فرق باتری ماشین با باتری یو پی اس

فرق باتری ماشین با باتری یوپی اس

فرق باتری ماشین با باتری یو پی اس

فرق باتری ماشین با باتری یوپی اس

اغلب باتری هایی که در دستگاه یو پی اس(ups) بکارگیری می شوند نظیر باتری هایی می باشند که در ماشین ها مورد بهره گیری قرار می گیرند یعنی باتری سربی  اسیدی ۱۲ ولت، با آنکه اختلاف های عمده ای هم وجود دارد. باتری های ماشین (اتومبیل) انرژی الکتریسیته را با بکارگیری از عکس العمل اسید سولفوریک بر سطح ورقه های سربی که در محلول به صورت معلق است پدید آوری می کنند، از روی همین به آن سری از باتری ها ، باتری های ”معلق در مایع” می گویند.

فروشگاه کیان صنعت در زمینه فروش انواع تجهیزات برقی فعالیت می کند. شما می توانید از طریق سایت از قیمت ترانس استابلایزر و اطلاعات مربوط به دیگر محصولات مطلع شوید.

فرق باتری ماشین با باتری یو پی اس

این گروه باتری ها به منظور بهره گیری در ups(یو پی اس) مساعد نیستند.

برای اینکه این احتمال وجود دارد که اسید از قاب باتری به خارج درز کند و نیز موقع شارژ باتری امکان دارد گاز هیدروژن افروختنی پدید آید که در یک محدوده بسته می تواند پرخطر باشد.

فرق باطری ماشین با باتری یو پی اس

از این روی، باتری های یو پی اس (ups) از گونه ویژه ای مهیا و پخش می شوند :

باتری های سربی اسیدی با گیشه تنظیم شده.

این نوع باتری ها برای پیشگیری از هرنوع امکان فرار هیدروژن یا چکه اسید، تماماً بسته گشته اند.

برای کاستی زیادتر امکان نشتی، اسید با ورقه هایی از نمد یا فیبر پوشانده شده است که آن را در جای خود محافظت کند .

این باتری ها برتری بی شماری نسبت به باتری های معمولی معلق در مایع دارند.

همچنین اینکه به سادگی میتوان آنها را در فاصله های طولانی جابجایی کرد برای اینکه در برابر نشتی حفاظت شده اند در صورتی که باتری های معمولی معلق در مایع همچون یک ماده پر خطر و ریسک پذیر در نظر گرفته می شوند. فقط نکته معایب باتری های ups (یو پی اس) آن است که بهاء آنها در گنجایش های همسان ۲ یا ۳ برابر از باتری های معمولی افزونتر است. همه باتری ها بر اساس ولتاژ نامی یا همان ولت و گنجایش شان بر اساس آمپر ساعت گروه بندی می شوند. یک آمپر ساعت تعریف گر میزان انرژی ضروری برای مهیا کردن ۱ آمپر جریان در مدت ۱ ساعت با ولتاژ معلوم می باشد.

مقدار آمپر  ساعت بیشتر تعریف گر گنجایش و ظرفیت زیادتر باتری می باشد.

مقایسه باتری یو پی اس و باتری ماشین 

بر خلاف باتری های ماشین باتری های یو پی اس و یا باتری پنل های خورشیدی به این شکل طراحی شده اند تا مقدار کم جریان را به طور پیوسته برای مدت طولانی ای برای مصرف کنندگان را تامین کنند این مهمترین تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین می باشد.

تمامی سیستم های بک آپ برقی منجمله باتری های خورشیدی و یو پی اس ها با تبدیل جریان DC به جریان برق AC قادر به تامین برق مورد نیاز مصرف کنندگان می باشند .در مقایسه با باتری ماشین باتری های یو پی اس مشابه باتری دیپ سایکل عمل می کنند، زیرا این مدل باتری ها در مقایسه با باتری های ماشین زمان تخلیه بسیار طولانی تری دارند.

در کل طراحی باتری یو پی اس و باتری ماشین کلا متفاوت است.

در باتری خودرو تعداد پلیت ها بسیار زیاد است که موجب بالا رفتن سطح صفحات الکترود برای واکنش با الکترولیت می شود. این امر باعث تولید جریان زیاد در مدت زمان کم می گردد. در حالی که باتری یو پی اس شامل تعداد کمتری از پلیت های الکترود می باشد که بسیار نازکتر از الکترود های باتری خودرویی هستند و همچنین حجم الکترولیت در باتری یو پی اس بسیار بیشتر است، به طوری که واکنش شیمیایی زمان بیشتری برای تولید جریان نیاز خواهد داشت . این امر باعث می شود که باتری یو پی اس بتواند مقدار ثابتی از جریان را برای مدت طولانی تری برای مصرف کنندگان تامین کند .

بر خلاف باتری های ماشین باتری های یو پی اس به این شکل طراحی شده اند تا مقدار کم جریان را به طور پیوسته برای مدت طولانی ای برای مصرف کنندگان را تامین کنند این مهمترین تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین می باشد.

آیا بجای باتری یو پی اس می توان از باتری ماشین استفاده کرد؟  

با اینکه هم باتری ماشین و هم باتری یو پی اس هر دو ولتاژ 12 ولت دارند اما تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین در ساختار طراحی و عملکرد آن می باشد.

شما در واقع می توانید یو پی اس را با استفاده از باتری ماشین هم روشن کنید و خروجی 220 ولت داشته باشید و برق مصرف کننده ها رو برای مدتی تامین کنید اما چه در حالتی که از باتری ماشین بجای باتری یو پی اس استفاده کرده و یا حالتی که با استفاده از اینورتر خروجی باتری ماشین را به 220 تبدیل می کنید. ولتاژ خروجی بعد از مدت کوتاهی به سرعت افت خواهد کرد و افت ولتاژ در خروجی باتری و بعد در خروجی AC پیش خواهد آمد که در صورتی که یو پی اس شما از نوع یو پی اس آفلاین و از انواع بی کیفیت باشد به مصرف کننده ها آسیب رسانده و در صورتیکه یو پی اس آنلاین باشد بدلیل افت ولتاژ باتری یو پی اس خطای باتری داده و برق AC را قطع خواهد کرد.

چرا بجای باتری یو پی اس از باتری ماشین استفاده نکنیم ؟

علاوه بر موارد گفته شده در باتری ماشین امکان داغ شدن بیش از حد باتری زمانی که با استفاده از شارژر یو پی اس در حال شارژ شدن هست وجود دارد و امکان نشت اسید باتری و یا حتی منفجر شدن باتری ماشین را هم به دنبال خواهد داشت.

باتری ماشین با باتری یو پی اس چه فرقی باهم دارند؟ باتری‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع نقش باتری این است که انرژی را در خود ذخیره کند که در ابتدا این انرژی به شکل شیمیایی ذخیره شده و در حین تخلیه به شکل الکتریکی در می‌آید. باتری‌ها در دستگاه‌های یو پی اس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و آن‌ها را تغذیه می‌کنند.
باتری یو پی اس (UPS)
باتری‌های مصرفی در ups به عنوان باتری‌های اسید سرب (lead – acid) نیز شناخته می‌شوند، این باتری‌ها علاوه بر صرفه اقتصادی از طول عمر بالا برخوردار هستند. در اصل بخش زیادی از باتری‌های یو پی اس از سرب ساخته شده و قیمت باتری ups به دلیل استفاده آن از ماده سرب متغیر است. ساختار و محفظه باطری یو پی اس به شکلی است که احتمال نشتی اسید باطری به حداقل یا حتی به صفر می‌رسد.
انواع باتری یو پی اس
در حقیقت دو نوع باتری یو پی اس وجود دارد که شامل باتری نیکل کادمیوم و سرب اسیدی است.
باتری های سرب اسیدی
روش تست باتری یوپی اس
باتری سرب اسید
سرب-اسید (Lead Acid) رایج‌ترین نوع باتری مورد استفاده در سیستم‌های یو پی اس مدرن می‌باشند که از قابلیت شارژ برخوردار هستند. معمولاً به منظور ذخیره انرژی خورشیدی از این نوع باتری‌ها استفاده می‌کنند. این باتری‌‌ها از توانایی تولید جریان زیاد برخوردار هستند و در اتومبیل‌‌ مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. در صورتی که باتری از کار بیفتد، قابل بازیافت است.
باتری نیکل-کادمیوم
در این نوع باتری، از نیکل اکسید هیدروکسید و کادمیوم فلزی به عنوان الکترود استفاده می‌کنند. در صورتی که باتری نیکل-کادمیوم استفاده نشود، می‌تواند ولتاژ و شارژ الکتریکی را ذخیره کند. از ویژگی‌های استفاده از این باتری می‌توان به برخورداری از چرخه طول عمر خوب در درجه حرارت پایین اشاره کرد.
باتری ماشین
باتری ماشین
باتری ماشین
باتری ماشین از جنس باتری سربی – اسیدی با ولتاژ ۱۲ می‌باشد. به باتری خودرو، باتری معلق در مایع نیز می‌گویند. عملکرد این باتری‌ها به این صورت است که نیروی الکتریسیته از طریق واکنش اسید سولفوریک بر روی صفحات سربی که در مایع معلق است، تولید می‌شود.
باتری یو پی اس
تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین در چیست؟
باتری ماشین
باتری ماشین
یکی از سوالاتی که ممکن است برای کاربران مطرح شود این است که چه تفاوتی بین باتری ماشین و باتری ups وجود دارد؟ آیا این دو باتری فعالیت مشابهی انجام می‌دهند؟ آیا این امکان فراهم است که از باتری ماشین در دستگاه یو پی اس استفاده کرد؟ در این نوشته با معرفی باتری ups و باتری ماشین به بررسی شباهت و تفاوت اساسی میان آن دو می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.
تفاوت زیادی بین باتری ماشین و باتری یو پی اس یا همان باتری پنل خورشیدی وجود دارد. برای درک بهتر این تفاوت، ابتدا بهتر است با نحوه کار هر یک از این باتری‌ها آشنا شوید.
نحوه کار باتری ها

نحوه کار باتری ها

باتری ماشین به منظور تامین مقدار زیادی از جریان‌ها برای مدت زمان بسیار کوتاه، جهت راه اندازی موتور وسیله نقلیه طراحی شده‌اند. در اصل هدف از باتری ماشین این است که یک بار در زمان شروع به کار موتور، آن را روشن نماید؛ به باتری ماشین، باتری استارتی نیز گفته می‌شود.
باطری‌های یو پی اس (UPS) که به عنوان پشتیبان باتری نیز شناخته می‌شوند، با این هدف ساخته شده‌اند تا مقدار کمی از جریان را به طور پیوسته برای مدت زمان طولانی تر در اختیار ما قرار دهند.
یو پی اس
به طور تقریبی بیشتر تجهیزات برقی که در اطراف خود مشاهده می‌کنید با جریان AC کار می‌کنند، یو پی اس ها نیز از این توانایی برخوردار هستند که جریان DC را به جریان AC تبدیل کنند. در نتیجه باطری‌های یو پی اس در مدت زمان بسیار طولانی خالی می‌شوند.
اگر بخواهیم بین ساختار باتری‌های یو پی اس و باتری ماشین مقایسه ای انجام دهیم به این نتیجه می‌رسیم که باتری‌های UPS از پتانسیل بسیار پایین‌تری برخوردار هستند. هزینه ساخت و تولید باتری UPS در مقایسه با باتری ماشین بیشتر است در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارند.
باتری خودرو از تعداد زیادی ورق نازک تشکیل شده که در نتیجه این باتری‌ها سطح بالایی از صفحات را برای واکنش با الکترولیت فراهم می‌کند تا سریعا جریان راه اندازی به میزان بیشتری تولید شود. ولی باتری‌های یو پی اس از تعداد کمتری از صفحات تشکیل شده‌اند که این امر باعث افزایش حجم الکترولیت‌ها و ایجاد واکنش شیمیایی آرام‌تر می‌شود. این باتری‌ها یک مقدار ثابت از جریان را برای مدت زمان طولانی فراهم می‌کنند شاید همین موضوع علت نام‌گذاری آن‌ها به باتری‌های دیپ سایکل (چرخه عمیق) باشد. تامین این جریان ثابت مستلزم هزینه زیادی است که این موضوع باعث قیمت بالای باتری یو پی اس در برابر باتری ماشین می‌شود.
عمرباتری
در باتری‌های یو پی اس یا همان باتری های پنل خورشیدی، به صفحات باتری در شرایط تخلیه آسیب جدی وارد نمی‌شود ولی در باتری ماشین در صورت تخلیه کامل باتری، انرژی ذخیره شده در آن رفته رفته کم می‌شود؛ این موضوع باعث می‌شود صفحات سرب آسیب می‌بینند و در نهایت عمر باتری ماشین کاهش یابد. عمر باتری‌های یو پی اس حدود 3 تا 5 سال است در حالی که عمر باتری ماشین کمتر از این مقدار می‌باشد.
قیمت باتری
قیمت لتری
درست است که قیمت باتری یو پی اس نسبت به باتری ماشین بیشتر است، ولی از نظر اقتصادی استفاده ار آن به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، مقرون به صرفه‌تر است.
باتری UPS
آیا استفاده از باتری ups به جای باتری خودرو مشکلی ایجاد می‌کند؟
باتری ماشین و باتری ups هر دو ولتاژ 12 ولت دارند، این در حالی است که ساختار و عملکرد این دو با هم کاملا متفاوت است. در صورتی که از باتری ups به جای باتری ماشین استفاده شود، قطعا مشکلات و خسارت‌های جبران ناپذیری را ایجاد کند. به عنوان مثال در صورت گرم شدن زیاد باتری خودرو، ممکن است منفجر شدن باتری اتفاق بیفتد. این موضوع به دلیل نشت گاز هیدروژن قابل اشتعال از باتری ماشین ایجاد می‌شود.
در صورت استفاده از UPS در خودرو، با توجه به این که اسید باتری موجود در باتری خودرو از هیچ محافظی برخوردار نیست، اگر در دستگاه یو پی اس نصب شود، به بیرون نشت می‌کند که این موضوع خصوصا در محیط بسته بسیار خطرناک است.
نتیجه گیری
با توجه به توضیحاتی که در این مقاله ارائه شد، بهتر است از هر یک از این باتری‌ها در مکان مناسب خودشان استفاده شود. درست است که هر دوی آن‌ها از ولتاژ یکسانی برخوردار هستند اما ساختار و عملکرد آن‌ها با هم متفاوت است. در صورت استفاده نادرست، مشکلات جدی را به وجود خواهد آورد که آسیب‌ها و خسارت‌های آن می‌تواند جبران ناپذیر باشد.
درصورت نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد تفاوت این دو باتری  و خرید باتری ups با همکاران ما در گروه کیان صنعت تماس حاصل فرمایید.
4.4/5 - (8 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *