چگونگی تست کردن باتری های سرب اسید یو پی اس

چگونگی تست کردن باتری های سرب اسید یو پی اس

نحوه آزمایش و تست کردن باتری یو پی اس

در دهه 80 ، شرکت General Motors باتری های  سرب اسید ی را تولید کرد درزگیری شده بودند و تولید آنها را بطور گسترده انجام داد و این باتری ها به باطری های خشک یا همان باتریهایی که نیازی به نگهداری و افزایش آب اسید ندارند و قابلیت شارژ و دشارژ شدن دارند معروف شدند.

دریچه خروج گاز از باتری یا والو

والو یا همان دریچه کوچک خروج گاز ازباتری است که در این نوع باتری ها تعبیه شده است این باطری ها دارای معایبی هستند و آن این است که اولاً باتری از شش قسمت 2 ولتی ساخته شده و نمی توان تک تک قسمتها را جداگانه تست کرد.

این زمانیکه می خواهیم باتری ها را تست کنیم نمایان می شود.

بکارگیری از چگالی‌سنج باتری

با استفاده از hydrometer می توان وضعیت باطری را دقیق تر تست کرد و می توان چگالی نسبی هر پیل باطری را جداگانه تست و مورد آزمایش قرار داد در این نوع دستگاه الکترولیت باتری به داخل لوله شیشه ای مکیده می شود و این لوله شیشه ای دارای توپی شناور است و هرچقدر توپ در بالای شناور قرار داشته باشد بار زیادتر است.

در صورتیکه در باتری های سیلد اسید درزگیری شده  این کار را عملاً نمی توان انجام داد.

روش تست باطری های سیلد اسید یو پی اس :

  1.  انجام تست ولتاژ باطری یو پی اس
  2. تست شارژ فوری باتری یود پی اس
  3. تست باتری با لامپ تستر و ولتمتر

چگونگی تست کردن باتری های سرب اسید یو پی اس

1- انجام تست ولتاژ باطری یو پی اس:

ابتدا ولتمتر را درحالت DC قرار می دهیم و قطب مثبت باتری را به قطب مثبت ولتمتر و قطب منفی آن را به قطب منفی ولتمتر اتصال می دهیم ولتاژ نمایش داده شده در ولتمتر باید از 12 ولت کمتر نباشد و 13 هم بیشتر نباشد.

2-تست شارژ فوری باتری یو پی اس :

باتری ها را به دستگاه یو پی اس وصل کنید و سیستم یو پی اس را روشن نمایید و ولتاژ مجموع باتری ها را حساب کنید مثلاً اگر 4 عدد باتری باشد باید ولتاژ از 48 ولت کمتر نباشد و ولتاژ ورودی به کل باتری ها را از سمت یو پی اس با ولتمتر اندازه بگیرید باید حدود 53 ولت باشد چون شارژر دستگاه در حال ریختن جریان به باتری ها است.

سپس ولتاژ تک تک باطری ها را اندازه بگیرید اگر ولتاژ تک تک باتری ها در حدود 13 باشد.

یعنی باتری شارژ قبول می کند و تقریباً در این مرحله سالم است.

3- تست باتری Ups با لامپ تستر و ولتمتر :

این روش سرعترین راه برای تست کردن تک تک باتری ها است در این روش ولتمتر را با لامپ تستر موازی کرده و قطب مثبت آن را به قطب مثبت باطری و قطب منفی آن را به قطب منفی باتری اتصال می دهیم اگر ولتاژ نمایش داده شده در ولتمتر کمتر از 12 ولت شد و لامپ تستر در عرض چند ثانیه نورش کم رنگتر شد بنابریاین باتری خراب است ونیاز به تعویض دارد در غیر اینصورت سالم می باشد.

این کار را باید برای تمامی باطری های متصله به ups انجام داد. اگر به عیب یابی یو پی اس و رمپ های متحرک علاقه مندید روی لینک کلیک کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *