رایج ترین ابعاد باتری یو پی اس کدام اند؟

ابعاد باتری یو پی اس

ابعاد هر دستگاه یا تجهیزی از اهمیت خاصی برخوردار است. باتری‌های یو پی اس هم از این قاعده مستثنی نیستند. قبل از خرید انواع باتری‌های یو پی اس، باید ابعاد آنها را در نظر داشته باشید. برای تعیین ابعاد فیزیکی انواع باتری‌های یو پی اس، استاندارد بین‌المللی هم تعیین شده است. این استاندارد نشان‌دهنده طول، نوع ترمینال، عرض، ارتفاع و … است. در این مطلب به بررسی دقیق‌تر ابعاد باتری یو پی اس می‌پردازیم.

 

ابعاد باتری یو پی اس

درباره باتری یو پی اس بیشتر بدانید

قبل از پرداختن به موضوع ابعاد باتری یو پی اس، بهتر است با این باتری آشنایی بیشتری داشته باشید. دستگاه یو پی اس برای تامین انرژی خود به یک منبع تغذیه نیاز دارد. باتری بهترین و مطمئن‌ترین منبع تغذیه یو پی اس محسوب می‌شود. باتری‌های یو پی اس به صورت کلی در سه دسته سلولی، اسید سرب و لیتیوم یونی قرار می‌گیرند. هر کدام از باتری‌ها را برای مصارف صنعتی، اداری، خانگی و … مورد استفاده قرار می‌دهند.

گاهی ممکن است برای تامین انرژی دستگاه‌های مصرف‌کننده، نیاز به نصب چند باتری برای نصب روی یو پی اس داشته باشید. هر چقدر توان و ظرفیت باتری بالا باشد، توانایی آن در تامین نیاز دستگاه‌های مصرف‌کننده هم بیشتر می‌شود.

هر کدام از انواع باتری‌های یو پی اس در ویژگی‌ها و کارکرد با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین عمر مفید متفاوتی با یکدیگر دارند. توجه داشته باشید که برخی از باتری‌ها قابلیت بازیافت دارند و برخی دیگر قابل تعمیر هستند. به هر حال هر کدام از باتری‌ها شرایط خاصی برای نگهداری دارند که باید رعایت کنید. معمولا عمر مفید و شرایط نگهداری انواع باتری‌های یو پی اس، توسط شرکت‌های سازنده آنها اعلام می‌شود.

ابعاد باتری یو پی اس هم با توجه به کارکرد و ظرفیت متفاوت است. طبیعتا باتری‌هایی که ظرفیت بیشتری دارند، سایز و ابعاد بزرگ‌تری هم خواهند داشت. باید با توجه به نیازی که دستگاه‌های مصرف‌کننده دارند، اقدام به انتخاب باتری با ابعاد مورد نظر کنید.

بررسی انواع فاکتورهای فرم یا اشکال باتری‌های یو پی اس

باتری‌های یو پی اس در انواع فرم‌ها و شکل‌های مختلف ارائه می‌شوند. از این نظر باتری‌های یو پی اس به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • باتری‌های 12 ولتی سرب اسید مهر و موم شده: آشنایی با شکل و ابعاد باتری یو پی اس اهمیت زیادی دارد. باتر‌های 12 ولتی سرب اسید معمولا برای سیستم‌های پشتیبان یو پی اس با ابعاد کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع باتری‌ها در ابعاد 12Ah، 9Ah و 7Ah تولید می‌شوند.
  • باتری 6 ولت SLA: از این باتری‌ها در نسخه‌های قدیمی یو پی اس‌ها بیشتر استفاده می‌کنند. به این ترتیب امروزه استفاده از آنها رایج نیست.
  • سلول‌های 2 ولتی: معمولا در یو پی اس‌های بزرگ‌تر از این نوع باتری‌ها استفاده می‌کنند. سلول‌های 2 ولتی در انواع ظرفیت‌های 200Ah، 150Ah و 100Ah موجود هستند.
  • باتری لیتیوم یون: یکی از انواع باتری‌های نسبتا جدید برای یو پی اس‌ها هستند که مزایای بسیار زیادی دارند. طول عمر این باتری‌ها بالا و ابعاد آنها کوچک‌تر است.

ابعاد باتری یو پی اس

چگونه ابعاد باتری یو پی اس را اندازه‌گیری کنیم؟

ابعاد و سایز باتری یو پی اس، برای پشتیبانی از سیستم برق اهمیت زیادی دارد. چرا که ابعاد باتری نقش تعیین‌کننده‌ای در قطعی برق و عملکرد بهینه سیستم خواهد داشت. برای اندازه‌گیری باتری‌های یو پی اس، باید دو عامل اصلی را در نظر داشته باشید. این دو عامل عبارتند از:

  • زمان پشتیبان‌گیری: مدت زمان لازم برای تامین برق سیستم در زمان قطعی برق
  • بار: کل مصرف برق تمام دستگاه‌ها و تجهیزات یو پی اس در هنگام قطعی برق

برای انتخاب باتری یو پی اس مناسب، باید ابتدا ولتاژ سیستم یو پی اس را در نظر داشته باشید. طبیعی است که سیستم یو پی اس 12 ولتی با باتری 6 ولتی کارایی نخواهد داشت. بهتر است برای سیستم‌های 12 ولتی از باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر استفاده کنید. البته استفاده از باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر از حد مجاز هم ممکن است باعث آسیب رسیدن به سیستم شود.

بررسی مشخصات فنی باتری‌های یو پی اس

هر کدام از انواع باتری‌های یو پی اس، ویژگی‌ها و مشخصات فنی خاص خود را دارند. ابعاد باتری یو پی اس یکی از مشخصه‌هایی است که باید به آن توجه داشته باشید. برخی از باتری‌ها مثل سرب اسید، خاصیت خود تخلیه کنی دارند. به این معنی که اگر از آن استفاده هم نکنید، دچار کاهش ظرفیت می‌شود. اغلب باتری‌های یو پی اس، دارای دوره و زمان‌بندی شارژ مشخصی هستند.

باید توجه داشته باشید که برخی از باتری‌های یو پی اس، قابلیت تعمیر و سرویس ندارند. این نوع باتری‌ها با عنوان مهر و موم شده یا اسید سرب شناخته می‌شوند. البته برخی از این باتری‌ها هم ممکن است قابلیت تعمیر داشته باشند. به هر حال تمام این مسائل نیازمند بررسی مشخصات اعلام شده از سوی شرکت سازنده است.

چگالی توان هر کدام از انواع باتری‌های UPS با توجه به شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. بررسی چگالی باتری یو پی اس اهمیت زیادی در انتخاب مناسب دارد. به همین دلیل حتما باید چگالی باتری یو پی اس محاسبه و اندازه‌گیری شود.

ابعاد باتری یو پی اس

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی ابعاد باتری یو پی اس پرداختیم. ابعاد انواع باتری یو پی اس اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در انتخاب باتری‌های یو پی اس، باید دقت زیادی به خرج دهید. باتری‌های یو پی اس از نظر شکل و فرم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. برای اندازه‌گیری ابعاد باتری یو پی اس، اصول خاصی وجود دارد. به هر حال نباید ابعاد باتری‌های یو پی اس را نادیده بگیرید. با آگاهی از اطلاعات اندازه‌گیری ابعاد باتری یو پی اس، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *