علت خاموش شدن یو پی اس چیست ؟


دلایل متعددی برای خاموش شدن یو پی اس عنوان می گردد که در این مقاله قصد داریم به چند مورد از مهم ترین آنها اشاره کرده و در صدد رفع ایراد برآییم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید. قبل از پرداختن به دلیل خاموش شدن ups بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. شما می توانید با انجام کنترل و تعمیر یو پی اس به صورت سالانه یا دو بار در سال به طور چشمگیری از هزینه های گزاف تعمیر و نگهداری این ابزار حیاتی کاسته و طول عمر و کارایی یو پی اس خود را به میزان زیادی افزایش دهید.

دستگاه یو پی اس دارای یکسری قطعات و تجهیزاتی می باشد که نقص در هر کدام از آنها می تواند به عنوان یک دلیل خاموش شدن یو پی اس به شمار بیاید. در ادامه مطلب لیستی از این تجهیزاتی که مستعد خرابی هستند را برایتان عنوان خواهیم کرد تا به طور مرتب آنها را چک و بررسی نمایید.

 

دلایل خاموش شدن دستگاه UPS

باتری ها: باتری دستگاه به عنوان قلب سیستم UPS شناخته می شود، صرفنظر از سن آنها، به منظور بررسی قدرت، عملکرد و رسانایی این باتری ها، بایستی هر 6 ماه یکبار مورد بررسی قرار گیرند تا پیش از وقوع هر نوع خرابی، ضعف های احتمالی آن ها بررسی شود. اگر باتری شما به طور کامل معیوب شده است، باید آن را تعویض کنید. گروه کیان صنعت که در زمینه فروش باتری یو پی اس نیز فعالیت می کند، بهترین برند های باتری یو پی اس در دنیا را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

خازن ها: خازن در دستگاه یو پی اس وظیفه صاف کردن و فیلتر کردن نوسانات ولتاژ را بر عهده دارد. یک یو پی اس معمولی حاوی دوازده یا چند عدد خازن است که انرژی الکتریکی را ذخیره و آزاد می کند. یکی از دلایل خاموش شدن دستگاه یو پی اس می تواند به فرسودگی خازن ها مربوط باشد چرا که خازن ها در طول زمان تخریب می شوند و بازرسی سالانه به بهینه سازی عملکرد آنها و افزایش طول عمر آنها کمک مهمی خواهد کرد. در صورت نیاز به تعویض خازن ها که به طور متوسط هر 5 تا 7 سال یکبار باید تعویض شوند می توانید از یک فرد متخصص در این زمینه از گروه کیان صنعت کمک بگیرید.

فن ها : دلایل متعددی چون  محدودیت های الکتریکی یا مکانیکی و یاتاقان های توپی خشک شده  می تواند در خرابی فن های UPS دخیل باشد که در صورت عدم توجه به آنها خود می تواند دلیلی برگرم شدن بیش از حد و در پی آن خاموش شدن یو پی اس باشد.

فیلترها : هنگامی که گرد و غبار یا سایر آلودگی ها فیلترهای هوای دستگاه یو پی اس را مسدود می کنند، دستگاه نیز مستعد گرم شدن بیش از حد و خاموش شدن می شود. معمولا تعویض فیلترها هزینه چندانی ندارد و می توان برای عملکرد صحیح ups آن را در برنامه ماهانه مراقبت از این تجهیزات قرار داد.

اتصالات: خاموش شدن دستگاه یو پی اس می تواند به وجود اتصالات شل موجود در آن نیز مربوط باشد که معمولا، در بازرسی سالانه دستگاه یو پی اس و کابینت باتری را نیز از نظر اتصالات مورد بررسی قرار می دهند تا جلوی خرابی آن را بگیرند.

منابع تغذیه: حتی منابع تغذیه اضافی نیز می توانند تحت تأثیر نوسانات ولتاژ ورودی قرار گرفته و دچار شوک و گرمای بیش از حد شود. شما با بازرسی منظم می توانید از بروز مشکلات بالقوه قبل از این که باعث خرابی دستگاه شود، پیشگیری نموده و درصدد رفع آن برآیید.

کنتاکتور یا کلید خودکار قطع و وصل: با توجه به حساسیت بالای این قسمت از دستگاه UPS بهتر است به طور مرتب بررسی و تمیز شود. متوجه شدید که قطعات UPS به دلایل مختلف مستعد خرابی هستند. سرمایه‌گذاری در تعمیر و نگهداری از آن ها با یک ارائه‌دهنده خدمات حرفه‌ای و ماهر از جمله متخصصان این زمینه در گروه کیان صنعت به میزان قابل‌توجهی خطر خرابی، خاموش شدن یو پی اس و فاجعه احتمالی ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

در گروه کیان صنعت، ما متعهد به ارائه تعمیر و نگهداری خاص و به موقع دستگاه پو پی اس شما هستیم که این کار توسط متخصصان آموزش دیده و مجرب انجام می شود.

اگر پس از بررسی قطعات و اجزای دستگاه همچنان با مشکل خاموش شدن یو پی اس مواجه بودید بایستی به دنبال دلایل دیگری چون عدم اتصال صحیح تجهیزات به خروجی های دستگاه، عدم اتصال صحیح دستگاه های مختلف متناسب با ظرفیت UPS و بسیاری عوامل دیگر باشید.

 

سایر علل خاموش شدن یو پی اس

اضافه بار ظرفیت : اضافه بار ظرفیت، حداکثر توانی است که می‌توان به خروجی‌های باتری پشتیبان متصل کرد و در صورت بروز مشکل برق، همچنان دستگاه های متصل به آن را روشن نگه خواهد داشت.

اگر چنانچه بیشتر از این میزان وات یا توان به UPS شما وصل باشد نمی تواند توسط باتری پشتیبانی شود پس، اگر به دنبال یافتن علت خاموش شدن ناگهانی یو پی اس و راه حل آن هستید بهتر است فهرستی از تجهیزاتی که به یو پی اس شما وصل خواهد شد را تهیه نموده و تعیین کنید که در صورت قطع برق برای مدت زمان طولانی، چه تجهیزاتی باید روشن بماند. به منظور پیشگیری از خاموش شدن باتری یو پی اس سعی کنید مابقی تجهیزات را فقط به پریز هایی وصل کنید که از باتری پشتیبانی نمی کنند.

کلید ورودی دستگاه قطع شده است

بررسی: برای بررسی علت خاموش شدن ناگهانی ups قطع کننده مدار واقع در پشت یو پی اس یا نزدیک سیم ورودی را بررسی کنید. کلید مدار دارای برچسب “Press to Reset” است. در صورت وجود اضافه بار شدید در سمت خروجی UPS (یعنی تجهیزات بیش از حد به UPS وصل شده است) قطع کننده مدار (فیوز وکلید برق) عمل میکند.

به عنوان راه حل شما می توانید بار را کاهش دهید، سپس دکمه “Reset” را به داخل فشار دهید. پس از فشار دادن مجدد به داخل، سعی کنید دستگاه را دوباره روشن کنید. اگر بریکر وصل نمی شود، با گروه کیان صنعت تماس گرفته و با ذکر مدل و شماره سریال دستگاه راهنمایی لازم را دریافت نمایید.

UPS توان باتری موجود خود را تمام کرده است

UPS فقط می تواند برای مدت زمان محدودی انرژی باتری به منظور جلوگیری از خاموش شدن دستگاه ها را تامین کند تا از تخلیه کامل اطلاعات محافظت کند. در برخی موارد، بسته به اندازه بار و اندازه باتری های دستگاه ممکن است تنها چند دقیقه شارژ باتری داشته باشد.

سعی کنید از سالم بودن باتری UPS خود کمی قبل از خاموش شدن تجهیزات متصل به آن اطمینان حاصل نمایید. یک سری مشکلات نیز وجود دارد که این مشکلات پیش بینی نشده برق عبارتند از نوسانات ولتاژ، نوسانات هارمونیک و تغییرات فرکانس که باعث می شود UPS به باتری برود.

ممکن است متوجه شده باشید که UPS شما برای مدت زمان بسیار کوتاهی به باتری می رود. بنابراین، آنچه ممکن است اتفاق بیفتد این است که به قدری دستگاه شما به صورت متناوب روی باتری می رود که دستگاه زمان کافی برای شارژ مجدد پیدا نمی کند. در نهایت باعث خاموش شدن یو پی اس می شود (و تمام تجهیزات متصل را نیز خاموش می کند).

 

سوالات متداول در رابطه با علت خاموش شدن ups

آیا قبل از خاموش شدن یو پی اس علایم خاصی وجود دارد؟

در صورتی که برای دستگاه تعریف شده و نیز امکانات آن فراهم باشد، معمولا قبل از خاموش شدن دستگاه صدای بوق یا آلارم شنیده و نمایش داده می شود.

چرا یو پی اس خاموش می شود؟

دلایل متعددی چون فرسودگی بردهای الکترونیکی یا هر یک از اجزای درونی دستگاه و نیز سایر عوامل از جمله بیشتر بودن بار مصرف کننده می تواند علت خاموش شدن ناگهانی یو پی اس باشد.

چرا با وجود اینکه UPS جهت شارژ باتری به برق وصل می شود، در زمان های قطعی برق دستگاه همچنان خروجی نمی دهد؟

ممکن است شارژ دستگاه UPS معیوب باشد یا مشکل از باتری دستگاه است که شارژ نگه نمی دارد و یا تجهیزات خروجی UPS دچار ایراد می باشند.

 

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *