راهنمای انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل

انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل

بسیاری از دستگاه‌هایی که در خانه استفاده می‌کنیم، حساسیت بالایی دارند. این حساسیت ممکن است به دلیل اطلاعات و داده‌های مهم این دستگاه‌ها باشد. به هر حال برای جلوگیری از خرابی این دستگاه‌ها و یا از بین نرفتن اطلاعات آنها، باید از یو پی اس استفاده کنید. اما یو پی اس مناسب برای منزل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

مختصری در مورد یو پی اس

یو پی اس دستگاهی است که برای پشتیبانی از برق تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. یو پی اس مناسب برای منزل، باید توانایی تامین برق تجهیزات مورد نظر را داشته باشد. به هر حال شبکه برق شهری، ممکن است دچار نوسان یا قطعی جریان شود. دستگاه یو پی اس با ذخیره‌سازی انرژی در مواقع اضطراری به داد تجهیزات مختلف می‌رسد. به این ترتیب نیازی نیست نگران از دست دادن اطلاعات حساس و مهم باشید.

گاهی قطعی و نوسانات ناگهانی برق، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به قطعات مختلف تجهیزات برسانند. به همین دلیل استفاده از یو پی اس مناسب برای منزل در دنیای امروز ضروری به نظر می‌رسد. البته از یو پی اس علاوه‌بر منازل در بسیاری از صنایع و ادارات هم استفاده می‌کنند. این دستگاه از طریق باتری‌های قدرتمند خود، برق را ذخیره و در زمان نیاز استفاده می‌کند.

انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل

اهمیت و ضرورت استفاده از یو پی اس مناسب برای منزل چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، ممکن است بنا به دلایل مختلف سیستم برق شهری دچار قطعی یا نوسان شود. به این ترتیب ممکن است آسیب‌های جدی به تجهیزات شما وارد شود. با استفاده از یو پی اس، این مشکلات به صفر نزدیک خواهند شد. چرا که هنگام قطعی برق، دستگاه یو پی اس خیلی سریع به برق باتری سوئیچ می‌کند. به این ترتیب یک منبع برق مداوم برای تجهیزات حساس و مهم شما ایجاد می‌شود.

باید توجه داشته باشید که انواع سیستم‌های یو پی اس، سطح حفاظت خاصی را ارائه می‌دهند. به همین دلیل باید بر اساس نیاز تجهیزات و میزان حساسیت آنها اقدام به انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل کنید. با استفاده از یو پی اس، پشتیبان‌گیری از داده‌ها با سرعت انجام می‌شود. در این حالت هیچ داده یا اطلاعات خاصی از بین نخواهد رفت.

انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل

10 نکته مهم راهنمای خرید یو پی اس مناسب منزل

اگر از سیستم‌های کامپیوتری یا سایر تجهیزات حساس و مهم استفاده می‌کنید، احتمالا دغدغه خرابی تجهیزات و از دست رفتن اطلاعات را دارید. استفاده از یو پی اس مناسب برای منزل، باعث جلوگیری از آسیب به تجهیزات حساس شما می‌شود. یو پی اس‌ها انواع مختلفی دارند، اما کدامیک برای منزل مناسب‌تر هستند؟ در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات خرید یک یو پی اس مناسب را بررسی خواهیم کرد.

1. توجه به ظرفیت و اندازه یو پی اس

اولین نکته‌ای که در خرید هر تجهیزاتی باید به آن توجه داشته باشید، سایز و وضعیت ظاهری آن است. ظرفیت و اندازه یو پی اس، باید متناسب با برق مصرفی تجهیزات منزل باشد. میزان برق ارائه‌شده توسط یو پی اس را ظرفیت آن می‌گویند. طبیعتا هر چقدر میزان ظرفیت یو پی اس بالاتر باشد، توان محافظت از تجهیزات بیشتری را خواهد داشت.

2. زمان مناسب پشتیبان‌گیری

یو پی اس بعد از قطعی برق، باید سریع از باتری خود برای جریان برق استفاده کند. این زمان باید خیلی سریع باشد تا مشکلی برای تجهیزات ایجاد نشود. معمولا این زمان را بر اساس میزان اهمیت داده‌های تجهیزات می‌سنجند. به هر حال انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل، نیازمند توجه به مدت زمان پشتیبان‌گیری است. یو پی اس نرمال باید در 10 دقیقه زمان Full Load را برق‌دهی کند.

3. باتری مناسب یو پی اس

باتری به عنوان منبع تغذیه یو پی اس، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر یو پی اس مناسب انتخاب کنید، اما باتری آن نامناسب باشد، عملکرد بهینه‌ای از یو پی اس شاهد نخواهید بود. باتری تامین‌کننده برق موردنیاز یو پی اس، برای پشتیبانی از تجهیزات است. باتری یو پی اس به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. گاهی ممکن است به یو پی اس با توان بالا نیاز داشته باشید. در این حالت بهتر است از باتری‌های بزرگ که به صورت خارجی به دستگاه متصل می‌شوند، استفاده کنید. از باتری‌های داخلی یو پی اس هم برای توان‌های کم استفاده می‌شود.

انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل

4. امکان تنظیم پارامترهای مختلف

قبل از انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل، باید به تنظیم پارامترها توجه داشته باشید. گاهی اوقات تنظیمات مربوط به یو پی اس توسط کارخانه‌ها انجام می‌شود. در این حالت نمی‌توانید پارامترها را روی میزان دلخواه قرار دهید. اگر این پارامترها توسط کارخانه تنظیم نشده باشند، می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید.

5. مدت زمان مناسب سوئیچ

یو پی اس برای تامین برق موردنیاز تجهیزات، باید از برق شهری به باتری سوئیچ کند. این کار باید در مدت زمان مناسب انجام شود تا مشکلی برای تجهیزات به وجود نیاید. باید یو پی اسی را انتخاب کنید که مدت زمان سوئیچ تایم کمتری داشته باشد. هر چقدر این زمان کمتر باشد، احتمال خاموش شدن تجهیزات در هنگام قطعی برق هم کمتر می‌شود.

6. سر و صدای کم

برخی دستگاه‌های یو پی اس با توجه به توان و ظرفیتی که دارند، ممکن است سر و صدای زیادی ایجاد کنند. این سر و صدا باعث ایجاد مزاحمت برای افراد می‌شود. به همین دلیل هنگام خرید یو پی اس مناسب برای منزل، باید دستگاهی را انتخاب کنید که کمترین میزان سر و صدا را داشته باشد.

7. استحکام و مقاومت

به هر حال ممکن است دستگاه یو پی اس در معرض انواع آسیب‌ها و شرایط محیطی نامناسب قرار بگیرد. به همین دلیل باید استحکام و دوام بالایی در این شرایط داشته باشد. بهتر است قبل از انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل، حتما جنس بدنه و طراحی ساخت آن را بررسی کنید.

8. انتخاب نوع یو پی اس مناسب

یو پی اس‌ها انواع مختلفی دارند که آنها را در سه گروه تقسیم‌بندی می‌کنند؛ این سه گروه عبارتند از آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو. برای ولتاژ سینوسی دستگاه‌ها و تجهیزات مصرف‌کننده از یو پی اس آنلاین استفاده می‌کنند. در صورتی که تغییر شکل موج یا نویز برای دستگاه یا تجهیزات مصرف‌کننده اهمیتی نداشته باشد، یو پی اس لاین اینتراکتیو گزینه مناسبی خواهد بود.

9. توان مصرفی دستگاه‌های مصرف‌کننده

برای انتخاب یو پی اس مناسب منزل، توان مصرفی تجهیزات و دستگاه‌های مصرف‌کننده داخل منزل اهمیت زیادی دارد. در صورتی که یو پی اس توانی کمتر از تجهیزات مصرف‌کننده داشته باشد، توانایی راه‌اندازی موتور را نخواهد داشت. به همین دلیل در هنگام انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل، باید به این نکته توجه داشته باشید.

10. خدمات پس از فروش یا گارانتی

امروزه تقریبا تمام دستگاه‌ها و تجهیزاتی که خریداری می‌کنیم، دارای ضمانت یا گارانتی هستند. با این حال وجود گارانتی مناسب و باکیفیت اهمیت بسیار زیادی دارد. لوازم الکترونیکی با توجه به حساسیت و قیمت بالایی که دارند، بیش از سایر تجهیزات نیازمند گارانتی باکیفیت هستند. به همین دلیل قبل از اقدام به خرید UPS برای منزل، حتما نسبت به بررسی ضمانت و خدمات پس از فروش آن اهمیت قائل شوید. چرا که این کار در آینده کمک زیادی به شما خواهد کرد.

از کدام نوع یو پی اس برای منزل استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، یو پی اس‌ها در سه گروه آفلاین، آنلاین و لاین اینتراکتیو دسته‌بندی می‌شوند. هر کدام از این یو پی اس‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در اولین قدم، باید نیاز تجهیزات و دستگاه‌های منزل به برق را برآورد کنید. باید بررسی کنید که دستگاه‌های شما در زمان قطعی برق به چه میزان برق نیاز دارند.

اگر تجهیزات داخل منزل، توان و ظرفیت بالایی داشته باشند، استفاده از یو پی اس با توان پایین، دردی از شما دوا نخواهد کرد. به همین دلیل سعی کنید یو پی اس با توان بالا بخرید. هر چقدر ظرفیت یو پی اس بالاتر باشد، توان محافظتی و پشتیبان‌گیری آن نیز بیشتر خواهد شد. البته هنگام خرید یو پی اس مناسب برای منزل به نوع شکل ظاهری آنها هم توجه داشته باشید. یو پی اس‌ها از نظر قرارگیری به 3 نوع رومیزی، مینی تاور و رک مونت تقسیم می‌شوند.

کلام پایانی

برای پشتیبانی از تجهیزات و دستگاه‌های منزل به یو پی اس نیاز دارید. یو پی اس در هنگام قطع یا نوسان برق از خاموش شدن دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات می‌شود. انتخاب یو پی اس مناسب برای منزل، نیازمند بررسی دقیق است. برای این که انتخاب مناسبی داشته باشید، ابتدا باید توان مصرفی و ظرفیت یو پی اس را بررسی کنید. همچنین توجه داشته باشید که باتری یو پی اس باید توان مناسبی داشته باشد. به هر حال تامین برق دستگاه‌ها و تجهیزات در مواقع اضطراری برعهده باتری یو پی اس است.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *