شبکه محلی (LAN)

شبکه محلی (LAN)

شبکه محلی (LAN)


به‌زبان ساده، شبکه محلی (LAN) به گروهی از کامپیوترها و سایر دستگاه‌ها اطلاق می‌شود که از طریق شبکه با یکدیگر در ارتباط هستند و از طرف دیگر همه آن‌ها در یک مکان که معمولا یک ساختمان مانند اداره یا خانه است قرار دارند.

وقتی صجت از شبکه محلی (LAN) می‌شود، فقط از نام آن دو مسئله برای‌مان مشخص می‌شود، تمام دستگاه‌هایی که در آن قرار دارند شبکه شده‌اند و در ضمن محلی هستند.

در واقع، همین محلی بودن است که باعث تعریف این اصطلاح می‌شود و آن‌را از شبکه‌های دیگر مانند شبکه‌های گسترده (WAN) و شبکه‌های کلان شهری (MAN) جدا می‌سازد.

شبکه‌های محلی عمدتا به یک ناحیه کوچک که معمولا یک ساختمان است محدود می‌شوند. هرچند که نمی‌توان این نکته را با قاطعیت از نیازهای ضروری این نوع شبکه دانست.

این مکان می‌تواند منزل یا محل کسب‌وکار کوچک‌ و فقط شامل چند دستگاه باشد. اما، ممکن است مکانی بزرگ‌تر مانند یک ساختمان اداری بزرگ که شامل صدها یا هزاران دستگاه است بشود.

با این‌حال، بدون درنظر گرفتن اندازه مکان موردبحث، مشخصه مهم شبکه محلی کامپیوتر متصل بودن دستگاه‌هایی است که در یک مکان محدود و واحد قرار گرفته‌اند.

مزیت‌ها و فواید استفاده از شبکه محلی (LAN) مشابه مزیت‌های دستگاه‌هایی است که با یکدیگر شبکه شده‌اند. این دستگاه‌ها می‌توانند یک ارتباط اینترنت را با یکدگیر به‌اشتراک بگذارند، یا اشتراک فایل داشته باشند، یا از پرینترهای اشتراک‌گذاری شده برای چاپ اسناد استفاده کنند.

چه نوع فناوری‌هایی درشبکه محلی (LAN) استفاده شده است؟

نوع فناوری که در شبکه محلی (LAN) استفاده شده وابستگی شدیدی به تعداد دستگاه‌ها و سرویس‌های ارائه شده در شبکه دارد. دو مورد از رایج‌ترین و مرسوم‌ترین گونه‌های ارتباطی در LANهای مدرن، بدون درنظر گرفتن اندازه، کابل‌های اترنت و وای‌فای هستند.

در خانه‌ها و شرکت‌های کوچک، معمولا شاهد مودمی که ارتباط اینترنت را فراهم می‌کند، روتری که به دستگاه‌های دیگر امکان به‌اشتراک‌ گذاشتن آن ارتباط و هم‌چنین ارتباط با یکدیگر را فراهم می‌کند، و یک اکسس پوینت وای‌فای که برقراری ارتباط وایرلس دستگاه‌ها با شبکه را امکان‌پذیر میکند هستیم.

برخی از اوقات، تمام این فانکشن‌ها در داخل یک دستگاه واحد ترکیب شده‌اند. حتی، گاهی اوقات دستگاه‌هایی تحت عنوان سوییچ‌ها را می‌بینیم که به‌کمک آن‌ها می‌توان یک ارتباط اترنت را به چندین نقطه ارتباطی تقسیم کرد.

در LANهای بزرگ‌تر نیز معمولا شاهد همین تجهیزات هستیم، تنها منطقه تحت پوشش آن‌ها بیشتر است. این بزرگ بودن مقیاس شامل تعداد دستگاه‌هایی که باید استفاده شود و هم‌چنین میزان قدرت آن‌ها می‌شود.

به‌عنوان مثال، روترها و سوییچ‌های حرفه‌ای ممکن است در یک زمان به تعداد خیلی زیادی از ارتباطات سرویس دهند، علاوه بر این امنیت مورد بحث در این مقیاس بالاتر و گزینه‌های مانیتورینگ نیز در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *