علت خاموش شدن استابلایزر چیست ؟

خاموش شدن استابلایزر

استابلایزرها یا تثبیت کننده های ولتاژ نوعی دستگاه های الکترونیکی هستند که ولتاژ ورودی به دستگاه های مصرف کننده برقی را تثبیت کرده و به عبارتی یک جریان بدون نوسان را برای وسایل برقی ما فراهم می آروند. با این حال گاها پیش می آید که خاموش شدن استابلایزر بنا به هر دلیلی اتفاق می افتد تا بدین طریق بتوانند از بروز هر نوع آسیب جدی به تجهیزات الکترونیکی ما ممانعت کنند. شما می توانید با انجام کنترل و تعمیر یو پی اس به صورت سالانه یا دو بار در سال به طور چشمگیری از هزینه های گزاف تعمیر استابلایزر و نگهداری این ابزار حیاتی کاسته و طول عمر و کارایی یو پی اس خود را به میزان زیادی افزایش دهید.

 

نکاتی در رابطه با علل خاموش شدن استابلایزر 

استفاده از یک استابلایزر به این دلیل مهم است که از نوسانات ولتاژ ورودی به دستگاههای الکترونیکی شما محافظت کرده و با ثابت نگاه داشتن ولتاژ ورودی از آسیب رساندن به تجهیزات شما جلوگیری می کند. اما این وسیله های الکترونیکی همیشه آنطور که انتظار می رود کار نمی کنند و گاها ما شاهد خاموش شدن ناگهانی استابلایزرها هستیم که علل متعددی دارند که در مطلب زیر قصد داریم به بررسی این علل بپردازیم.

یک علت برای خاموش شدن یو پی اس و استابلایزر، بالاتر بودن ولتاژ بیش از حد آستانه قابل قبول برای دستگاه است. درست است که تثبیت کننده ها برای انجام کار خود به ولتاژ ورودی کافی نیاز دارند ولی وقتی این ولتاژ بالاتر از حد نرمال دستگاه می رود نمی تواند آن را به درستی تنظیم کند تا بتواند ولتاژ خروجی را که برای آن تعریف شده است تولید کند.

به عنوان مثال فرض کنید یک استابلایزر معینی برای محدوده ورودی 160 تا 260 ولت طراحی شده است، حال اگر ولتاژ خط ورودی فراتر و یا پایین تر از این محدوده باشد، مثلاً 150 یا 270 ولت، استابلایزر با کلید Cut Off، منبع تغذیه خروجی را تا زمانی که منبع ولتاژ ورودی به محدوده طراحی شده بازگردد، قطع می کند.

هنگامی که دستگاه با چنین موقعیت هایی مواجه می شود، سعی در کاهش میزان خروجی کرده و یا ترجیحا آن را قطع می کند و این خود دلیلی است بر خاموش شدن استابلایزر تا بدین طریق از لوازم خانگی شما محافظت نماید.

 

5 عللت خاموش شدن استابلایزر

دلایل خاموش شدن استابلایزر

 

1- خاموش شدن تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر می تواند به وجود ایراد در خود دستگاه استابلایزر و یا مشکل فنی در دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی مصرفی باشد و ممکن است سیستم الکتریکی و یا الکترونیکی مصرف کننده به اندازه کافی خوب باشد اما در سیستم خنک کننده مصرف کننده ها مشکلی وجود داشته باشد که جریان بیشتری را مصرف کند که در این حالت تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر با توجه به سیستم های حفاظتی درنظر گرفته شده خاموش می شود.

برای رفع ایراد در این شرایط بهتر است از یک تکنسین متبحر بخواهید تا مشکل دستگاهتان را علت یابی نموده و در پی رفع ایراد آن برآید. ممکن است تثبیت کننده شما بنا به هر دلیلی از کار افتاده باشد و در این شرایط استابلایزر شما خاموش خواهد شد.

برای بررسی این مشکل در استابلایزر خود می توانید پروب های مولتی متر را به پایه های ورودی و خروجی وصل کنید. اگر قرائت ولتاژ ورودی و خروجی صحیح باشد، تثبیت کننده یا استابلایزر شما همانطور که انتظار می رود کار می کند.  اگر ولتاژ خروجی دستگاه استابلایزر شما ولتاژ مورد نظر نباشد ، دستگاه شما خراب شده است و بایستی به فکر تعمیر و یا تعویض آن باشید.

 

2- یکی دیگر از دلایل خاموش شدن استابلایزر می تواند خاموش شدن وسیله ایمنی در اتصالات الکتریکی مانند  MCB باشد یا اینکه به دلیل خرابی خازن، کمپرسور و … دستگاه مصرف کننده این اتفاق بیفتد، جریان ناگهانی بالا می رود و کلید MCB ورودی دستگاه مصرف کننده مورد نظر و یا خود استابلایزر ممکن است خاموش شود.

3- ممکن است نقصی در خود استابلایزر شما وجود داشته باشد و ربطی به جریان ورودی و خروجی و یا وجود نشتی جریان در برخی از قسمت های دستگاه یا لوازم الکترونیکی متصل به آن نداشته باشد. اگر یک سیستم حفاظتی مثل کلید محافظ جان برای نشتی جریان و ولتاژ نصب شده باشد، دستگاه شما به هنگام وقوع نشتی جریان و یا ولتاژ خاموش می شود. اگر ولتاژ برق مصرفی شما کمتر از محدوده ولتاژ تعیین شده برای استابلایزر باشد، دستگاه به درستی کار نخواهد کرد بنابراین خاموش شدن استابلایزر رخ می دهد.

4- در بعضی مواقع دلیل خاموش شدن استابلایزر استفاده از یک وسیله الکتریکی خاص است که تا قبل از آن زمان از این وسیله استفاده نمی کردید، این علت خاموشی به دلیل اتصال نامناسب دستگاه الکترونیکی مورد نظر مربوط است و یا به وجود جریان نشتی دستگاه الکترونیکی شما مربوط است.

اگر یک وسیله الکتریکی که به استابلایزر وصل کرده اید در ابتدا به هنگام استفاده کلید محافظ دستگاه استابلایزر عمل نمی کند، اما بعد از مدت زمان خاموش شدن استابلایزر شما رخ می دهد، به این معنی است که یا عایق دستگاه شما معیوب شده است یا پایداری حرارتی عایق دستگاه خراب شده و یا نشتی رخ می دهد.

برای رفع مشکل خاموش شدن از یک محافظ نشتی مناسب با جریان نامی بزرگتر استفاده کنید یا ظرفیت کلید محافظ بزرگتر جایگزین کنید. تعویض یک کلید هوایی، جایگزینی یک کابل نسبتا با سایز بالاتر؛ تعویض تجهیزات تثبیت کننده ولتاژ با دقت بالاتر می تواند جلوی خاموش شدن استابلایزر شما را بگیرد.

5- دلیل دیگر خاموش شدن استابلایزر می تواند چیزی باشد که در اصطلاح تکنسین به عنوان “خنثی ضعیف” شناخته می شود. این به اتصالات الکتریکی، شل بودن اتصالات یا هادی الکتریکی با قطر کوچکتر در سیم کشی  اشاره دارد.

قطر کم سیم های هادی الکتریکی نشان می دهد که ظرفیت حمل جریان کمتر از مقدار مورد نیاز است که منجر به افزایش مقاومت مدار و افت ولتاژ می شود.

این خنثی ضعیف مدار الکتریکی ممکن است در هر جایی از جمله سیم پیچ داخلی/ اتصالات ترانسفورماتور برق شرکت تامین برق گرفته تا کابل های توزیع برق، سیم کشی داخلی از کنتور برق تا سوئیچ، تثبیت کننده و حتی سیم کشی داخلی مصرف کننده باشد.

چرا استابلایزر  من صدای “تق تق” تولید می کند؟ تثبیت کننده اتوماتیک از رله های تشکیل شده است که مطابق با ولتاژ ورودی کار می کند. به عنوان مثال دستگاه مورد استفاده ما دارای سه رله میباشد.

  • رله یک بین 140-180 کار می کند
  • رله دو بین 180-220 کار می کند
  • رله سه بین 220-260 کار می کند

بنابراین هنگامی که ولتاژ از ترانسفورماتور نوسان داشته باشد یکی از رله ها با توجه به ولتاژ ورودی وارد عمل می شود، و سوئیچینگ مداوم این رله ها صدای تق تق را تولید می کند.

 

جمع بندی

خاموش شدن استابلایزر چه علتی دارد؟

همانطور که گفته شد علل متعددی برای خاموش شدن وجود دارد که برای رفع ایراد خاموش شدن استابلایزر نیز در ابتدا بهتر است دستگاهتان توسط یک فرد متخصص مورد عیب یابی قرار گرفته و پس از یافتن علت آن اقدام به تعمیر و در صورت نیاز تعویض آن بنمایید. گروه کیان صنعت با دارا بودن کادر مجرب و با سابقه توانایی برطرف کردن هر نوع مشکل خاموش شدن استابلایزر دستگاه شما را داشته و به شما اطمینان می دهد که چنانچه پس از تعمیر نیز مشکلی پیش بیاید سرویس، بازبینی و تعمیر آن را مجددا برای شما انجام خواهد داد. این گروه علاوه بر استابلایزر در زمینه فروش باتری یو پی اس، خرید باتری دست دوم، کابینت باتری، ترانس ایزوله، سرویس و فروش استابلایزر و تجهیزات جانبی فعالیت می کند. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مانند قيمت استابلايزر از طریق راه های ارتباطی زیر با گروه کیان صنعت در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *