کابینت باتری یو پی اس

مزایای کابینت باتری یو پی اس

امروزه بسیاری از مشاغل با توجه به حساسیت بالای داده‌ها و فعالیت‌ها از دستگاه‌های یو پی اس استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشند، به باتری‌هایی باکیفیت و کارآمد نیاز دارند. گاهی تعداد این باتری‌ها بسیار زیاد می‌شود؛ به همین دلیل نگهداری و محافظت از آنها بسیار سخت خواهد بود. در این حالت از محفظه یا کابینت باتری یو پی اس استفاده می‌شود. این محفظه یا کابینت، کار حفظ و نگهداری از باتری‌های یو پی اس را انجام می‌دهد. کابینت‌های یو پی اس انواع مختلفی دارند. در این مطلب به بررسی و معرفی این کابینت‌ها می‌پردازیم.

کابینت باتری یو پی اس چیست؟

به محفظه‌ای که باتری‌های یو پی اس درون آن قرار می‌گیرند، کابینت یو پی اس گفته می‌شود. به هر حال برخی از یو پی اس‌ها، برای عملکرد خود به چند باتری نیاز دارند. این کابینت وظایف متعددی را برعهده دارد که یکی از مهم‌ترین آنها حفاظت از باتری‌ها در برابر آسیب‌های محیطی است. باتری‌ها در داخل این کابینت به صورت سری متصل می‌شوند. به یک سری از باتری‌ها، رشته می‌گویند.

معمولا از کابینت باتری برای یو پی اس‌هایی استفاده می‌شود که دارای قدرت متفاوتی هستند. همچنین باتری‌های داخل کابینت، باید در زمان مناسب تعویض شوند. برای انتخاب نوع و تعداد طبقات کابینت هم باید کارشناسان این حوزه نظر بدهند. رنگ کابینت‌ها معمولا سفید یا مشکی انتخاب می‌شود. این رنگ از نوع الکترواستاتیک است که ویژگی خاصی دارد.

دقت داشته باشید که کابینت‌های یو پی اس هم دارای عمر مفید مشخصی هستند. به این ترتیب باید در زمان مشخص تعویض شوند. همچنین در داخل کابینت مدارهایی وجود دارد که کار این مدارها محافظت از باتری در برابر کاهش یا افزایش جریان است.

کابینت باتری یو پی اس چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای انتخاب کابینت مناسب باتری‌های یو پی اس خود، باید به ویژگی‌های آن توجه داشته باشید. این کابینت‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که برخی از آنها عبارتند از:

  • جنس کابینت‌ها معمولا از فلز است که روکش‌های روغنی دارد.
  • کابینت باتری یو پی اس در سایزهای مختلف بسته به سایز و نوع باتری تولید می‌شود.
  • این کابینت‌ها در تعداد طبقات متفاوت تولید می‌شوند.
  • جنس کابینت‌ها باید محکم و بادوام باشد.
  • برخی کابینت‌ها برای جابجایی راحت‌تر، دارای پنل‌های متحرک هستند.
  • معمولا برای باتری‌های بزرگ از سیستم تهویه هوا استفاده می‌شود. چرا که افزایش دما در کابینت‌ها، باعث خرابی باتری می‌شود.
  • ساختار کابینت به صورتی است که باتری‌ها نمی‌توانند روی هم باشند.
  • استحکام این کابینت‌ها به نحوی است که بارهای سنگین را تحمل می‌کنند.
  • وجود منافذ زیاد در اطراف این کابینت، باعث بهبود گردش هوا داخل کابینت می‌شود.

بررسی مشخصات فنی کابینت باتری یو پی اس

استفاده از این کابینت‌ها در محیط‌های صنعتی اهمیت زیادی دارد. چرا که در این محیط‌ها احتمال آسیب به باتری‌های یو پی اس افزایش پیدا می‌کند. کابینت باتری‌های UPS به محافظت از باتری در برابر انواع آسیب‌ها کمک زیادی خواهد کرد. به هر حال باتری‌ها حساسیت بالایی دارند و باید به دور از هر گونه آسیب باشند. برای مثال باتری‌های لیتیوم یون اگر دچار آسیب شوند، گازهای سمی را وارد محیط خواهند کرد.

کابینت باتری یو پی اس را با استفاده از آلیاژهای مقاومی، مثل پوشش پودری مقاوم و فولاد سنگین می‌سازند. اتصالات کابینت‌ها هم اهمیت زیادی دارد که به افزایش مقاومت آن کمک می‌کند. با توجه به افزایش هزینه‌ها و قیمت انواع باتری یو پی اس، استفاده از کابینت در محیط‌های صنعتی ضروری به نظر می‌رسد. به هر حال فعالیت در محیط‌هایی که دارای تجهیزات حساسی است، نیاز به حفاظت از اطلاعات و قطعات دارد. کابینت باتری یو پی اس یکی از ارزان‌ترین و بهترین راه‌ها برای محافظت از باتری‌های دستگاه یو پی اس است.

مشخصات فنی کابینت باتری یو پی اس

کابینت باتری UPS از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این کابینت‌ها طراحی ظاهری ساده‌ای دارند. حداقل ارتفاع آنها 3 متر و 30 سانتی‌متر و حداقل وزن آنها هم 10 کیلوگرم است. کابینت‌های یو پی اس از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که در کنار یکدیگر وظیفه محافظت از باتری‌ها را برعهده دارند. به طور کلی کابینت باتری یو پی اس از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • حفاظ یا نگهدارنده
  • فیلتر با قابلیت شستشو
  • دستگاه گرمکن با ترموستات داخلی
  • درپوش محافظ
  • محفظه فن یا هواکش فیلتردار
  • کابل باتری
  • قفسه باتری
  • باطری شکن

معرفی انواع کابینت باتری یو پی اس

این کابینت‌ها هم در انواع مختلفی تولید می‌شوند که باید بر اساس نیاز خود اقدام به انتخاب کنید. به طور کلی 3 نوع کابینت باتری UPS وجود دارد که عبارتند از:

  • کابینت باتری طبقاتی: این نوع کابینت‌ها دارای تعداد طبقات متفاوتی هستند و شکل ظاهری آنها با توجه به جریان کم یا زیاد باتری‌ها متفاوت است.
  • کابینت باتری دیواری: یکی دیگر از انواع کابینت‌های باتری یو پی اس است که روی دیوار نصب می‌شود. معمولا این نوع باتری‌ها کارایی زیادی ندارند و در برخی مکان‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کابینت باتری ایستاده: شکل ظاهری کابینت باتری یو پی اس ایستاده، شبیه به کمد است. معمولا از این نوع کابینت‌ها برای حفاظت از دیتاسنترها استفاده می‌کنند. کابینت‌های ایستاده دارای یک یا چند فن هستند. درب این کابینت‌ها را از جنس تلق یا شیشه می‌سازند.

چرا باید از کابینت باتری UPS استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، باتری‌های یو پی اس دارای حساسیت‌های خاص خود هستند. از طرف دیگر برخی فعالیت‌ها نیاز به ذخیره‌سازی اطلاعات و دیتاهای مهمی دارند. به همین دلیل اصلی‌ترین دلیل استفاده از کابینت باتری یو پی اس، حفاظت از باتری‌ها و در نتیجه محافظت از اطلاعات مهم است. از طرف دیگر افزایش حرارت، ممکن است به باتری‌های یو پی اس آسیب وارد کند. استفاده از کابینت، باعث جلوگیری از افزایش دمای این باتری‌ها خواهد شد. برخی دیگر از مهم‌ترین دلایل استفاده از کابینت باتری به این شرح هستند:

  • جلوگیری از تابش مستقیم خورشید به باتری‌ها
  • فراهم کردن محیط کنترل شده برای باتری‌ها
  • تعادل دمای باتری‌ها

توجه داشته باشید که اغلب باتری‌های یو پی اس، از جمله باتری‌های لیتیوم یون، حساسیت بالایی دارند. این باتری‌ها باید علاوه‌بر دور بودن از منابع حرارتی در دمای محیطی مناسبی هم باشند. از طرف دیگر با استفاده از کابینت باتری یو پی اس، شارژ باتری هم بهبود پیدا می‌کند. برخی باتری‌های یو پی اس بعد از مدتی دچار آتش‌سوزی در حین شارژ می‌شوند. استفاده از کابینت باتری، باعث قرارگیری آن در محیط کنترل شده می‌شود. به این ترتیب احتمال آتش‌سوزی و … هم کاهش پیدا می‌کند.

انواع کابینت باتری یو پی اس

مزایای استفاده از کابینت باتری UPS

چه چیزی مهم‌تر از حفظ سلامت و ایمنی باتری در برابر آسیب‌های محیطی است؟ به هر حال اصلی‌ترین هدف استفاده از کابینت باتری یو پی اس، محافظت از باتری‌ها در برابر انواع آسیب‌هاست. البته مزایای این کابینت به اینجا ختم نمی‌شود. برخی دیگر از مزایای مهم کابینت باتری UPS عبارتند از:

  • جابجایی و حمل راحت‌تر انواع باتری یو پی اس
  • نگهداری از باتری‌ها در دمای مناسب و کنترل‌شده
  • دسترسی بسیار راحت به هر کدام از باتری‌ها
  • محافظت از باتری در برابر تابش مستقیم نور خورشید، ضربه و …

10 نکته مهم در انتخاب کابینت باتری یو پی اس مناسب

قبل از خرید کابینت باتری UPS بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید. آگاهی از این نکات و رعایت آنها، باعث می‌شود که علاوه‌بر انتخاب مناسب در حین فعالیت هم دچار مشکل نشوید. در ادامه به بررسی این نکات مهم می‌پردازیم.

1. توجه به ابعاد و سایز کابینت باتری

قبل از این که کابینت مورد نظر خود را انتخاب کنید، حتما باید اندازه و تعداد باتری‌های یو پی اس خود را در نظر داشته باشید. معمولا اندازه قفسه‌های کابینت باتری یو پی اس به گونه‌ای طراحی می‌شود که برای باتری‌های کوچک و متوسط مناسب باشد. برای باتری‌های بزرگ‌تر، بهترین کار استفاده از رک است.

2. رعایت اصول استاندارد در طراحی کابینت باتری

توجه داشته باشید که کابینت باتری باید به گونه‌ای طراحی شود که باتری‌ها در کنار یکدیگر بدون هیچ مشکلی قرار بگیرند. در طراحی کابینت باتری، باید جای مناسب برای چندین رشته باتری و قفسه نگهدارنده وجود داشته باشد. عمق قفسه باید به اندازه کافی باشد تا هنگام قرار دادن باتری به مشکل نخورید. همچنین فاصله قفسه‌ها باید متناسب باشد تا دسترسی تجهیزات ساده‌تر شود. به هر حال ممکن است در آینده باتری یا تجهیزات جدیدتر به کابینت اضافه کنید.

3. برخورداری از امکانات ضدحریق

از مهم‌ترین نگرانی‌های افرادی که از باتری‌های یو پی اس استفاده می‌کنند، می‌توان به آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی اشاره کرد. چرا که برخی از باتری‌های یو پی اس، ولتاژ بسیار بالایی دارند که جان کارکنان را تهدید می‌کند. به همین دلیل هنگام خرید کابینت باتری یو پی اس، باید نسبت به ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید. کابینت باتری حتما باید دارای تهویه مناسب باشد. به هر حال ممکن است برخی از باتری‌های یو پی اس، گازهای سمی و خطرناک تولید کنند. در صورتی که تهویه مناسب در کابینت باتری UPS وجود نداشته باشد، احتمال آتش‌سوزی افزایش پیدا می‌کند.

4. توجه به موقعیت نصب کابینت باتری یو پی اس

یکی از نکاتی که در مورد کابینت‌های یو پی اس باید رعایت کنید، موقعیت نصب آن است. موقعیت نصب کابینت باید نزدیک به محل قرارگیری یو پی اس باشد. این کار باعث جلوگیری از افت ولتاژ و اتصال کوتاه در سیم‌کشی باتری‌ها خواهد شد.

5. توجه به تعداد باتری‌های یو پی اس

اگر تعداد باتری‌های یو پی اس شما زیاد باشد، استفاده از کابینت کوچک مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. شما باید با توجه به تعداد باتری‌هایی که دارید، اقدام به انتخاب کابینت یو پی اس کنید. همچنین این نکته را هم در نظر داشته باشید که احتمال افزایش تعداد باتری در آینده وجود خواهد داشت؛ بنابراین بهتر است کابینتی را انتخاب کنید که ظرفیت بیشتری داشته باشد.

6. رعایت استانداردهای الکتریکی در طراحی

کابینت باتری یو پی اس، باید قابلیت قرار دادن چند رشته سلول باتری را در خود داشته باشد. نباید باتری‌های یو پی اس در دو یا چند کابینت قرار بگیرند. چرا که راندمان کار باتری‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین بهتر است کلید قطع و وصل باتری را در انتهای رشته قرار دهید. معمولا این کلید را روی درب کابینت‌های استاندارد قرار می‌دهند. به این ترتیب قبل از باز شدن درب کابینت، اتصال باتری یو پی اس قطع خواهد شد و خبری از آسیب‌های احتمالی نخواهد بود.

7. کاربری ساده کابینت باتری یو پی اس

باید کابینتی را انتخاب کنید که باعث قرارگیری راحت باتری‌ها و یو پی اس‌ها در کنار یکدیگر شود. این کار باعث افزایش بهره‌وری یو پی اس هم می‌شود.

8. درجه حرارت مناسب کابینت

این نکته به خصوص در مناطق دارای آب و هوای گرم اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که در این مناطق باتری‌ها نباید در برابر دمای بالا قرار گیرند. بهتر است کابینت باتری یو پی اس را انتخاب کنید که دارای تهویه مناسب باشد. حتی در صورت امکان از محفظه‌ای استفاده کنید که خنک‌کننده دارد.

9. بررسی قابلیت‌های لرزه‌ای

به هر حال نوع استفاده از باتری و کابینت آن در مناطق جغرافیایی زلزله‌خیز، متفاوت از سایر مناطق است. معمولا برای مناطق زلزله‌خیز از کابینت‌هایی با آپشن‌های اضافی استفاده می‌کنند. این کابینت‌ها باید شرایط نگهداری از باتری در مناطق مستعد زلزله را داشته باشند. به هر حال ممکن است در محل نگهداری لرزش‌ها و تاب خوردگی‌هایی به وجود بیاید. کابینت باتری یو پی اس باید طوری طراحی شود که از لغزش و جابجایی باتری‌ها جلوگیری کند.

10. دسترس‌پذیری کابینت

کابینت باید به شکلی طراحی شود که دسترس‌پذیری مناسبی به باتری‌ها وجود داشته باشد. به هر حال ممکن است باتری‌ها به سرویس و تعمیر نیاز داشته باشند. در صورتی که دسترس‌پذیری مناسبی وجود نداشته باشد، امکان سرویس هم وجود نخواهد داشت.

نکات مهم خرید کابینت باتری یو پی اس

بررسی انواع مدل‌های محفظه باتری

به طور کلی برای محافظت از باتری‌های یو پی اس، محفظه‌های مختلفی وجود دارد. این محفظه‌ها از نظر ابعاد، سایز و تجهیزاتی که دارند با یکدیگر متفاوت هستند. تعداد طبقات محفظه‌های باتری هم باهم متفاوت است. به هر حال در انتخاب کابینت باتری، باید با توجه به میزان آمپر و تعداد باتری‌ها اقدام کنید. 4 نوع محفظه باتری وجود دارد که عبارتند از:

  • پک باتری رک مونت
  • محفظه باتری ثابت
  • سکو باتری
  • کابینت باتری ماژولار

کاربرد کابینت باتری یو پی اس

وقتی از تعداد باتری‌های زیادی برای یو پی اس استفاده می‌کنید، دو راه بیشتر پیش رو ندارید. راه اول استفاده از رک و راه دوم استفاده از کابینت است. هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. معمولا از رک‌ها برای باتری‌های با سایز بزرگ و تعداد بالا استفاده می‌شود. از طرف دیگر قابلیت‌هایی که کابینت باتری دارد، باعث می‌شود که تنها به عنوان یک محفظه تلقی نشود. کابینت را می‌توان جزئی از تجهیزات کاری یو پی اس در نظر گرفت. کابینت باتری یو پی اس، علاوه‌بر محافظت از باتری‌ها در برابر آسیب‌های محیطی، قابلیت شارژ دوگانه را هم فراهم می‌کند.

کاربرد دیگر کابینت باتری، ایجاد ظاهری مرتب و منظم است. به همین دلیل اگر در محیطی فعالیت می‌کنید که نظم و ترتیب در آن حرف اول و آخر را می‌زند، باید از کابینت باتری استفاده کنید. این کابینت‌ها از فرار حرارتی سلول‌های باتری هم جلوگیری می‌کنند. به هر حال باتری‌ها به مرور زمان ممکن است دچار گرم شدن و افزایش دما شوند. همین موضوع باعث تورم و آتش‌سوزی آنها خواهد شد.

اگر از کابینت باتری یو پی اس استفاده کنید، احتمال آتش‌سوزی باتری‌ها هم کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. به هر حال ممکن است باتری‌ها در اثر حرارت زیاد یا جابجایی، دچار حریق شوند. اغلب کابینت‌های استاندارد، دارای تجهیزات ضدحریق و ضدانفجار هستند. همچنین این کابینت‌ها از نشت مواد شیمیایی و سمی باتری‌ها جلوگیری می‌کنند. باتری‌ها به مرور زمان برخی مواد را نشت می‌دهند که ممکن است برای محیط خطرناک باشند. به هر حال جلوگیری از آتش‌سوزی و نشت مواد، ازجمله کاربردهای کابینت UPS محسوب می‌شود.

چه مشاغلی به کابینت باتری یو پی اس نیاز دارند؟

برخی مشاغل با توجه به محیط و نوع فعالیتی که انجام می‌دهند از یو پی اس بهره می‌برند. ممکن است تعداد یو پی اس‌ها در این مشاغل افزایش پیدا کند. به همین دلیل باتری آنها هم افزایش می‌یابد. با این اوصاف تعداد باتری‌های زیاد را باید درون یک محفظه ایمن و مطمئن نگهداری کنند. برخی فعالیت‌ها و مراکزی که از کابینت باتری UPS استفاده می‌کنند، عبارتند از:

  • مراکز درمانی و بیمارستان‌ها
  • آزمایشگاه‌ها
  • اتاق سرور و مراکز داده
  • بانک و موسسات
  • نیروگاه‌های تولید برق
  • مراکز اطلاعات و عملیات شبکه
  • تاسیسات کنترل فرایندهای صنعتی

بررسی ابعاد و سایز کابینت باتری یو پی اس

این نوع کابینت‌ها در ابعاد و سازهای مختلفی تولید می‌شوند. با توجه به نیاز ممکن است یک یا چند طیقه داشته باشند. عمق و ارتفاع کابینت‌ها هم، بستگی به ابعاد و تعداد باتری‌های یو پی اس دارد. برخی کابینت‌ها بر اساس اندازه و تعداد باتری‌ها قابلیت تنظیم دارند.

طبیعتا هر چقدر سایز کابینت‌ها بیشتر باشد، تعداد باتری بیشتری را در خود جای خواهند داد. به همین دلیل اگر تعداد باتری یو پی اس شما زیاد است، باید سراغ کابینت‌ بزرگ بروید.

کلام پایانی

در برخی مشاغل صنعتی و غیرصنعتی از انواع دستگاه‌های یو پی اس استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها برای این که بهترین عملکرد را داشته باشند، نیاز به یک یا چند باتری دارند. نگهداری و محافظت از این باتری‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل آنها را داخل محفظه‌هایی قرار می‌دهند که به این محفظه‌ها کابینت باتری یو پی اس گفته می‌شود. این کابینت‌ها در ابعاد و انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردارند. به طور کلی کابینت‌های باتری به 3 دسته ایستاده، دیواری و طبقاتی تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین دلیل استفاده از این کابینت‌ها، جلوگیری از آتش‌سوزی و سایر آسیب‌های محیطی به باتری‌هاست. در هنگام انتخاب کابینت باتری UPS، باید به ابعاد و تعداد باتری‌های خود هم توجه داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *