چگونه از آسیب ناشی از تخلیه باتری یو پی اس جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از آسیب باتری یو پی اس هنگام تخلیه

باتری یو پی اس از بهترین انواع باتری سرب اسیدی است. این باتری‌ها انواع مختلفی دارند و بسیار حساس هستند. از این باتری برای ذخیره جریان الکتریکی استفاده می‌شود و شما باید نحوه کار کردن با باتری یو پی اس و دلایل آسیب‌دیدگی آن را بشناسید تا بتوانید از آسیب ناشی از تخلیه باتری یو پی اس جلوگیری کنید.

تخلیه باتری یو پی اس بسیار مهم است؛ چرا که از تخلیه بی‌جهتِ باتری جلوگیری می‌کند. اما این تخلیه ممکن است به باتری آسیب بزند. به همین خاطر بهتر است روش‌های جلوگیری از آسیب‌دیدگی باتری هنگام تخلیه را بدانید.

تخلیه باتری یو پی اس چه آسیبی به آن می‌زند؟

نکته مثبت باتری‌های یو پی اس این است که آلارم دارند و زمانی که منبع ولتاژ کاهش می‌یابد، به شما هشدار می‌دهند. از طرفی اگر گرما و سرمای آن تأمین شود، بسیار مناسب برای تأمین برق است.

زمانی که شما از 80 درصد شارژ باتری یو پی اس استفاده می‌کنید، اصطلاحاً باتری دِشارژ می‌شود. تخلیه باتری یو پی اس یک قانون است تا ظرفیت باتری کم نشود و طول عمر آن افزایش یابد. البته باید در نظر داشته ‌باشید که تخلیه عمیق، بیش از حد هم مجاز نیست؛ چرا که ظرفیت باتری را کم می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم 2 تا 3 ماه یک‌بار این کار را انجام دهید.

نحوه تخلیه باتری یو پی اس

آیا ممکن است باتری یو پی اس خودبه‌خود تخلیه شود؟

جواب این سؤال مثبت است. زمانی که شما باتری یو پی اس را خاموش می‌کنید، این دستگاه شروع به تخلیه خودکار می‌کند. در واقع اگر مدتی از این باتری استفاده نکنید، به‌محض روشن کردن باتری متوجه خواهید شد که مقداری از باتری دستگاه تخلیه شده ‌است. البته ممکن است نحوه خاموش کردن، روی این روند تأثیر بگذارد و باعث تخلیه شدن باتری شود.

چرا باید باتری یو پی اس را تخلیه عمیق کنیم؟

هنگامی که منابع تغذیه یو پی اس کم شود، راندمان باتری هم کاهش پیدا می‌کند. از آنجایی که ظرفیت این باتری با توان خروجی آن ارتباط نزدیکی دارد، زمانی بیشتر تخلیه می‌کند که جریان تخلیه بیشتر باشد. اگر تخلیه عمیق (هر از چند گاهی) انجام نشود، آسیب جدی به دستگاه شما وارد می‌شود.

6 دلیل خرابی باتری یو پی اس

برای رفع هر مشکلی باید ابتدا دلایل خرابی را جستجو کنید. ما 5 دلیل خرابی این باتری را شرح می‌دهیم. خرابی باتری یو پی اس در دراز مدت باعث می‌شود آسیب‌های جدی به باتری وارد شود که طول عمر باتری را کم می‌کند. این دلایل به شرح ذیل است:

1. عدم استفاده از باتری

استفاده نکردن از باتری در طولانی مدت باعث کاهش عمر باتری می‌شود. بهتر است حتی اگر از باتری استفاده نمی‌کنید آن را هر 4 تا 5 ماه یک‌بار شارژ کنید

2. عدم تنظیم دمای محیط نگهداری

افزایش دما روی طول عمر باتری تأثیر زیادی دارد. برای این نوع باتری این یک قانون است که بالا بودن دمای محیط تا 50 درصد از طول عمر باتری کم می‌کند.

3. عدم توجه به چرخه تخلیه

تخلیه باتری یو پی اس از عوامل تأثیرگذار در طول عمر باتری است. بدین گونه که اگر نمی‌خواهید از باتری استفاده ‌کنید، قبل از خاموش کردن آن را تا 72 ساعت آینده حتماً شارژ کنید. این اقدام به ظاهر ساده تأثیر به‌سزایی در طول عمر باتری دارد.

4. عدم توجه به مناسب بودن ولتاژ شناور

هر سازنده باتری یک پارامتر ویژه را در باتری جاسازی می‌کند. با رعایت این پارامترها و شارژ نکردن باتری خارج از آن‌ها به طول عمر باتری خود بیفزایید. اگر این مورد رعایت نشود، باعث می‌شود یک سری حباب‌هایی به‌شکل کریستال روی باتری ایجاد شود که اصلاً برای باتری خوب نیست. گاهی رعایت نکردن همین نکات به ظاهر ساده باعث انفجار و آتش‌سوزی‌های مهیبی می‌شود.

5. استفاده از باتری یو پی اس برای مصارف دیگر

برای استفاده از هر دستگاه ابتدا باید کارکرد آن را در نظر بگیرید و خارج از چارچوب و قواعد دستگاه عمل نکنید. باتری یو پی اس هم از این قایده مستثنی نیست. به‌طور مثال اگر باید از این باتری 5 ساعت کار بکشید تلاش کنید بیشتر از 5 ساعت نشود و به باتری برای کارهایی که خارج از توان آن است فشار نیاورید.

6. کوچک‌ترین آسیب به باتری، تمام عملکرد آن را زیر سؤال می‌برد

شاید این ضرب‌المثل‌ را شنیده باشید که یک نعلی که محکم کوبیده نشده باشد باعث شکست یک لشگر می‌شود. باتری از سلول‌های خاص تشکیل شده و حتی اگر یک سلول با سهل‌انگاری پاره شود، خسارات جبران‌ناپذیری خواهد زد.

تخلیه باتری یو پی اس

راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب به باتری هنگام تخلیه

در اینجا دو راهکار به شما ارائه می‌دهیم تا کمترین آسیب به باتری شما وارد شود.

1. شما 72 ساعت زمان دارید

از زمانی که تصمیم می‌گیرید باتری یو پی اس را خاموش کنید، 72 ساعت زمان دارید تا باتری را شارژ کنید در این صورت باتری اصطلاحاً نمی‌خوابد و دِشارژ نمی‌شود. شارژ کردن باتری باعث می‌شود دوام و ظرفیت باتری به‌طور قابل توجهی افزایش یابد.

2. منبع تغذیه را از باتری جدا کنید

یک منبع تغذیه، متصل به باتری وجود دارد که اگر خاموش باشد و از باتری جدا نشود، به باتری آسیب جدی خواهد زد. بهتر است برای جلوگیری از تخلیه بیش از حد و آسیب رساندن به باتری، این منبع تغذیه را جدا کنید.

تنظیمات لازم برای تخلیه باتری یو پی اس

سخن پایانی

باتری یو پی اس نوعی باتری حساس است و به سرعت آسیب می بیند. توجه به دلایل آسیب دیدگی این باتری و جلوگیری از بروز آنها در افزایش طول عمر باتری تاثیرگذار است. برای جلوگیری از آسیب دیدگی این باتری هنگام تخلیه، بهتر است منبع تغذیه را از باتری جدا کنید و قبل از خاموش کردن باتری به مدت 72 ساعت آن را شارژ کنید.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *