دلایل خرابی باتری یو پی اس

تنظیم-ups

پشتیبان‌گیری باتری یو پی‌ اس یک سیستم ایمنی بدون خرابی است که از دستگاه‌های شما در هنگام خاموشی محافظت می‌کند. هنگامی که قطعی برق رخ می دهد، باتری UPS با تامین برق پشتیبان دستگاه شما را در حال کار نگه می دارد. متاسفانه، واحدهای یو پی اس ممکن است از کار بیفتند و شما باید بدانید که در صورت وقوع چه اتفاقی می افتد.

وقتی باتری یو پی اس شما از کار بیفتد، در زمانی که به آن بیشتر نیاز دارید، یعنی در زمان قطع برق، برق را به دستگاه های شما تامین نمی کند. در همان زمان، واحد UPS نشانگرهای بصری مانند چراغ ها و هشدارهای صوتی مانند آلارم های بیپ را چشمک می زند تا به شما اطلاع دهد که باتری از کار افتاده است. علائم فیزیکی نیز رایج است، با متورم شدن یا گرم شدن بیش از حد باتری ها در صورت از کار افتادن همواره است.

 

علت اصلی  خرابی باتری یو پی اس چیست؟

خرابی یو پی اس زمانی رخ می دهد که دستگاه نتواند انرژی  پشتیبان را برای دستگاه های شما در هنگام قطع برق تامین کند. به عبارت دیگر، واحد UPS زمانی از کار می‌افتد که نتواند عملکرد اصلی خود یعنی محافظت از دستگاه‌هایی را که به پریزهای برق وصل می‌کنید، انجام دهد. دلایل خرابی باتری یو پی اس می‌تواند مختلف باشد. اولاً، اگر باتری‌های داخلی آن قدیمی باشند یا به درستی کار نکنند، UPS کار نمی‌کند. در نتیجه، آن باتری‌ها نمی‌توانند هر چیزی را که به UPS وصل کرده‌اید، شارژ یا برق تامین کنند. علاوه بر این، گرمای بیش از حد یا قطع شدن مدارشکن نیز می‌تواند باعث کار نکردن UPS شود. همچنین متداولترین دلیل خرابی باتری را می‌توان خشک شدن الکترولیت باتری دانست.  از دیگر دلایل خرابی باتری یو پی اس می توان به موارد زیرا اشاره کرد:

 

ضعیف شدن باتری ها

یکی از رایج ترین دلایل خرابی باتری یو پی اس ماندن باتری‌ها در دراز مدت است. لازم به ذکر است که حتی اگر باتری استفاده نشود، با گذر زمان از طول عمر باتری کاسته میشود. ناگفته‌ نماند که باتری هایی که دارای اسید سرب هستند انرژی را تخلیه میکنند و با این کار سبب میشوند که باتری خراب شود‌. با این حال توصیه میشود که برای کاهش از خرابی باتری و تمام شدن عمر آن، بهتر است باتری ها را هر سه یا چهار ماه یکبار شارژ کنید‌. همچنین می توانید با نگهداری باتری ها در دمای ۱۰ درجه سانتی گراد عمر باتری را تا حدودی حفظ کنید.

 

افزایش دمای محیط

افزایش دما در محیط از دلایل خرابی باتری یو پی اس است. زیرا ظرفیت هر باتری در دمای محیط حدود ۲۵ درجه سانتی گراد است. بنابراین تغییر دما می‌تواند بر عملکرد باتری تاثیر جدی بگذارد و سبب خراب شدن آن شود.

 

سیکل شارژ بیش از حد باتری

باتری یو پی اس از باتری هایی است که در هنگام قطع برق نیز کار میکند. این باتری همچنین بعد  وصل  شدن برق برای استفاده شارژ میشود. لازم به ذکر است که در این هنگام در هر بار کمی از ظرفیت باتری خالی میشود.

 

 

ولتاژ شارژر نامناسب

باتری یو پی اس مانند هر باتری دیگر محدوده ای برای ولتاژ شارژر خود دارد. اگر شارژر یو پی اس به طور مداوم  خارج از پارامترهای این باتری، یو پی اس را شارژ کند میتواند. آسیب خیلی جدی به باتری بزند. این مورد یکی از رایج ترین دلایل خرابی باتری یو پی اس است. لازم به ذکر است که شارژ کم و یا ولتاژ پایین نیز میتواند باعث خرابی باتری یو پی اس شود به طور که بر بلور‌های سولفات روی صفحات باتری تاثیر می‌گذارد و با سخت تر شدن کریستال ها سبب کاهش ظرفیت باتری میشود.

 

البته شارژ با ولتاژ زیاد در باتری تیژ می‌تواند از دلایل خرابی باتری یو پی اس شود چرا که در این صورت گاز های هیدروژن و اکسیژن ایجاد می‌شود و الکترولیت باتری را ضعیف میکند. این اتفاق سبب بالا رفت مقاومت داخلی باتری و گرم شدن غیر عادی آن میشود. در نهایت باتری متورم میشود و میتواند سبب آتش سوزی در مرکز باتری شود.

 

کاربرد نادرست باتری یو پی اس

همانطور که می‌دانیم کاربرد باتری یو پی اس در استفاده از UPS است. در صورت استفاده از این باتری در سیستم های دیگر همچون سیستم های حفاظتی و روشنایی، باتری یو پی اس طول عمر کمتری پیدا میکند و خراب می‌شود.

دقت کنید که باتری هایی که مخصوص مصارف خانگی هستند ظاهری شبیه به باتری های یو پی اس دارند.

 

وقتی باتری یو پی اس از کار می افتد چه اتفاقی می افتد؟

تمام هدف سرمایه گذاری در یک یو پی اس این است که اطمینان حاصل شود که یک منبع تغذیه پشتیبان برای کارکردن دستگاه های شما در هنگام قطع برق وجود دارد. با این حال، همچنین مهم است که بدانید در هنگام خرابی باتری UPS چه انتظاری دارید. در اینجا  اتفاقاتی که در هنگام از کار افتادن باتری UPS شما رخ می دهد آورده شده است:

 

دستگاه‌ها هنوز در حال دریافت برق هستند

اولا، باید بدانید که خرابی باتری یو پی اس می تواند یک مشکل خاموش باشد که برای مدت طولانی مورد توجه قرار نمی گیرد. این به این دلیل است که پریزهای برق در یک یو پی اس به کار خود ادامه می دهند و برق دستگاه های متصل به آن را تامین می کنند، حتی اگر باتری داخلی دیگر کار نکند.

 

به طور خاص، آن پریزهای برق تا زمانی که برق از پریز دیواری به یو پی اس تامین شود، به طور معمول به کار خود ادامه می دهند. به عبارت دیگر، ممکن است از یک یو پی اس با باتری خراب استفاده کنید و حتی تا بعد از آن متوجه نشوید. به همین دلیل است که باید هر از چند گاهی باتری یو پی اس خود را بررسی کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا علائم خرابی باتری را زودتر پیدا کنید.

  آسیب به دستگاه در حین خاموشی

همانطور که گفته شد، تمام هدف سرمایه‌گذاری در UPS این است که باتری پشتیبان برای کارکرد دستگاه‌ها در هنگام قطع برق وجود داشته باشد. با این کار، دستگاه‌هایی مانند رایانه‌ها و سرورها را می‌توان با استفاده از فرآیند صحیح خاموش کرد و در نتیجه از هرگونه آسیب جلوگیری کرد.به همین دلیل است که یکی از بدترین اتفاقاتی که می تواند در هنگام از کار افتادن باتری یو پی اس بیفتد این است که نمی تواند وظیفه اصلی خود را برای محافظت از دستگاه های شما در برابر خاموش شدن ناگهانی انجام دهد.

 

برای بسیاری از دستگاه های الکترونیکی، خاموش شدن ناگهانی بسیار مضر است. به این دلیل که وقتی برق از پریز دیواری عبور نمی کند، فوراً خاموش می شوند. متاسفانه، این نشانه خرابی باتری را فقط زمانی متوجه خواهید شد که خیلی دیر شده باشد، یعنی زمانی که یک اختلال در منبع تغذیه اتفاق بیفتد. این دلیل دیگری است که باید گهگاه باتری های UPS خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که باتری هنوز کار می کند. به طور خاص، باید مطمئن شوید که باتری هنوز در طول عمر خود است و مشکلی برای شارژ و تخلیه برق ندارد.

 

 

 

 یو پی اس بیش از حد گرم می شود

خرابی باتری یو پی اس لزوماً یکباره اتفاق نمی افتد. در عوض، باتری ها به تدریج در یک دوره طولانی خراب می شوند و منجر به کاهش عملکرد آهسته اما مشخص می شود. به عنوان مثال، یک باتری یو پی اس که در حال پیر شدن است و فرسودگی بیش از حد را تجربه کرده است، تغییراتی در شیمی داخلی خود خواهد دید. در نتیجه، مقاومت الکتریکی داخل همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و این باعث می‌شود باتری بیش از حد گرم شود. هنگامی که این خرابی به مدت طولانی تا حد خرابی ادامه یابد، باتری آنقدر گرمای اضافی تولید می کند که باعث می شود کل واحد UPS بیش از حد گرم شود. در آن مرحله، فن های تهویه داخلی برای خنک نگه داشتن UPS و باتری آن کافی نیستند و ادامه استفاده از دستگاه خطرناک خواهد بود.

 

 

 چراغ ها یا نشانگرهای چشمک زن

بیشتر باتری های یو پی اس دارای چراغ های چشمک زن یا سایر نشانگرهای بصری هستند که به شما اطلاع می دهند که خراب هستند. این چراغ ها یا نشانگرها بسته به برند و مدل یو پی اس شما می توانند از نظر پیچیدگی متفاوت باشند. به عنوان مثال، واحدهای UPS سطح پایه معمولاً تنها دارای چند LED رنگی در پنل جلویی خود هستند که در صورت از کار افتادن باتری روشن می شوند. با فناوری تعمیر لوازم خانگی ارتباط برقرار کنید برای استفاده از چت باکس برای صحبت با یکی از تکنسین های ما اینجا را کلیک کنید. بدون تماس خدمات خانگی بدون قرار ملاقات با این حال، مدل‌های پیچیده‌تر معمولاً دارای نمایشگرهای کوچک LCD هستند که اطلاعات بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. به عنوان مثال، آن ال سی دی ها با کدهای خطا که دلایل اصلی را توضیح می دهند، می توانند اطلاعات بیشتری در مورد خرابی باتری به شما بدهند.

 

چگونه متوجه شویم که یو پی اس  از کار افتاده است؟

بیشتر باتری های پشتیبان یو پی اس از هشدارهای دیداری یا شنیداری برای هشدار به شما در مورد خرابی استفاده می کنند. به عنوان مثال، چشمک زدن LED ها در پنل جلویی و صداهای بیپ مداوم، نحوه خرابی اکثر واحدهای UPS هستند. اما لازم است بدانید که به طور کلی یو پی اس ایمن است. با این حال، باید مطمئن شوید که باتری‌های واحد یو پی اس شما در وضعیت عالی کار می‌کنند. باتری های یو پی اس کهنه و نادیده گرفته شده می توانند متورم شوند و بیش از حد گرم شوند که می تواند برای یو پی اس و افرادی که از آن استفاده می کنند خطرناک باشد.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *