فرق استابلایزر با یو پی اس چیست؟

فرق-استابلایزر-با-یو-پی-اس

امروزه به دلیل افزایش استفاده از تکنولوژِی و سرعت بالای صنایع مختلف، استفاده از ابزارالاتی که موجب تثبیت جریان برق و همچنین تنظیم و ذخیره آن هستند بسیار ضروری است. استابلایزر یا تنظیم کننده ولتاژ دارای انواع  مختلف با کاربردهای مختلفی می باشد که بیشترین کاربرد آن ثابت نگه داشتن ولتاژ تجهیزات الکتریکی است. در مقابل استابلایزرها، دستگاه دیگری هم به نام یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه در بازارهای داخلی وجود دارد که دارای عملکرد چند وجهی است و در هر کجا که نیاز به برق باشد کارایی دارد. با توجه به توضیحات داده شده می توان گفت فرق استابلایزر با یو پی اس مربوط به کارایی آن ها است.

 

کاربرد استابلایزر و یو پی اس

مجهز کردن تجهیزات الکتریکی منازل مسکونی و بخش های اداری و صنعتی از فواید استفاده از استابلایزرها است که موجب نگهداری از تجهیزات در سطح پیشرفته ای می گردد و طول عمر آن ها را بالا می برد. این سیستم مانند یک بیمه برای لوازم الکتریکی عمل می کند. استابلایزرها سطح ولتاژ را تثبیت می کنند و ولتاژ خروجی عالی و مناسبی را به تجهیزات انتقال می دهند.

یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه همانند استابلایزر دارای انوع مختلفی از قبیل: یو پی اس آنلاین، یو پی اس آفلاین و یو پی اس Line Interactive  است. به طور کلی، تجهیزات مختلف مثل کامپیوتر نیاز به پشتیبانی دقیق و مناسب جریان الکتریکی دارند به همین دلیل خرید UPS مناسب برای این قبیل تجهیزات یک امر لازم و ضروری می باشد. مجهز کردن تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به یو پی اس موجب استفاده افراد از تکنولوژی کنترل تنظیم ولتاژ کامل می شود و دامنه ولتاژ ورودی گسترده ای برای تجهیزات تثبیت می کند.

 

استابلایزر و یو پی اس دستگاه های اساسی برای هر مکانی

استابلایزر-و-یو-پی-اس-دستگاه-های-اساسی-برای-هر-مکانی

یو پی اس ها تجهیزاتی مناسب برای صنایع، ساختمان مسکونی و غیره هستند و منبعی برای کارکرد هر گونه لوازم الکتریکی خانگی، تجهیزات و یا ماشین آلات هستند. لوازم خانگی ساده و حساس، بزرگتر یا پیچیده فقط در صورتی قابل استفاده هستند که  برق مناسب برای آن ها در دسترس باشد. با استفاده از استابلایزر و یو پی اس، شاهد عملکرد بهتری از انواع مختلف تجهیزات خانگی و صنعتی هستید. به همین دلیل خرید استابلایزر و یو پی اس یک آیتم حائز اهمیت است.

 

مقایسه استابلایزر با یو پی اس

یکی از تفاوت یو پی اس با استابلایزر می تواند این باشد که در ساختار یو پی اس ها یک قطعه اینورتر بکار رفته که دارای جدیدترین تکنولوژِی است و با ساخت ولتاژ مناسب در هنگام قطعی برق از آن استفاده می گردد. در مدار شارژ از شناور جریان ثابت پیشرفته بهره گرفته می شود که بر افزایش طول عمر باتری تاثیر مثبتی دارد.

سطح ولتاژ بالاتر یا پایین‌تر در تغذیه ورودی که برای تجهیزات الکتریکی محل نصب می شوند ممکن است به تجهیزات آسیب برساند از این رو عملکرد اصلی استابلایزر، تأمین ولتاژ قابل قبول لازم  برای این تجهیزات است. آن ها ولتاژ ورودی را بر اساس ولتاژ مورد نیاز بالا یا پایین می برند.

استابلایزر این کار را با کمک سرو موتور یا رله ممکن می کند. سرو موتور جز واحدهای اصلی مکانیکی استابلایزر می باشد. تجهیزات و دستگاه هایی از قبیل: آسانسور،  فناوری فلزات و… به شدت به وجود دستگاهایی به استابلایزر نیازمند هستند.

استفاده از هر کدام از این دستگاه ها(یو پی اس و استابلایزر) بستگی به نیاز مصرف کننده دارد به طور مثال برای بیمارستان ها و آزمایشگاه ها و مکان هایی که وابستگی بیشتری به برق دارند و همچنین قطع آن موجب بروز خسارت های جبران ناپذیری می شود استفاده از یو پی اس ها به شدت توصیه می شود اما برای مصارف خانگی خرید استابلایزر خانگی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر می باشد.

 

مهم ترین تفاوت های یو پی اس و استابلایزر

مهم-ترین-تفاوت-های-یو-پی-اس-و-استابلایزر

این دو دستگاه دارای تفاوت هایی با یکددیگر هستند. در هر دو دستگاه فیلترهای الکتریکی به کار برده می شوند که برای حذف نوسانات و آلودگی های برق شهری با هدف تثبیت ولتاژ خروجی به کار رفته اند؛ اما فرق یو پی اس با استابلایزر را می توان به نحوه عملکرد و موارد استفاده از آنها مربوط دانست.

درحقیقت استابلایزرها با کند و کم شدن دامنه ولتاژ ورودی در یک محدوده مجاز و معین(حدود 150 تا 250 ولت)، از طریق تنظیم اتوترانسفورمر داخلی، دامنه ولتاژ خروجی را با یک درصد خطا نزدیک به مقدار نامی دستگاه ها تثبیت می‌کنند تا موجب افزایش طول عمر دستگاه ها شوند. البته در صورتی که نوسان دامنه ولتاژ فراتر از این محدوده باشد یا برق ورودی قطع شود، قطعا خروجی از دستگاه هم نخواهیم داشت.

تفاوت ups با استابلایزر مربوط به همین امر است زیرا برخلاف استابلایزرها، یوپی اس ها زمانی که برق ورودی قطع شود یا خارج از محدوده مجاز باشد از خروجی دستگاه شاهد جریان برق هستیم. به زبانی ساده‌تر این دستگاه می تواند در زمان قطع برق، جریان برق تولید کند.

این جریان در یو پی اس های آفلاین280-145 ولت و  برای یوپی اس آنلاین 280-120 ولت برای مدت زمان مشخصی (بسته به ظرفیت باتری) می باشد. تفاوت استابلایزر با ups  تا حدی است که برخی یو پی اس را مطمئن تر از استابلایزر می‌دانند.

 استفاده از یو پی اس موجب ایجاد قابلیت اطمینان از تامین برق برای وسایل الکتریکی پس از قطع برق شهر است و این را می توان مهم ترین فرق استابلایزر و یو پی اس دانست. در صورت خرید استابلایزر برای دریافت اطلاعات و یا خدمات پس از فروش می توانید به نمایندگی استابلایزر مراجعه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *