته باشد و یا ممکن است در ابعاد بسیار بزرگتری برای مصارف صنعتی تولید شوند.

برای مصارف خانگی یا اداری، یو پی ‌اس بسیار کاربردی و نسبتا کم هزینه هستند. از طرف دیگر، علاوه بر تامین برق در زمان اضطراری، این محصول، قابلیت تنظیم نوسانات برق را نیز دارد.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، نوسانات برق ممکن است خسارات جبران ناپذیری مانند از بین رفتن اطلاعات سرور یا کامپیوتر یک شرکت را به‌ بار آورد. یو پی اس‌ها به‌عنوان بهترین راهکار برای حل این مشکل نیز ارائه می‌‍شوند. از آنجایی که این محصولات همواره به سیستم برقی متصل هستند، می‌تواند جریان خروجی برق را برای سیستم‌ها تنظیم کرده و نوسانات را به‌نوعی فیلتر کنند.

در واقع این منبع تغذیه توانایی ارائه خروجی برق بدون نویز یا اصطلاحا خروجی تمیز را دارد.

پس علاوه بر تاثیر یو پی اس برای سیستم روشنایی، خروجی بدون نوسان نیز از خدمات مهم این فناوری است.

راهنمای خرید یو پی اس برای سیستم روشنایی

اگر قصد خرید یو پی اس برای مصارف خود را دارید، حتما قبل از آن نکات مهمی را باید مدنظر قرار دهید. همچنین با انواع مختلف آن که به‌طور کلی به دو دسته آنلاین و آفلاین تقسیم می‌شوند نیز لازم است آشنا شوید. در ادامه این بخش نیز خواهیم گفت که قبل از خرید به چه نکاتی توجه کنید تا بتوانید بهترین خرید ممکن را انجام دهید، پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

یو پی اس آنلاین

یو پی اس آنلاین آن دسته از منبع‌های تغذیه هستند که بین برق شهری و خروجی منزل یا اداره قرار می‌گیرند. این یو پی اس‌ها همواره آنلاین بوده و علاوه بر فلیتر نوسانات برقی، خروجی تمیز و دائمی ارائه می‌دهند. این دسته از یو پی اس‌ها به صورت خودکار فعالیت می‌کنند، در لحظه‌ای که برق شهری قطع شود، دستگاه به صورت خودکار جریان برق را به کمک باتری‌های خود تامین می‌کند.

نکته مهم یو پی اس آنلاین، قرار‌گیری بین مدار برق شهری و خروجی برق محیط منزل یا اداره است.

یو پی اس آفلاین

یو پی اس‌های آفلاین تقریبا تمامی امکانات دسته آنلاین را ارائه می‌دهند با این تفاوت که به صورت دائمی میان برق شهری و خروجی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. دسته آفلاین این محصول نیازمند منبع تغذیه مجزا هستند و حتی ممکن است با پنل‌های خورشیدی نیز شارژ شوند.

در واقع این دسته کاملا مانند یک باتری قدرتمند عمل می‌کند که حتی می‌تواند کاربردی سیار نیز داشته باشد. یو پی اس‌های آفلاین برای مکان‌هایی که برق شهری در دسترس ندارند بسیار مناسب است. مانند استفاده موقت برای یک همایش در فضای باز یا برق رسانی به یک محیط روستایی به کمک شارژ خورشیدی. این یو پی اس‌ها را می‌توان حتی در وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس‌های بین شهری، یا قطار‌ برای تامین برق مورد نیاز مسافران استفاده کرد.

مجموعه یو پی اس برای روشنایی

نکات مهم قبل از خرید یو پی اس برای سیستم روشنایی

نکته مهمی که قبل از خرید باید توجه کنید، موارد استفاده این محصول است. آیا این منبع تغذیه را برای روشنایی منزل یا اداره استفاده خواهید کرد؟ یا روشن ماندن کامپیوتر‌ها اولویت بیشتری دارند؟ اگر هر دو مورد برای شما مورد نیاز است، پیشنهاد میدهیم از دو یو پی اس مجزا برای هرکدام استفاده کنید.

همچنین برای انتخاب مقدار باتری باید میزان قطعی احتمالی برق را در نظر بگیرید. آیا تامین برق به اندازه 2 ساعت پس از قطعی برای شما توجیه دارد؟ یا احتمال قطعی چندین ساعته را نیز می‌دهید؟

خرید محصول بدون آگاهی از این موارد ممکن است زیان مالی و زمانی به خریدار وارد کند. اگر منابع تغذیه به اندازه کافی تامین نشوند، ممکن است شارژ باتری‌ها بسیار زودتر حد انتظار خالی شوند.

نکته مهم‌تر اینکه آیا به جریان برق بیش از 220 تا 240 ولت نیاز هست یا خیر، جریان بالای این مقدار برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود که یو پی اس‌های مخصوص را نیز طلب می‌کند.

در هرصورت اگر قصد خرید این محصول را دارید، حتما از متخصصین این حوزه مشاوره بگیرید

شرایط نگهداری UPS

دستگاه‌های منبع تغذیه بدون وقفه نیز مانند هر دستگاه دیگری شرایط نگهداری مخصوص به خود را دارد. همچنین با رعایت این شرایط می‌توانید طول عمر دستگاه را افزایش دهید که خود امری مهم است.

محیط نگهداری این دستگاه نیز بسیار حائز اهمیت است، مواردی مانند رطوبت، دما و تهویه مناسب از شروط الزامی برای حفظ سلامت دستگاه هستند. از جمله موارد مهم برای فضای نگهداری باتری‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • فضای کافی برای نصب دستگاه‌ها فراهم باشد.
  • دسترسی آسان برای ورود خروج در شرایط اضطراری مهیا باشد.
  • دمای محیط بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود.
  • تهویه مناسب برای تنفس دستگاه وجود داشته باشد.
  • رطوبت مناسب بین 20 تا 90 درجه تنظیم شود.
  • زمین باید تحمل وزن سنگین باتری‌های صنعتی را داشته باشد.
  • مواد اشتعال‌آور نباید در محیط دستگاه باشد.
  • از حد ممکن از نویز‌های الکترونیکی و الکترو مغناطیسی جلوگیری کرد.

به‌طورکلی برای مصارف اداری، همواره بهتر است از دو دستگاه یو پی اس به‌صورت همزمان و موازی استفاده کنید. در این صورت ارائه حداکثر ولتاژ ممکن بدون نوسانات ساده‌تر خواهد بود. همچنین همواره باید نیم نگاهی به روند شارژ باتری‌ها و اطمینان از شارژ کامل بودن آنها داشته باشیم. نگهداری باتر‌ی‌ها با شارژ صد در صد پراهمیت است، اما بهتر است بیش از هشتاد درصد از ظرفیت باتری را استفاده نکنیم. استفاده از تمام ظرفیت باتری و دوباره شارژ شدن آن، طول عمر باتری را کاهش خواهد داد.

یو پی اس برای روشنایی

جمع‌بندی

امروزه دستگاه‌های منبع تغذیه یو پی اس، به یکی از الزامات مکان‌های عمومی و دفاتر اداری تبدیل شده‌اند. کاربردی که این محصولات ارائه می‌دهند بسیار فراتر از هزینه‌ای است که برای راه‌اندازی نیازمند است. بدون یو پی اس، تجهیزات اداری یا صنعتی در خطر نوسان برق قرار گرفته و همچنین قطعی برق موجب اختلاف در فعالیت سیستم‌ خواهد شد.

حتی یک ساعت قطع برق می‌تواند خدمات مالی و فعالیت اداری یک مجموعه را مهم را مختلف کرده و باعث بروز مشکلات مهمی شود. حتی جان بیماران یک بیمارستان می‌تواند به دلیل قطعی برق با خطر جدی مواجه شود. پس می‌توان گفت این فناوری منبع تغذیه از زیرساختی‌ترین محصولات الکترونیکی است.

تقریبا تمامی امکان عمومی از جمله بیمارستان‌ها، بانک‌ها، مراکز خرید، دفاتر اداری و حتی کارخانه‌جات صنعتی نیز به این فناوری حیاتی نیازمند هستند.

در این مطلب سعی کردیم تا حد امکان به معرفی این محصول، انواع آن و کاربرد‌های آن صحبت کنیم. کسب اطلاع از امکانات و شرایط نگهداری یو پی اس بسیار به خرید بهتر و حفظ نگهداری محصول کمک خواهد کرد. حتما قبل از راه‌اندازی سیستم یو پی اس، از متخصصین و مشاورین این حوزه راهنمایی کافی و لازم را بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *