چرا باتری یو پی اس شارژ نمی شود؟

دلیل شارژ نشدن باتری یو پی اس

شارژ نشدن باتری یو پی اس، یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی است که هنگام استفاده از این دستگاه رخ می‌دهد. چرا که ممکن است باعث آسیب رسیدن به دستگاه‌های مصرف‌کننده شود. به هر حال شارژ نشدن باتری، دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. برای رفع این مشکلات، ابتدا باید این دلایل را پیدا کنید. البته دلایل عدم شارژ باتری، خیلی پیچیده نیستند. کافیست برای تشخیص این مشکل از یک متخصص کمک بگیرید. البته خود شما هم می‌توانید با کمی دقت، دلیل اصلی مشکل را پیدا کنید. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی دلایل عدم شارژ باتری یو پی اس بپردازیم.

دلیل شارژ نشدن باتری یو پی اس چیست؟

گاهی ممکن است باتری یو پی اس شارژ نشود. به هر حال این مورد هم یکی از مشکلاتی است که برای یو پی اس رخ می‌دهد و قطعا راه چاره دارد. برای حل این مشکل اولین قدم، آشنایی با دلایل شارژ نشدن باتری در سیستم یو پی اس است. بهتر است تشخیص عیب و ایراد شارژ نشدن باتری را برعهده یک فرد متخصص بگذارید. چرا که ممکن است یک تشخیص اشتباه، هزینه‌های زیادی روی دست شما بگذارد. به هر حال برخی از مهم‌ترین علل عدم شارژ باتری، عبارتند از:

  • اتصال نامناسب: اتصالات باتری یو پی اس، باید کاملا سفت باشد. اگر این اتصالات شل باشند، باتری شارژ نخواهد شد. در شل بودن اتصالات از نظر ظاهری مشکلی وجود ندارد، اما همچنان باتری شارژ نمی‌شود.
  • تخلیه باتری: شاید بتوان گفت که یکی از اصلی‌ترین دلایل شارژ نشدن باتری یو پی اس، تخلیه باتری است. وقتی باتری تخلیه یا تمام شود، خبری از شارژ هم نخواهد بود. این اتفاق در مورد تمام باتری‌ها می‌افتد.
  • سوختن فیوز: داخل یو پی‌ اس‌ها، چند فیوز مختلف وجود دارد. این فیوزها در مواقع اضطراری، مانع از سوختن دستگاه‌های مصرف‌کننده می‌شوند. با انجام این کار ممکن است فیوزها به مرور زمان ذوب شوند. با ذوب شدن فیوز، مدار ناقص می‌شود و طبیعتا شارژ باتری یو پی اس هم اتفاق نخواهد افتاد.
  • سوختن یکسوکننده: یکسوکننده وظیفه تبدیل AC به DC را دارد. DC در باتری ذخیره می‌شود و ممکن است دچار سوختگی شود. در این حالت هم باتری شارژ نخواهد شد.
  • مرور زمان: ممکن است باتری یو پی اس بعد از گذشت مدتی، عمر مفید خود را طی کند. به هر حال همه باتری‌ها عمر مفید مشخصی دارند و باید به این موضوع توجه داشته باشید.
  • ذخیره‌سازی نامناسب: باتری هم مثل هر قطعه دیگری، نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. اگر باتری در شرایط مناسب نگهداری نشود، دچار مشکل خواهد شد. ذخیره‌سازی و نگهداری نامناسب، یکی از دلایل مهم عدم شارژ سیستم است.
  • خرابی شارژر: شارژر وظیفه انتقال صحیح جریان برق به باتری را برعهده دارد. در صورتی که شارژر دچار مشکل شده باشد، برق به باتری نخواهد رسید و در نتیجه خبری هم از شارژ نخواهد بود.

شارژ نشدن باتری یو پی اس، ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد. به هر حال دلایلی که عنوان شدن از اصلی‌ترین و رایج‌ترین علل شارژ نشدن باتری‌‌های یو پی اس محسوب می‌شوند.

دلیل شارژ نشدن باتری یو پی اس

بررسی عواقب شارژ نشدن باتری یو پی اس

چرا بررسی دلایل شارژ نشدن باتری یو پی اس اهمیت دارد؟ استفاده از دستگاه یو پی اس، مزایای بسیار زیادی دارد. یو پی اس تمام تجهیزات و دستگاه‌های مهم شما را از اختلالات و نوسانات برق در امان نگه می‌دارد. به این ترتیب در زمان قطع و نوسان برق، نگرانی بابت خراب شدن دستگاه‌ها وجود نخواهد داشت. حالا تصور کنید که باتری این دستگاه با مشکل شارژ نشدن مواجه شود. قطعا آسیب‌های زیادی متوجه دستگاه‌ها خواهد شد. برخی از مهم‌ترین عواقب شارژ نشدن باتری یو پی اس را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

1. عدم کارایی دستگاه‌های مصرف‌کننده در قطعی برق بلند مدت

گاهی ممکن است برق شهری برای مدت زمان طولانی قطع شود. در این حالت اگر یو پی اس شارژ مناسبی نداشته باشد، ممکن است دستگاه‌های شما دچار آسیب شوند. از طرف دیگر در صورتی که اطلاعات مهمی در رایانه و … داشته باشید، ممکن است این اطلاعات از بین بروند.

2. از بین رفتن اطلاعات حیاتی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از یو پی اس، حفظ اطلاعات مهم و حساس است. برای مثال در صورت قطعی برق، شما می‌توانید بدون وقفه فعالیت خود را با کامپیوتر ادامه دهید؛ بدون این که مشکلی برای داده‌های شما ایجاد شود. اگر یو پی اس به دلایل مختلف شارژ نشود، این اطلاعات ممکن است از بین بروند.

3. آسیب به دستگاه‌ها در اثر اضافه ولتاژ

تغییر یا افزایش ولتاژ در هر صورت، ممکن است به دستگاه‌ها و تجهیزات شما آسیب وارد کند. استفاده صحیح از یو پی اس، باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه‌های جانبی می‌شود. به همین دلیل شارژ نشدن باتری یو پی اس را جدی بگیرید.

دلیل شارژ نشدن باتری یو پی اس

نکات مهم نگهداری از سیستم شارژ یو پی اس

برای این که از تجهیزات الکتریکی بهترین استفاده را داشته باشید، باید سرویس‌هایی را برای پیشگیری از خرابی آنها انجام دهید. این سرویس‌ها شامل اقدامات پیشگیرانه‌ای می‌شوند که عمر دستگاه را افزایش خواهند داد. برای نگهداری از سیستم شارژ یو پی اس، چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ این نکات عبارتند از:

  • تعمیر و سرویس دوره‌ای باتری: باتری منبع تغذیه یو پی اس محسوب می‌شود. به همین دلیل همیشه باید سالم نگهداری شود. بهتر است هر دو ماه یک بار، آب باتری را تعویض کنید. همچنین از ایجاد اضافه بار روی باتری پرهیز کنید. این عوامل باعث بهبود کارایی و شارژ باتری می‌شوند.
  • سیستم سرد: معمولا تجهیزات در اثر حرارت زیاد دچار آسیب می‌شوند. شاید یکی از دلایل شارژ نشدن باتری یو پی اس هم همین موضوع باشد. بهتر است قطعات یو پی اس را تا جای ممکن در محیط خنک نگهداری کنید. برای این کار باید به صورت منظم بررسی کنید که فن کار کند. در صورتی که فن به درستی کار نکند، بسیاری از قطعات آسیب خواهند دید.

چگونه سیستم شارژ یو پی اس را تعمیر کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، دلایل زیادی برای شارژ نشدن باتری یو پی اس وجود دارد. به هر حال وقتی سیستم شارژ یو پی اس دچار مشکل می‌شود، باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید. در ادامه به معرفی راهکارهای تعمیر سیستم شارژ یو پی اس خواهیم پرداخت.

1. تعویض فیوزهای سوخته

یکی از دلایلی که باعث می‌شود باتری یو پی اس شارژ نشود، سوختن فیوزهاست. باید فیوزهای سوخته را خیلی سریع تعویض کنید. این کار به سالم ماندن مدار کمک زیادی می‌کند. ممکن است محل جعبه فیوز را پیدا نکنید. جعبه فیوز در پشت دستگاه یو پی اس قرار دارد. بعد از پیدا کردن فیوز سوخته، خیلی راحت آن را بیرون کشیده و تعویض کنید. کافیست فیوز را داخل محفظه مخصوص خود قرار دهید و به آرامی بچرخانید تا در محل خود قرار بگیرد.

2. تعویض آداپتور

آداپتور یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم شارژ محسوب می‌شود. وظیفه آداپتور، تبدیل برق است. شارژ نشدن باتری یو پی اس، ممکن است به دلیل خرابی آداپتور باشد. در این حالت بهتر است آداپتور را سریعا تعویض کنید تا مشکل برطرف شود.

3. بررسی سیم‌کشی

گاهی ممکن است مشکل شارژ باتری یو پی اس از فیوز، آداپتور و قطعات دیگر نباشد. در این حالت بهتر است سیم‌کشی دستگاه و سیستم شارژ را هم بررسی کنید. ممکن است اتصالات شل باشند یا این که شکستگی و کشیدگی در کابل‌ها وجود داشته باشد. بررسی سیم‌کشی امکان ردیابی این مشکلات را برای شما فراهم می‌کند.

شارژ نشدن باتری یو پی اس

درباره شارژر باتری یو پی اس بیشتر بدانید

شارژرها وظیفه انتقال برق به باتری را برعهده دارند. در یو پی اس‌ها، شارژر از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید یکی از دلایل شارژ نشدن باتری یو پی اس، خرابی شارژر باشد. به هر حال شارژر ولتاژ خاصی دارد که ولتاژ باتری را نشان می‌دهد. معمولا مقدار ولتاژ شارژر باتری یو پی اس، بین 13.4 تا 13.7 است.

اگر شارژر باتری یو پی اس نامناسب باشد، باعث افت کیفیت باتری هم خواهد شد. همچنین ممکن است باعث خرابی و شارژ نشدن باتری هم بشود. به همین دلیل باید در انتخاب شارژر باتری یو پی اس، نهایت دقت را داشته باشید. شارژرها هم مثل باتری‌ها ممکن است به مرور زمان دچار افت کیفیت شوند. داشتن شارژر باکیفیت و مناسب، کیفیت باتری را هم تامین می‌کند.

کلام پایانی

علت شارژ نشدن باتری یو پی اس چیست؟ باتری به عنوان تغذیه کننده، نقش مهمی در عملکرد مناسب یو پی اس دارد. به همین دلیل باید توجه زیادی به آن داشته باشید. گاهی ممکن است باتری یو پی اس شارژ نشود. دلیل این امر ممکن است کاهش عمر باتری، اتصال نامناسب، خرابی شارژر، ذخیره‌سازی نامناسب، سوختن فیوز و … باشند. به هر حال شارژ نشدن باتری هر دلیلی که داشته باشد، باید تعمیر شود. کیفیت شارژر هم تاثیر زیادی روی عملکرد مناسب باتری و در نهایت دستگاه دارد. هنگام انتخاب باتری و شارژر یو پی اس، نهایت دقت را به خرج دهید. در این مطلب به بررسی دلایل عدم شارژ باتری یو پی اس پرداختیم.

به این مطلب امتیاز دهید...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *