چرا یو پی اس روشن نمی شود؟

چرا ups روشن نمی شود 1

گاهی اوقات متوجه می شوید که حین کار با یو پی اس دستگاه شما روشن نمی شود. ممکن است اولین احتمالی که به ذهنتان برسد، این باشد که دستگاه تان خراب است اما اصلا نگران نباشید چون این احتمال خیلی کم است و مشکل از باتری یو پی اس شماست. پس با خیال راحت این مقاله را مطالعه کنید تا ما شما را با دلایل روشن نشدن یو پی اس آشنا کنیم.

چرا ups روشن نمی شود؟ یو پی اس ها دستگاه های پرکاربرد و البته حساسی هستند. در صورت جزئی ترین مشکل از کار می افتند و نمی توانند تجهیزات را پشتیبانی کنند. در بیشتر مواقع دستگاه دچار مشکل جدی نشده و فقط خود یو پی اس خراب شده است. در ادامه به بررسی علل روشن نشدن ups می پردازیم. شما می توانید با انجام کنترل و تعمیر یو پی اس به صورت سالانه یا دو بار در سال به طور چشمگیری از هزینه های گزاف تعمیر و نگهداری این ابزار حیاتی کاسته و طول عمر و کارایی یو پی اس خود را به میزان زیادی افزایش دهید.

 

روشن نشدن ups به چه علت است؟

 

روشن نشدن ups به چه علت است

روشن نشدن ups چه دلیلی دارد؟ همان طور که می دانید، یو پی اس یک نوع باتری است و وقتی کار می کند که به برق وصل باشد تا شارژ بشود. یکی از مهم ترین دلایل روشن نشدن یو پی اس از شارژ نداشتن باتری است. سایر دلیل روشن نشدن ups عبارتند از:

  • قطع شدن باتری
  • خامش شدن input breakers
  • قدرت کم ورودی
  • نامطلوب بودن خروجی
  • خرابی و فرسایش خود باتری

در ادامه به توضیح هر کدام از اساسی ترین علت روشن نشدن ups می پردازیم:

باتری یو پی اس شارژ ندارد

این که باتری شما در انبار افتاده و بالا استفاده است، دلیل نمی شود که باتری سالم بماند. اگر برای مدت طولانی از یو پی اس خود استفاده نکنید باتری خراب و فرسوده می شود و موقع کار کردن باعث خاموش شدن یو پی اس می شود. برای جلوگیری از این مشکل روشن نشدن یو پی اس باتری را طی دوره های سه ماه به مدت 5 ساعت شارژ کنید.

 

از تجهیزات غیر ضروری استفاده می شود

اگر به خوبی اتصالات یو پی اس انجام نشده باشد یو پی اس دستگاه های غیر ضروری را نگه می دارد و وسایل مهم تر را خاموش می کند. برای رفع این مشکل باید دستگاه های ضرورتی تر را به یو پی اس و سایر تجهیزات را به رسانه های افزایشی وصل کنید.

 

یو پی اس هنگام جدا شدن از منبع اصلی خاموش می شود

اگر این مشکل برای ups شما اتفاق افتاد در اولین مرحله ظرفیت یو پی اس را بررسی کنید و دستگاه ها را مطابق با ظرفیت یو پی اس به آن متصل کنید. به احتمال زیاد به دلیل فرسودگی باتری یو پی اس، این دستگاه دیگر مانند قبل ظرفیت پشتیبانی از تعداد زیادی دستگاه را نخواهد داشت. برای این کار دستگاه غیر ضروری را از یو پی اس جدا کرده و دوباره آن را روشن کنید.

باتری قطع شده است

دستگاه های C، SU و Smart-UPS برای کار کردن و اتصال به برق به یک باتری نیاز دارند. در صورت قطع شدن باتری ، یو پی اس روشن نمی شود. این یکی دیگر از علل مشکل روشن نشدن ups می باشد. در دستگاه های هوشمند UPS RT، باتری های داخلی از یک بار برای پشتیبانی از یو پی اس استفاده می کنند.

به طور مثال در دستگاه های هوشمند 10kva یا کمتر، هر باتری باید بیش از 85 ولت اندازه گیری کند. زمانی که مدت زمان طولانی از باتری استفاده می شود، میزان ولتاژ باتری از این مقدار کمتر می شود و باعث روشن نشدن یو پی اس می شود. برای رفع مشکل روشن نشدن ups باید در اولین فرصت باتری را تعویض کنید.

input breakers خاموش شده است

اگر قدرت برق ورودی به دستگاه کم باشد یا ضعیف باشد یو پی اس برای محافظت از دستگاه متصل روشن نمی شود. این وضعیت در حالت خاموش شدن input breaker نیز اتفاق می افتد. این اصلی ترین دلیل روشن نشدن یو پی اس به شمار می رود. Smart-UPS بیش از 1500VA یک input breaker دارد که باید در موقعیت ON باشد تا به درستی کار کند. بررسی کنید تا پنل عقب روشن باشد اگر، این input breaker خاموش باشد UPS  روشن نمی شود.

قدرت ورودی پایین است

یک مشکل روشن نشدن ups این است که برق ورودی کمتر از میزان انتظار باشد. باید وضعیت Start Cold را انتخاب کنید یا دستگاه بدون برق ورودی به کار بیندازید. چون این کار به شما کمک می کند تا متوجه شوید که یو پی اس خراب شده یا قدرت ورودی نامطلوب است و قادر نیست دستگاه را روشن کند. البته می توانید دکمه خاموش دستگاه را بزنید و یک بوق بلند از دستگاه شنیده شود. در همین حین دکمه test را فشار دهید. به این ترتیب دستگاه بدون باتری روشن می شود.

خروجی دستگاه مطلوب نیست

وفتی دستگاه خروجی ندارد اولین احتمال این است که دستگاه به برق وصل نیست دومین احتمال این است که دستگاه یو پی اس به خوبی روشن نشده است. تمام موارد را چک کنید. از مهم ترین دلایل روشن نشدن یو پی اس به دلیل خروجی بد شامل موارد زیر می شود:

  1. جریان برق قطع شده است

برای رفع این مشکل باید بار وارد شده به دستگاه تان را کم کنید، تجهیزات غیر ضروری را قطع کنید تا مدار قطع و دوباره وصل شود.

  1. ولتاژ بسیار پایین و یا اینکه به کلی قطع شده است

با وصل کردن یک لامپ ، منبع تغذیه یو پی اس تان را بررسی کنید. اگر نور منبع تغذیه بسیار کم بود، بایستی ولتاژ برق را بررسی کنید.

  1. دو شاخه اتصال باتری به شیوه صحیحی وصل نیست

همه اتصالات باتری را محکم کنید اگر یکی از اتصالات به درستی انجام نشود رابط متصل به باتری خراب می شود و دستگاه یو پی اس روشن نمی شود. البته ممکن است یک خطایی داخل خود یو پی اس رخ داده باشد.

  1. ولتاژ خط ورودی خیلی بالا، بسیار کم و یا نیز منحرف شده است.

دستگاه یو پی اس تان را به یک خروجی دیگر در مداری دیگر منتقل کنید. ولتاژ ورودی را اندازه بگیرید. اگر برای تجهیزات این میزان ولتاژ پاسخگو باشد، حساسیت یو پی اس را کم کنید

 

باتری یوپی اس خراب شده است

همان طور که می دانید باتری یو پی اس طول عمر دارد و بسته به میزان طول عمر خود کارایی از خود نشان می دهد. در صورتی که می خواهید باتری یو پی اس خود را تست کنید باید میزان ولتاژ خروجی باتری خود را به دست بیاورید. اگر بیشتر از دو سال است که از باتری یو پی اس خود استفاده می کنید بهتر است باتری خود را تعویض کنید.

 

سخن آخر

روشن نشدن یو پی اس

 

در این مقاله به علت های اساسی در خصوص روشن نشدن یو پی اس پرداخته شد. مشکلاتی مانند خرابی باتری، خروجی و ورودی نامطلوب برق به دستگاه و غیره از علت های روشن نشدن ups به شمار می روند. پس برای رفع مشکل یا اتصالات را بررسی کنید و یا اینکه در اولین فرصت باتری خود را با یک باتری نو جایگزین نمایید. مفتخرین اعلام کنیم که گروه کیان صنعت یکی از فعالان در زمینه تعمیر و فروش یو پی اس فاراتل و سایر مدل ها می باشد. این گروه علاوه بر این موارد در زمینه فروش باتری یو پی اس نو و دست دوم نیز فعالیت دارد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با گروه کیان صنعت از طریق راه های ارتباطی سایت، در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *