جامع‌ترین راهنمای خرید یو پی اس مناسب


راهنمای خرید یو پی اس

فهرست محتوا

خرید دستگاه‌های الکترونیکی با توجه به حساسیتی که دارند، کار بسیار دشواری به‌نظر می‌رسد. یو پی اس هم دستگاهی است که خرید آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه، باید راهنمای خرید یو پی اس را مدنظر قرار داد. یو پی اس‌ها کارکردهای مختلفی دارند. به همین دلیل قبل از خرید آنها، باید تمام جوانب در نظر گرفته شوند. اما برای خرید یو پی اس چه فاکتورهایی در نظر گرفته می‌شوند؟ در این مطلب به بررسی خرید یو پی اس مناسب می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

درباره یو پی اس بیشتر بدانید

قبل از پرداختن به راهنمای خرید یو پی اس، بهتر است با این دستگاه بیشتر آشنا شوید. یو پی اس (UPS) که مخفف کلمات Uninterruptible Power Supply است، برای تغذیه بدون وقفه استفاده می‌شود. در واقع سیستم یو پی اس، بین جریان برق شهری و دستگاه‌های مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. به این ترتیب برق شبکه را هم تنظیم می‌کند. همچنین مانع از بروز مشکلات مختلف از جمله نویز و … می‌شود.

دستگاه یو پی اس یک منبع تغذیه بدون وقفه است و با باتری کار می‌کند. این منبع هنگام قطع یا تغییرات ولتاژ، انرژی لازم برای فعالیت سایر تجهیزات را فراهم می‌کند. در ساختار UPS، برق وارد مبدل شده و بعد از تنظیم به مصرف‌کننده وارد می‌شود.

راهنمای خرید یو پی اس؛ معرفی انواع یو پی اس از نظر تکنولوژی

شاید این تصور وجود داشته باشد که یو پی اس به دو دسته آنلاین و آفلاین تقسیم می‌شود، اما این تصور اشتباه است. در ساخت UPS تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌شود. به همین دلیل هنگام انتخاب یو پی اس، باید به این موضوع توجه داشته باشید. به طور کلی یو پی اس‌ها به 3 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به تشریح آنها می‌پردازیم.

1. یو پی اس استاتیک

این نوع یو پی اس‌ها قطعه محرکی ندارند و تغییرات آنها در حالت پاورمد یا بای‌پس به وسیله رله یا قطعات الکترونیکی انجام می‌شود. این یو پی اس دارای ورودی و خروجی شارژر باتری است. باتری این دستگاه خارجی یا داخلی است. اگر رنج بالا باشد، ورودی و خروجی توسط کنتاکتور و قطعات الکترونیکی انجام می‌شود.

2. یو پی اس داینامیک

این نوع یو پی اس‌ها، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. این تبدیل از طریق موتورهای الکتریکی AC انجام می‌شود. انرژی مکانیکی ایجادشده به چرخ یا شفت اعمال می‌شود. در راهنمای خرید یو پی اس به این نکته باید توجه شود که این سیستم حجم زیادی دارد و استفاده از آن بسیار پرهزینه است.

3. یو پی اس هیبریدی

این نوع یو پی اس‌ها، تلفیقی از استاتیک و داینامیک هستند. از یو پی اس‌های هیبریدی هم برای مصارف خاصی استفاده می‌شود.

راهنمای خرید یو پی اس؛ معرفی انواع یو پی اس از نظر کارکرد

همانطور که اشاره شد، یو پی اس دارای تقسیم‌بندی متفاوتی است. نوع دیگری از تقسیم‌بندی این دستگاه بر اساس کارایی است که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

1. یو پی اس استندبای یا آفلاین

معمولا از این نوع یو پی اس در کامپیوترهای شخصی استفاده می‌شود. یو پی اس استندبای را آماده به کار نیز می‌گویند. این یو پی اس اندازه کوچک، بازدهی بالا و هزینه کمی دارد. سیستم یو پی اس استندبای، فیلترسازی و حذف تغییرات ناگهانی مطلوبی دارد؛ البته به شرطی که فیلتر و سرج ارستر مناسبی داشته باشد. این یو پی اس‌ها در شرایط خرابی منبع ورودی یا قطع برق، جایگزین منبع اصلی می‌شوند. در این حالت توان خروجی، توسط انرژی ذخیره‌شده و اینورتر فعال می‌شود.

2. یو پی اس تعاملی با خط

یکی دیگر از انواع دستگاه‌ها که در راهنمای خرید یو پی اس باید به آن توجه داشته باشید، تعاملی با خط است. از این نوع یو پی اس‌ها در سرورها و کسب و کارهای کوچک استفاده می‌کنند. یو پی اس تعاملی با خط، مبدل DC به AC یا اینورتر دارد. اینورتر توان AC خروجی را تامین می‌کند. با کارکردن برق شهری در شرایط عادی، اینورتر در جهت عکس کار می‌کند. به این ترتیب باتری هم شارژ خواهد شد. از ویژگی‌های مهم یو پی اس تعاملی با خط، می‌توان به قابلیت اطمینان بالا، بازدهی بالا، هزینه کم و قابلیت تصحیح ولتاژ اشاره کرد.

3. یو پی اس آنلاین

این نوع یو پی اس، برق ورودی را در حالت عادی تصحیح می‌کند. یو پی اس آنلاین به طور مداوم فعال است و نویز و نوسانات را گرفته و برق را وارد تجهیزات می‌کند. در این نوع یو پی اس‌ها، توان AC ورودی به DC تبدیل می‌شود و برای تبدیل DC به AC هم از اینورتر استفاده خواهد شد. به این ترتیب ارتباط دوطرفه شکل نمی‌گیرد. یو پی اس آنلاین در زمان بروز نقص فنی، وارد حالت بای پس می‌شود. با توجه به امنیت و حفاظت خوب، این نوع یو پی اس‌ها کاربرد بیشتری دارند. همچنین در یو پی اس آنلاین، زمان سوئیچینگ نزدیک به صفر است.

4. یو پی اس لاین اینتراکتیو

در این نوع یو پی اس‌ها، اینورتر به خروجی متصل می‌شود که در راهنمای خرید یو پی اس، باید به آن توجه داشته باشید. یو پی اس لاین اینتراکتیو، همواره فعال است و در شرایط عادی، باتری‌ها را شارژ می‌کند. وقتی برق قطع یا توان از بازه خارج شود، باتری دستگاه انرژی را تامین می‌کند. این کار برای جلوگیری از قطع انجام می‌شود. زمان این سوئیچ هم حدود 2 تا 4 ثانیه است. در این یو پی اس، برای رکولاسیون ولتاژ در خروجی از ترانسفورمر استفاده می‌شود.

بررسی نحوه کارکرد کلی یو پی اس

برای شارژ شدن باتری، بار از ورودی AC تغذیه می‌کند. همزمان با این حالت، ورودی AC به جریان DC تبدیل می‌شود. همین جریان یکسوسازی، باعث شارژ شدن باتری خواهد شد. از طرف دیگر وقتی ورودی AC با مشکل مواجه شود، چگونه دستگاه فعال خواهد ماند؟ در حالت قطعی ورودی AC، اینورتر شروع به تبدیل Dc باتری به برق می‌کند. به این ترتیب بار بدون وقفه در کار، برق تامین می‌شود و از خاموشی دستگاه هم جلوگیری خواهد شد.

در راهنمای خرید یو پی اس، باید به توان دستگاه هم توجه شود. یو پی اس‌ها از نظر توان بسیار متفاوت هستند. توان بار مصرفی در بو پی اس را با ولت‌متر نمایش می‌دهند.

10 نکته مهم در راهنمای خرید یو پی اس

همه افرادی که به یو پی اس نیاز دارند به دنبال خرید بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه هستند. برای خرید یو پی اس مناسب، توجه به چه نکاتی ضروری است؟ در ادامه 10 نکته مهم خرید یو پی اس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. تعیین اندازه یو پی اس

اندازه یو پی اس نقش تعیین‌کننده‌ای در برآورده کردن نیاز دارد. یو پی اس انتخاب‌شده، باید با میزان برق مصرفی تجهیزات الکتریکی متناسب باشد. به این ترتیب قدرت برق‌رسانی به لوازم الکتریکی را خواهد داشت. به همین دلیل باید اندازه مناسب یو پی اس در نظر گرفته شود. منظور از ظرفیت یا اندازه یو پی اس، میزان برق ارائه‌شده به سیستم توسط یو پی اس است. طبیعی است که هرچقدر یو پی اس، توان و ظرفیت بیشتری داشته باشد، تجهیزات الکتریکی بیشتری را هم پشتیبانی خواهد کرد. برای این کار باید توان تجهیزات و یو پی اس با استفاده از راهکارهای منحصربه‌فرد محاسبه شوند.

2. زمان موردنیاز پشتیبان‌گیری

منظور از این مفهوم، مدت زمانی است که UPS در زمان قطعی برق از باتری برای تامین برق استفاده می‌کند. این زمان از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل باید در راهنمای خرید یو پی اس مورد توجه قرار بگیرد. این زمان باید به گونه‌ای طراحی شود که هیچ اطلاعاتی از بین نرود. زمان لازم برای پشتیبان‌گیری، به‌خصوص برای دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های امنیتی حائز اهمیت است. در این حالت‌ها زمان پشتیبان‌گیری باید بیشتر باشد.

معمولا یو پی‌ اس‌ها به نوعی طراحی شده‌اند که بعد از قطع برق، باتری دستگاه برق خروجی را به مدت 10 دقیقه فراهم می‌کند. این زمان برای خاموش کردن کامپیوترها هم مناسب است؛ چرا که از حذف اطلاعات جلوگیری می‌کند.

3. انتخاب باتری مناسب

باتری در دستگاه یو پی اس اهمیت زیادی دارد. در راهنمای خرید یو پی اس مناسب، باید به انتخاب باتری هم توجه شود. چرا که باتری وظیفه تامین برق مورد نیاز یو پی اس و سایر تجهیزات برقی را در زمان قطعی برق برعهده دارد. به همین دلیل در انتخاب باتری باید به توان آن دقت کرد. زمان برق‌رسانی سیستم یو پی اس هم به نوع و میزان باتری بستگی دارد. باتری‌های مخصوص یو پی اس از نوع سیلد لید اسید (Seald Laed Acid) هستند. برای بیان توان باتری یو پی اس از آمپر ساعت استفاده می‌شود. برخی از باتری‌ها، داخلی یا اینترنال و برخی دیگر اکسترنال هستند. معمولا از باتری‌های اکسترنال زمانی استفاده می‌شود که به توان بالا نیاز است. در صورتی که توان کمتری مورد نیاز باشد، از باتری داخلی یا اینترنال استفاده می‌شود.

4. امکان تنظیم پارامترها

اهمیت تنظیم پارامترها چیست؟ از تنظیم پارامترها برای تصحیح عملکرد یو پی اس استفاده می‌شود. برای این کار پارامترها را روی فرمت مناسب قرار می‌دهند تا یو پی اس عملکرد درستی داشته باشد. معمولا این تنظیمات توسط کارخانه انجام می‌شود که در این صورت نیازی به تنظیم توسط کاربر نیست. با این حال ممکن است برخی تولیدکنندگان، تنظیم پارامترها را برعهده کاربر قرار دهند که در این صورت آزادی عمل بیشتر خواهد شد.

5. زمان موردنیاز سوئیچ تایم

همانطور که اشاره شد، یو پی اس‌ها رابط بین برق شهری و تجهیزات الکتریکی محسوب می‌شوند. سوئیچ تایم به زمانی گفته می‌شود که جریان از برق شهری به باتری و برعکس جابجا می‌شود. در راهنمای خرید یو پی اس باید به مدت زمان سوئیچ توجه شود. هر چقدر این زمان کمتر باشد، احتمال خاموشی دستگاه هم کمتر می‌شود. سوئیچ تایم در یو پی اس آنلاین، برابر با صفر است!

6. تکنولوژی ساخت

این دستگاه‌ها از نظر تکنولوژی ساخت با یکدیگر متفاوت هستند. البته باید به ولتاژ مورد نیاز دستگاه مصرف‌کننده هم توجه داشت. اگر ولتاژ موردنیاز دستگاه مصرف‌کننده، موج سینوسی باشد، بهتر است از یو پی اس آنلاین استفاده شود. چرا که نباید به آن هیچ نوع نویزی وارد شود. از طرف مقابل اگر تغییر شکل موج یا نویز مهم نباشد، می‌توان از یو پی اس لاین اینتر اکتیو استفاده کرد.

7. نویز شنیداری

گاهی برخی دستگاه‌ها به محض روشن‌شدن، صدای بسیار زیادی تولید می‌کنند. به طور کلی وقتی سیستم یو پی اس روشن می‌شود، ممکن است صدای خنک‌کننده و فن دستگاه باعث ایجاد نویز شود. این صدا برای بسیاری از مناطق آزاردهنده است. به همین دلیل، باید در بیمارستان‌ها و سازمان‌ها، این نویز شنیداری به حداقل خود برسد. در راهنمای خرید یو پی اس، باید به این نکته توجه داشت.

8. گارانتی و ضمانت دستگاه

به هر حال هر دستگاهی ممکن است به مرور زمان دچار مشکلاتی شود. این مشکلات باید از طریق تیم فنی یا پشتیبانی برطرف شوند. در راهنمای خرید یو پی اس، باید به این نکته توجه داشت. به همین دلیل بهتر است دستگاهی انتخاب شود که ضمانت یا گارانتی معتبری دارد. بسیاری از تولیدکنندگان یو پی اس، خدمات مناسبی برای ضمانت ارائه می‌دهند.

9. توان مصرفی

این پارامتر برای دستگاه‌های پرینتر یا کپی اهمیت زیادی دارد. این دستگاه‌ها دارای مصرف توان گرمایی اولیه هستند. نکته مهم این است که توان موردنیاز یو پی اس، بیشتر از توان مصرفی قیدشده خواهد بود؛ مخصوصا یو پی اس‌هایی که تغذیه موتورها را فراهم می‌کنند. یو پی اس باید توان فراهم کردن جریان لحظه‌ای استارت را داشته باشد. به این موضوع در راهنمای خرید یو پی اس باید توجه شود.

10. قابلیت اطمینان دستگاه

دستگاه یو پی اس باید در برابر شرایط آب و هوایی خاص، استحکام و قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد. یکی از پارامترهای مهم در انتخاب یو پی اس قابلیت اطمینان بالا، به‌خصوص در برابر اضافه بارهای لحظه‌ای است.

منظور از یو پی اس ترانس بیس و بدون ترانس چیست؟

یو پی اس‌ها از نظر دارا بودن ترانسفورمر در خروجی به دو دسته ترانس بیس و بدون ترانس تقسیم می‌شوند که تعریف هر یک از آنها به این شرح است:

  • یو پی اس ترانس بیس: این نوع یو بی اس‌ها دارای ترانسفورمر در خروجی هستند. این ترانسفورمر وظیفه ایزوله کردن قسمت ورودی از خروجی را دارد. به همین دلیل یو پی اس ترانس بیس، وزن و قیمت بیشتری هم دارد. از این یو بی اس‌ها در تصویربرداری و تجهیزات پزشکی لیزری استفاده می‌شود.
  • یو پی اس بدون ترانس: این یو پی‌ اس‌ها دارای ایزولاسیون مغناطیسی نیستند و با بهره‌گیری از تکنولوژی سوئیچینگ و به صورت الکتریکی، عمل ایزوله‌ کردن را انجام می‌دهند. به این ترتیب وزن و قیمت پایین‌تری نسبت به یو پی اس ترانس بیس دارند که در راهنمای خرید یو پی اس، باید به این نکته توجه شود. از این یو پی اس در همه تجهیزات به جز تصویربرداری و پزشکی لیزری استفاده می‌شود.

بررسی قابلیت نظارت و کنترل از راه دور UPS

شاید این سوال ایجاد شود که اساسا یو پی اس‌ها را می‌توان از راه دور مدیریت و کنترل کرد؟ یو پی اس‌هایی که دارای پشتیبانی کارت‌های مدیریت شبکه یا پورت شبکه داخلی هستند را می‌توان از راه دور کنترل کرد. این ویژگی برای یو پی اس‌هایی که در دفاتر با تعداد کارمند کم استفاده می‌شوند، اهمیت زیادی دارد.

برای کنترل یو پی اس، می‌توان تیمی از متخصصان IT را مسئول این کار کرد. آنها مواردی مثل تعویض باتری و … را کنترل و اعلام می‌کنند. برخی از یو پی اس‌ها ممکن است دارای حسگرهای محیطی باشند. این ویژگی باعث کنترل شرایط محیطی، مثل رطوبت و دما می‌شود.

بررسی انتخاب شکل یو پی اس

یکی از عواملی که در راهنمای خرید یو پی اس اهمیت دارد، اندازه و شکل کلی دستگاه است. البته ابعاد یو پی اس به اندازه و ظرفیت باتری بستگی دارد. هرچقدر باتری بزرگ‌تر باشد، اندازه یو پی اس هم بیشتر می‌شود. به طور کلی یو پی اس‌ها از نظر ظاهری به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • رک مونت (Rackmount): این نوع یو پی اس‌ها برای تجهیزات شبکه و سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته یو پی اس رک مونت، معایبی هم دارد؛ از جمله این که هزینه بالایی دارد و در برابر عوامل خطرآفرین، آسیب‌پذیر است.
  • ایستاده (Tower): یو پی اس ایستاده در کنار دستگاه مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و برق آن را تامین می‌کند. یو پی اس ایستاده معمولا روی زمین قرار می‌گیرد. از این دستگاه در محیط‌های اداری و دفاتر استفاده می‌کنند.

یو پی اس از چه اجزایی تشکیل شده است؟

یو پی اس‌ها هم مثل هر دستگاه دیگری دارای اجزای خاص خود هستند که در راهنمای خرید یو پی اس به آنها اشاره می‌شود. به طور کلی یو پی اس‌ها از 4 بخش اصلی تشکیل شده‌اند که عبارتند از:

  • باتری
  • یکسوکننده شارژ یا رکتیفایر
  • کلید غیرهادی یا سوئیچ
  • مبدل DC به AC یا اینورتر

4 نکته مهم برای انتخاب یو پی اس کامپیوتر

همانطور که اشاره شد، سیستم‌های یو پی اس دارای دو کارکرد و ویژگی بسیار مهم هستند؛ یکی محافظت از تجهیزات در برابر نوسانات و اتصالات برقی و دیگری تامین قدرت پشتیبانی است. این ویژگی‌ها در تمام یو پی اس‌ها مشترک هستند. برخی از یو پی اس‌ها علاوه‌بر این ویژگی‌ها، دارای قابلیت حفاظت از ولتاژ ورودی هم هستند. در ادامه 4 نکته اساسی برای یو پی اس کامپیوتر مطرح خواهیم کرد:

  • در راهنمای خرید یو پی اس کامپیوتر، باید به نویزهای مخرب توجه شود. این نویزها به دیتا سنتر و کامپیوتر آسیب می‌رسانند.
  • وقتی برق به سیستم متصل باشد، کامپیوتر از برق شهری استفاده خواهد کرد. در این حالت باتری شروع به شارژ می‌کند. به این ترتیب دستگاه از آسیب‌هایی مثل ولتاژهای ناگهانی در امان می‌کند. همچنین با قطع برق، یو پی اس دستگاه‌ها را با قدرت باتری روشن می‌کند.
  • برای حفاظت از قدرت در یو پی اس‌ها از فناوری دوگانه تبدیل استفاده می‌شود. به این ترتیب UPS به صورت مداوم، قدرت AC را به DC و بالعکس تبدیل می‌کند.
  • استفاده از یو پی اس برای کاربری‌هایی که دارای تغییرات متعدد و مشکلات ولتاژ هستند مناسب است. وقتی ولتاژ ورودی از محدوده خارج می‌شود، توسط یو پی اس تشخیص داده خواهد شد. به این ترتیب برای تصحیح آن نیازی به استفاده از قدرت باتری هم نیست.

عمر مفید یو پی اس‌ها چقدر است؟

این موضوع برای اغلب کاربران اهمیت زیادی دارد. طبیعتا همه کاربران تمایل به استفاده از یو پی اس با عمر مفید بالا دارند. با این حال نمی‌توان از موضوع استهلاک به این سادگی‌ها عبور کرد. اغلب مدل‌های یو پی اس، حدود 3 سال بدون مشکل کار می‌کنند.

بعد از گذشت 3 الی 4 سال، ظرفیت باتری و سایر تجهیزات یو پی اس کاهش پیدا می‌کند که تا حدود زیادی طبیعی است. عمر مفید این دستگاه‌ها در حالت عادی تا 10 سال است. البته می‌توان با سرویس دوره ای یو پی اس، عمر مفید این دستگاه‌ها را تا چند سال بیشتر کرد.

بررسی قیمت انواع یو پی اس

نکته مهم دیگر در راهنمای خرید یو پی اس، قیمت و هزینه کلی این دستگاه‌هاست. قیمت یو پی اس به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل توان دستگاه است. هر چقدر یک یو پی اس توان بالاتری داشته باشد، قیمت بالاتری هم خواهد داشت. موضوع مهم دیگر در مورد تکنولوژی‌های به‌کار رفته در یو پی اس است. البته نمی‌توان از کنار کیفیت ساخت هم به سادگی گذشت. برخی برندها کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند که همین موضوع باعث افزایش قیمت آنها می‌شود.

کلام پایانی

یو پی اس دستگاهی است که رابط بین برق شهری و تجهیزات برقی می‌شود. این دستگاه کاربردهای بسیار زیادی دارد. با این حال قبل از انتخاب آن، باید راهنمای خرید یو پی اس مورد توجه قرار بگیرد تا بهترین کارایی را داشته باشد. یو پی اس‌ها از نظر نوع تکنولوژی و کارکرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. این دستگاه‌ها از نظر کارکرد به آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکشن دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. برای این که یو پی اس‌ها عمر مفید بالایی داشته باشد، انجام سرویس دوره ای یو پی اس ضروری است. انجام منظم این سرویس‌ها از خرابی دستگاه و تجهیزات آن جلوگیری می‌کند.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *